icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Peugeot 308 SW

Eerste indruk | De nieuwe stationwagen-versie van de Peugeot 308 is een sterke verbetering ten opzichte van de oude 308: hij is veel beter afgewerkt, heeft een zeer opgeruimd dashboard met maar een paar knoppen in het middenconsole en is ruim en comfortabel. Maar of hij van zijn merk-achilleshiel - namelijk de tegenvallende betrouwbaarheid - af gaat komen, dat kan alleen de toekomst leren.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  14 april 2014


Merk Peugeot

Richtprijs € 22.250 (vanaf)


Type 308 SW



Peugeot 308 SW: review

De nieuwe 308 SW verschilt niet alleen uiterlijk veel met zijn voorganger, vooral in het interieur hebben de ingenieurs alle aandacht besteed aan de afwerking en kwaliteit. Hij is ook een klap groter geworden, maar niet zwaarder. Sterker nog: er zijn zo'n 140 kilo's verdwenen, en dat is altijd goed voor de prestaties en het verbruik.  

Wat viel ons verder op aan de Peugeot 308 SW?

  • Door zijn grote wielbasis - de afstand tussen de voor- en de achteras - die 11 cm langer is dan bij de hatchback-versie, is er prettig veel beenruimte voor de achterpassagiers.
  • De hoofdruimte is voor- en achterin groot genoeg. En de bagageruimte is met de achterbank omhoog al 610 liter groot, dus aan ruimte is weinig gebrek.
  • Net zoals de 208 en 2008 heeft ook de 308 tegenwoordig hoog liggende tellers in het dashboard en een relatief klein stuurtje dat lager in de auto ligt. Hierdoor kun je óver het stuur kijkend goed de tellers en het wegdek in de gaten houden.
  • Het middenconsole heeft nog maar 6 knoppen. Verder zijn alle bedienfuncties weggewerkt in een groot touchscreen. Dit laat zich met minimale uitleg zeer intuitief bedienen.
  • In opzet is het een comfortabele auto waarbij de meeste componenten vooral op dat comfort zijn ingesteld. De testauto stond op grote lichtmetalen velgen met een doorsnede van 17 inch, daar wordt de auto wel wat stoteriger van.
  • Hij heeft als hatchback al de volle 5 sterren in de Euro NCAP crashtest gescoord. Voor slechts €400 extra krijg je het Pack Securité, dan heb je ook nog eens adaptive cruise control, AEB en een waarschuwing bij aanrijdingsgevaar.

Conclusie

Je moet je blijven inprenten dat er een kleine middenklasser voor je staat, want met 4.58 meter lengte is het bijna de langste in zijn klasse. De binnenruimte is groot, hij biedt veel comfort en de rijeigenschappen zijn goed. Maar in de betrouwbaarheid moet hij zich nog helemaal bewijzen, hoe hij daar scoort weten we pas over een paar jaar natuurlijk.

Bekijk ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken