icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Rijders van plug-in hybrides 'stekkeren' te weinig

Nieuws | In de Ecotest rekenen we óók het elektrisch verbruik van plug-in hybrides mee in het totale verbruik; dit in tegenstelling tot de officiële meting. Zo constateren we dat plug-in hybrides veel meer verbruiken dan de fabrikant in de folder zet. En als klap op de vuurpijl 'stekkeren' de berijders ook nog eens veel te weinig, blijkt uit verbruiksgegevens van Travelcard.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  16 juni 2015


Het bedrijf Travelcard registreert hoeveel liters brandstof en hoeveel kWh's elektriciteit de gebruikers van een Travelcard-tankpas tanken.

Plug-in hybrides rijden slechts 30% op stroom

Van de 270.000 gebruikers van een Travelcard-tankpas hebben ongeveer 6000 gebruikers een elektrische auto of een plug-in hybride. Bij de laatste tank je niet alleen elektriciteit, maar ook fossiele brandstof voor de verbrandingsmotor.

De Nederlandse overheid gaat ervan uit dat de gebruikers van plug-in hybrides 50 tot 80% van de kilometers op stroom rijden. Uit de verbruiksgegevens van Travelcard blijkt dit aandeel in de praktijk slechts 30% te zijn. Oftewel: ze verbruiken nóg meer fossiele brandstof dan uit de Ecotest-meting komt!

Verbruik plug-in hybrides flink hoger

In de Ecotest halen de meeste plug-in hybrides dan wel hoge scores van boven de 90 punten, maar in het verbruik van brandstof en elektriciteit blijken ze veel hogere waardes te halen dan de fabrikant opgeeft. Een paar voorbeelden van veel verkopende plug-in hybrides.

1) Toyota Prius Plug-In Hybrid

  • Ecotest oordeel: 5 sterren, 93 punten
  • Opgegeven verbruik: 2,1 l/100 km, in Ecotest: 3,64 l/100 km --> meerverbruik: 73%.

2) Mitsubishi Outlander PHEV

  • Ecotest oordeel: 5 sterren, 90 punten
  • Opgegeven verbruik: 1,9 l/100 km, in Ecotest: 4,19 l/100 km --> meerverbruik: 121%.

3) Volkswagen Golf GTE

  • Ecotest oordeel: 4 sterren, 85 punten
  • Opgegeven verbruik: 1,5 l/100 km, in Ecotest: 3,3 l/100 km + 7 kWh --> meerverbruik (alleen op brandstof): 120%.

Als je minder stekkert, dan loopt het brandstofverbruik ook nog eens verder op. Wanneer je netjes 's avonds oplaadt zou de Mitsubishi Outlander PHEV op benzineverbruik dus zo'n 1 op 24 kunnen rijden, wij horen van verschillende berijders die de auto zakelijk rijden - en minder netjes stekkeren - dat ze rond de 1 op 15 rijden!

Benieuwd hoe jouw auto uit de Ecotest komt? Bekijk het dossier Ecotest.