icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Renault Twingo

Eerste indruk | De eerste Twingo van Renault was een leuk, rond karretje met vrolijke kleuraccenten. Het nieuwe model is sportiever geworden en heeft - heel apart - de motor achterin en achterwielaandrijving. Het veiligheidsniveau is flink gestegen en hij heeft een opvallend kleine draaicirkel, handig voor in de stad.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  3 oktober 2014


Merk Renault

Richtprijs € 10.600 (vanaf)


Type Twingo



Renault Twingo: review

De eerste Renault Twingo is liefst 14 jaar in productie geweest, van 1993 tot 2007. De 2e generatie verloor toch wat aan glans, want ze werd wat minder rond en had minder kleuraccenten. Nu in 2014 komt de derde generatie op de proppen. Hij is ontworpen samen met de nieuwe Smart Forfour en daarom heeft hij zowel de motor als de aandrijving achter zitten. Dat is bij stadsautootjes echt een unicum.  

Wat viel ons verder op aan de Renault Twingo?

  • Waren de eerdere Twingo's altijd driedeurs, de nieuwe is een vijfdeurs. Dat betekent dat de achterinzittenden makkelijker in- en uit kunnen stappen. De deurhendels zitten optisch verborgen tussen de zij- en achterruit.
  • De achterzittingen waren altijd wat in de lengte verstelbaar, dan kon je kiezen voor meer beenruimte versus kofferruimte. Renault beweert dat de nieuwe Twingo meer interieurruimte biedt en dus die constructie niet meer nodig heeft. Wij vinden juist de beenruimte achterin uiterst krap, ondanks de langere wielbasis (afstand tussen voor- en achteras).
  • De zit voorin is wel voldoende ruim voor zijn klasse, er is ook meer ruimte in de breedte voor 2 volwassenen. In het oude model zit je bij het schakelen al snel met je knieën in de weg.
  • De achterin liggende motor snoept maar weinig kofferruimte weg. De bodem van die ruimte ligt wel hoger dan bij de concurrentie, maar de rugleuning zit zo ver weg dat er nu 220 liter in het ruim past. Dat was voorheen slechts 165 liter.
  • De neus van de auto is opvallend kort, want er hoeft natuurlijk geen motor in te passen. Onder het 'motorkapje' zitten alleen de reservoirs voor de ruitensproeiers en dergelijke. En twee nogal brede wielkasten, waarin de voorwielen erg ver kunnen uitdraaien. Dat zorgt voor een zeer kleine draaicirkel van 8,7 meter.
  • Hij biedt een veilig weggedrag, dat komt vooral op het conto van de lange wielbasis en de toevoeging van 2 elektronische systemen: stabiliteitsregeling en tractiecontrole. Het eerste heeft elke auto tegenwoordig standaard, het tweede zorgt ervoor dat er geen wiel gaat doorslippen door teveel vermogen.
  • Met deze motor houden de prestaties niet over. Hij heeft bij lage toeren weinig trekkracht, daarom moet je veel toeren maken en veel schakelen om goed met het verkeer mee te komen. Met bijbetaling van €1200 heb je de TCe 90, dat is een 0,9 liter driecilinder benzinemotor met turbo, die we ook kennen uit de zustermodellen Clio en Captur. Die heeft niet alleen meer vermogen, maar door het hogere koppel bij lage toeren hoef je ook veel minder te schakelen.
  • Het voorgaande model scoorde in de crashtest minder goed op inzittendenveiligheid. Vooral de knieën en bovenbenen van de voorinzittenden waren slecht beschermd. Het nieuwe model scoort 4 sterren. De vijfde krijgt hij niet, omdat een automatisch noodremsysteem niet standaard gemonteerd is. Hij heeft wel rijbaanassistentie, die geeft een signaal als je onbedoeld over de markeringsstreep gaat.
  • De instapprijs is iets verhoogd. De basisversie, de Authentique met een 1,0 liter driecilinder met 70 pk, is er vanaf €10.600 inclusief rijklaarmaakkosten. Wij adviseren daar €1000 bij te leggen, dan heb je de Expression met standaard elektrisch bediende ramen voor, hoogteverstelling van het stuur en het zogenoemde 'R & Go'.
  • 'R & Go' is een app op je eigen smartphone die wat functies van het dashboard overneemt. Zo zit er navigatie in, handsfree bellen, tips voor zuinig rijden en een toerenteller die je bij de reguliere meters node mist.

Conclusie

Door zijn redelijk unieke plaatsing van de motor (achterin in plaats van voorin) lijkt de Twingo een buitenbeentje, maar in de praktijk merk je daar weinig van. Voorin kun je goed zitten, maar achterin is de ruimte nog steeds krap. Het veiligheidsniveau is wel met sprongen gestegen.

Bekijk ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken