icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Renault Talisman

Eerste indruk | De Renault Laguna bleek - zeker in de eerste modelseries - zeer onbetrouwbaar. Renault heeft er goed aan gedaan om zijn opvolger niet meer Laguna maar Talisman te noemen. Is deze wel net zo comfortabel en ruim als de Laguna?
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  25 april 2016


Richtprijs €31.400

Crashtest *****


Model 4-deurs sedan



Conclusie

De nieuwe Talisman is veel groter dan dat hij op foto's lijkt. Ook van binnen is hij ruim voor inzittenden en koffers, alleen de toegankelijkheid van de kofferruimte is niet optimaal. Oplossing daarvoor: neem de Estate (Stationwagon), die is €1200 duurder dan de vergelijkbare sedan-uitvoering maar heeft een grotere achterklep.

De veiligheid zit zeker goed, over het rijcomfort en de stuurkwaliteiten kunnen we nu nog niets zeggen, aangezien de geteste uitvoering vierwielbesturing en elektronische dempercontrole aan boord had. Hij heeft alle kansen in zich om de Laguna snel te kunnen vergeten.

Instelbaar onderstel

In de eerste maanden worden vooral de wat duurdere uitvoeringen door de dealers geleverd. Dat houdt in dat ze allemaal vierwielbesturing en elektronische dempercontrole (in het Multi Sense-systeem opgenomen) aan boord hebben. Ook het gereviewde exemplaar was hiermee uitgerust en niet met standaard onderstel en besturing. We hopen dat kopers van de goedkopere Zen- en Life-uitvoeringen hun ervaringen met ons delen onder dit artikel.

Naast dit 4Control en Multi Sense heeft de auto ook led-verlichting. Met deze 'Pure Vision'-koplampen heb je 's nachts veel zicht. Het digitale dashboard is op allerlei manieren instelbaar: grote snelheidsaanduiding of juist een toerenteller? Kan allemaal. Alles laat zich bedienen via een groot touchscreen in het middenconsole. Dat is in de duurste uitvoeringen maar liefst 8,7 inch groot.

5 sterren in de botstest

Er is zowel voor- als achterin voldoende ruimteaanbod. Ook de kofferbak is groot, maar die heeft bij de sedan wel als nadeel dat deze minder toegankelijk is. Bij de €1200 duurdere Estate (Stationwagon) lost dat probleem zich vanzelf op door de grotere achterklep. Op veiligheidsgebied staan de sterren goed, de inzittenden (ook babies en peuters) zijn altijd goed beschermd. Het optionele automatische noodremsysteem is niet getest, een optionele snelheidsbegrenzer met verkeersbordherkenning en een rijbaanassistent zijn wel meegetest en functioneren goed.

De Talisman (spreek uit: 'Taliesmàh')  is er vanaf €31.400 inclusief rijklaarmaakkosten. Dan heb je de 1.5 dCi Life, met 110 pk uit een 1,5 liter viercilinder dieselmotor. De geteste uitvoering Intens heeft dezelfde motor maar een veel hogere standaarduitrusting.

De Renault Talisman in het kort:

  • Prijs: vanaf €31.400 (1.5d dCi 110 pk Life)
  • Prijs testauto: €39.750 (1.5d dCi 110 pk Intens)
  • 1,5 liter 4-cilinder dieselmotor, turbo en intercooler, 110 pk (81 kW), 250 Nm
  • Handgeschakelde versnellingsbak, 6 versnellingen
  • CO2-uitstoot: 96 g/km
  • Gemiddeld verbruik (fabrieksopgave) 1 op 27 = 3,7 l/100 km
  • Ecotest: nog niet bekend
  • Energielabel: A
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren (2015)

Meer lezen:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken