icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Renault Espace

Eerste indruk | Als er in het gezin meer dan 3 (grote) kinderen zijn, dan moet je - om dat allemaal te vervoeren - een grote auto met 3 zitrijen hebben. Tot 2012 had je aan de Renault Espace een goede. Na 3 jaar stilte is deze weer terug en ziet hij er van buiten niet meer uit als een container, maar als een snelle TGV-trein. Passen er nog steeds 7 personen in? Bekijk onze eerste indruk.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  10 juli 2015


Merk Renault

Richtprijs € 44.000 (vanafprijs)


Type Espace



Renault Espace: review

Conclusie

Ten opzichte van het vorige model is de Espace nog steeds even lang, maar wel een stuk lager. Toch blijken er nog steeds 7 volwassenen in te passen. Qua rijeigenschappen valt alleen de demping van de achteras negatief op; als je het onderstel in de sport-stand zet is ook dit euvel weer opgelost. De nieuwe Espace is een veilige en zuinige aanrader voor grote gezinnen. 

Wat viel ons verder op aan de Renault Espace?

  • renault-grand-espaceHet nieuwe model lijkt op de foto een stuk kleiner dan de (Grand) Espace - zie de foto rechts - die hij opvolgt, maar schijn bedriegt: hij is met 4.86 m nog net zo lang, maar hij is wel 12 cm lager geworden (van 1.80 m naar 1.68 m). De oude 'korte' Espace was wel 20 cm korter dan de Grand-uitvoering.
  • De wielbasis (de afstand tussen voor- en achteras) is met 2.87 m bijna gelijk aan die van de oude Grand Espace. Dat belooft veel goeds voor de beenruimte op de 1e, 2e én 3e zitrij. Bij het passen met 7 collega's blijkt er nog steeds voldoende ruimte op die kritische 6e en 7e stoel voor niet al te grote volwassenen. Op de andere 5 stoelen kunnen ook wat steviger gebouwde volwassenen nog goed zitten.
  • In de oude Grand Espace had je met alle stoelen weggeklapt nog 3 kuub bagageruimte, dat vind je in de nieuwe niet meer terug. Maar met 660 tot 2040 liter heb je nu nog geen klagen.
  • Hij is met de volle 5 sterren uit de crashtest  gekomen. Dat betekent niet dat alles helemaal perfect is:
    • Bij een frontale botsing lopen de benen van de voorpassagier meer risico op letsel.
    • De borstkas van de bestuurder is bij de paaltest minder goed beschermd.
    • Een automatisch noodremsysteem is in de meeste gevallen standaard, evenals een intelligente snelheidsbegrenzer en een rijbaanassistent.
    • De snelheidsbegrenzer functioneert naar behoren, het automatische noodremsysteem scoort echter teleurstellend laag.
  • Er zijn 2 pakketten (Renault noemt ze 'packs') om het veiligheidsniveau te verhogen:
    • Het pakket Cruising (meerprijs €700) biedt Adaptive Cruise Control (houdt automatisch afstand tot de voorligger) en een Head Up Display waarmee ondermeer de rijsnelheid en de navigatieaanwijzingen op het wegdek worden geprojecteerd.
    • In het Visio-pakket van €550 zitten onder meer een Grootlichtassistent (bij tegenliggers dimmen de koplampen automatisch), Lane Departure Warning (geeft een signaal als je de rijbaanmarkering dreigt te overschrijden) en verkeersbordherkenning. Een camera 'leest' hierbij de verkeersborden, projecteert de aangegeven maximumsnelheid op het dashboard en geeft je de keuze de snelheidslimiter op deze snelheid in te stellen.
  • Alle motoren in de Espace zijn tegenwoordig 1,6 liter groot, het zijn viercilinders met een turbo en hebben verschillende vermogens:
    • Benzine: 200 pk, altijd automatische versnellingsbak.
    • Diesel: naar keuze 130 of 160 pk, keuze uit handgeschakelde of automatische versnellingsbak.
  • Vooral de 130 pk-diesel heeft een laag opgegeven verbruik: volgens Renault verbruikt hij gemiddeld 1 op 22. De 200 pk-benzinemotor zou gemiddeld zo'n 1 op 16 gebruiken. We zijn benieuwd hoe de Espace uit de Ecotest gaat komen. Ter vergelijking: de oude 3,5 liter V6 uit de vorige Espace had een gemiddeld opgegeven verbruik van 1 op 8!
  • Bovenop het fraaie zwevende middenconsole zit een tablet, waarop je via het zogenoemde 'R-Linksysteem' alle voertuig- en rijfuncties kunt instellen. Het touchscreen werkt snel, heeft een scherp beeld en biedt een goede menustructuur.
  • Wat je zeker via het tablet wilt instellen: de hardheid van het onderstel. In de reguliere stand is de achteras veel te week gedempt, zet het onderstel in de 'sport'-stand en de achteras loopt weer in de pas.
  • MPV's (multi purpose vehicles) en crossovers (tussenvormen van een mpv, suv en terreinwagen) hebben meestal niet de scherpste rijeigenschappen, die van de Espace stellen niet teleur. Met het 4Control-systeem (meerprijs €1700) stuurt het nog een tandje beter. Dit systeem laat de achterwielen meesturen: bij lage snelheid sturen ze mee om korter door de bocht te kunnen en bij hoge snelheid tegen, om de rijstabiliteit te verhogen.

Meer lezen

Renault Espace: specificaties testauto

De Renault Espace in het kort:

  • Prijs vanaf: €44.000 (1.6 dCi 130 pk Expression)
  • Prijs testauto: €45.000 (1.6 TCe 200 pk Dynamique aut.)
  • 1,6 liter viercilinder benzinemotor, turbo en intercooler, 200 pk (147 kW), 260 Nm
  • Zeventraps automaat
  • CO2-uitstoot: 140 g/km
  • Gemiddeld verbruik: 6,2 l/100 km (=1 op 16, fabrieksopgave)
  • Ecotest: n.n.b.
  • Energielabel A
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren (2015)

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken