icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Peugeot 3008

Eerste indruk | Peugeot haakt redelijk laat aan bij de crossover-trend. De 3008 wás een conventionele MPV en is nu een veel modernere crossover. Of SUV, zoals het merk ‘m consequent noemt. Wij vinden het echter geen SUV, want hij is alleen met voorwielaandrijving te krijgen.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  17 januari 2017


Richtprijs €29.900

Crashtest 5 sterren (2016)


Model Crossover (...Peugeot zegt SUV)



Conclusie

Ondanks de grotere buitenmaten (8 cm in lengte gegroeid en 6 cm meer wielbasis) is de nieuwe 3008 150 kilo afgevallen. Dat is niet alleen goed voor de rijeigenschappen, maar ook voor de hoogte van de motorrijtuigenbelasting (MRB). In plaats van €800 ben je voor de nieuwe maar €600 MRB per jaar kwijt.

Wel is de auto in aanschaf zo'n €1400 duurder geworden. Dat betaalt zich in het gebruik wel terug, want de instapper van het oude model had een 1,6 liter benzinemotor met 120 pk die gemiddeld 1 op 15 verbruikt. De nieuwe instapper is een 1,2 liter driecilinder met 130 pk die een stuk zuiniger is: de fabrieksopgave is 1 op 20. Hoe de auto in de Ecotest presteert, zal de tijd leren.

De rijeigenschappen zijn ook zeker verbeterd. Belangrijkste nadeel van het vorige model was de gevoelloze besturing, in de nieuwe voel je veel beter wat er onder de voorwielen gebeurt. Als je ook nog de 'Sport'-knop indrukt, dan wordt niet alleen de besturing nog iets zwaarder, maar reageert de motor ook sneller op de gasbediening.

Eerdere versies

De eerste 3008, de midi-MPV van Peugeot, stamt al uit 2009. In 2012 hebben we een speciale versie met een hybride dieselaandrijving gereviewed, de 3008 HYbrid4. Ga naar onze eerste indruk van de Peugeot 3008 HYbrid4 (2012).

Meer ruimte, beter instapgemak

Bij het oude model moest je goed uitkijken dat je hoofd niet tegen de dakstijl aan kwam, omdat de voorruit erg ver doorloopt. Bij het nieuwe model staat de voorruit wat verticaler, daarmee gaat de daklijn omhoog en kun je heel gemakkelijk in- en uitstappen. De voorstoelen zitten op goede afstand van het wegdek en vanaf de bestuurdersstoel kun je nu goed over het kenmerkende kleine Peugeot-stuurtje naar de digitale tellers kijken. In andere Peugeot-modellen hebben mensen met verschillende lichaamslengten weleens moeite om de tellers goed te kunnen aflezen.

Achterin is nu voldoende hoofd- en beenruimte, omdat de zitting relatief laag in de auto zit. Het middenconsole loopt wel wat verder tussen de stoelen door, dat neemt achterin wat knieruimte weg. 

Niet al te veel actieve veiligheidssystemen

De auto scoorde in 2016 de volle 5 sterren, met het standaard veiligheidspakket. In dat pakket zit wel een snelheidsbegrenzer (met camera die de snelheid op borden kan interpreteren) en een rijbaanassistent (alleen waarschuwing, geen actieve tegenstuurbeweging). Helaas is een automatisch noodremsysteem niet standaard. Dat is wel bijbestelbaar in de duurdere uitvoeringen. Zo’n systeem zou de gevolgen van een aanrijding nog verder kunnen verminderen. 

Lees meer over actieve veiligheidssystemen.

De Peugeot 3008 in het kort

  • Prijs vanaf: €29.900 (1.2 130 pk Access)
  • Prijs testauto: €37.400 (1.6 e-THP 165 pk Allure aut.)
  • 1,6 liter viercilinder benzinemotor
  • 165 pk (121 kW), 240 Nm
  • Zestraps automaat
  • CO2-uitstoot: 129 g/km
  • Gemiddeld verbruik: 5,7 l/100 km = 1 op 17,5, fabrieksopgave
  • Ecotest: n.n.b.
  • Energielabel: C
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren (2016)

Meer lezen:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken