icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Schone en zuinige auto's

Er zijn de laatste jaren veel ontwikkelingen op het gebied van zuinige auto's. Er komen steeds meer hybrides en zuinige auto’s bij.

Toyota kwam met de eerste moderne hybride auto op de markt, de Prius I. Twee jaar later volgde Honda met de Insight. Allebei zijn het combinaties van een benzinemotor en een elektromotor. In de afgelopen jaren zijn er vele auto's met (deels) elektrische aandrijving bij gekomen. Naast het verbruik wordt ook de uitstoot van schadelijke stoffen gemeten. Zoek je een schone en zuinig auto?

Bekijk welke auto's echt zuinig zijn.

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Wat is de Ecotest?

De Ecotest laat een meer realistisch brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke stoffen zien, niet de (vaak te optimistische!) cijfers uit de folders van autofabrikanten. Hiervoor zijn alle auto's grondig getest door de ADAC, de Duitse zusterclub van de ANWB.

Hoe komt het oordeel tot stand?

Er worden twee zaken gemeten en beoordeeld: het verbruik (uitgedrukt in CO2 -uitstoot in gram per kilometer) en de uitstoot van schadelijke stoffen. Hoe minder de auto verbruikt en hoe minder schadelijke stoffen hij uitstoot, des te hoger de eindscore. Bij de uitstoot kan de auto maximaal 50 punten scoren, bij het verbruik maximaal 60.

Het totaal van de twee scores wordt omgerekend naar een rapportcijfer: 110 punten is een 10, de hoogst scorende van dit moment is de Skoda Octavia 1.4 TSI G-Tec op aardgas met een 9,5 als eindcijfer.

Bekijk de resultaten van de Ecotest

Zuinigste en 'schoonste' auto's

Een auto scoort hoog in de Ecotest als hij én heel zuinig is én weinig schadelijke stoffen uitstoot. Vooral elektrische auto's en auto's op aardgas scoren opvallend hoog in de Ecotest.
Wat zijn nu de zuinigste en 'schoonste' auto's?

Top-10 van de aller zuinigste auto's

Wat verbruikt een zuinige auto nu écht? Wij kijken niet naar wat de fabrikant beweert, maar controleren het werkelijke verbruik.

Van de meer dan 1100 auto's die we in de afgelopen jaren testten, scoren er 12 meer dan een 9. Hieronder staan ze (in alfabetische volgorde).

  • Audi A3 Sportback g-tron aut.
  • BMW i3
  • Mercedes-Benz E 200 Natural Gas Drive auto.
  • Seat Mii 1.0 Ecofuel Ecomotive / Skoda Citigo 1.0 CNG Green tec / Volkswagen Up 1.0 Ecofuel BMT
  • Seat Leon 1.4 TGI * Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Greentech
  • Tesla Model S * Volkswagen e-Up
  • Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion
  • Volkswagen e-Golf

 

Audi A3 Sportback g-tron aut.

  • Brandstof: aardgas
  • Score op uitstoot schadelijke stoffen: 50 (= maximum)
  • Score op CO2-uitstoot/verbruik: 50
  • Totaal aantal punten Ecotest: 100, 5 sterren

De fabrieksopgave voor de CO2-uitstoot is 88 gram per kilometer, in de Ecotest is de uitstoot op 99 g/km bepaald. De 1,4 liter aardgasmotor produceert 81 kW/110 pk en hij voldoet aan de Euro6-emissienorm.

 

BMW i3

  • Elektromotor
  • Score op uitstoot schadelijke stoffen: 50 (= maximum)
  • Score op CO2-uitstoot/verbruik: 48
  • Totaal aantal punten Ecotest: 98, 5 sterren

De i3 wordt zowel zonder als met ritverlenger geleverd. De hier geteste versie is puur elektrisch. Met zijn sterke 125 kW/170 pk elektromotor kan hij ook op de snelweg goed mee. Alleen is de actieradius ontoereikend om ook langdurig snelwegverkeer aan te kunnen.

 

Mercedes-Benz E 200 Natural Gas Drive aut.

  • Brandstof: aardgas
  • Score op uitstoot schadelijke stoffen: 50 (= maximum)
  • Score op CO2-uitstoot/verbruik: 51
  • Totaal aantal punten Ecotest: 101, 5 sterren

Deze heeft al volgens fabrieksopgave een hogere CO2-uitstoot dan de Audi A3, maar de E-klasse is twee klasses groter dan de A3. Daarom krijgt hij met een opgegeven uitstoot van 116 gram per kilometer en een gemeten uitstoot van 128 g/km hier tóch liefst 51 punten. De tweeliter aardgasmotor levert 115 kW/156 pk en voldoet ook aan de Euro6-norm.

 

Seat Mii 1.0 Ecofuel Ecomotive / Skoda Citigo 1.0 CNG Green tec / Volkswagen Up 1.0 Ecofuel BMT

  • Brandstof: aardgas
  • Score op uitstoot schadelijke stoffen: 50 (= maximum)
  • Score op CO2-uitstoot/verbruik: 48
  • Totaal aantal punten Ecotest: 98, 5 sterren

Uiterlijk verschillen de Mii, Citigo en Up slechts licht van elkaar (hier afgebeeld: de Mii), onderhuids zijn ze identiek. Deze eenliter motor produceert op aardgas 50 kW/68 pk en stoot volgens de fabrikant 79 g/km CO2 uit. In de Ecotest kwam de auto maar 6 g/km hoger uit. Samen met een perfecte maximale score op uitstoot van schadelijke stoffen leidt dat tot een 10 op het rapport.

 

Seat Leon 1.4 TGI

  • Brandstof: aardgas
  • Score op uitstoot schadelijke stoffen: 50 (=maximum)
  • Score op CO2-uitstoot/verbruik: 49
  • Totaal aantal punten Ecotest: 99, 5 sterren

De Seat Leon is het zustermodel van de Volkswagen Golf. De Golf op aardgas scoort heel goed, zie hieronder. Deze Leon heeft dezelfde 1,4 liter verbrandingsmotor op aardgas, die levert 81 kW/110 pk, voldoet aan de Euro6-norm en stoot in de test 8 grammen CO2 per kilometer meer uit dan de fabrieksopgave van 94 g/km. Daarom krijgt hij ook net één puntje minder in de Ecotest.

 

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Greentech

  • Brandstof: aardgas
  • Score op uitstoot schadelijke stoffen: 50 (=maximum)
  • Score op CO2-uitstoot/verbruik: 55
  • Totaal aantal punten Ecotest: 105, 5 sterren

De Volkswagen E-Golf (zie hieronder) heeft zijn titel van Koning van de Ecotest moeten inleveren, want leve de nieuwe koning: de Skoda Octavia op aardgas! Hij scoort een 9,6 vanwege zijn zeer lage uitstoot van schadelijke stoffen en een zeer net verbruik. Het opgegeven aardgasverbruik is 3,5 kilo/100 kilometer, in de Ecotest verdween er slechts 3,7 liter hoogcalorisch Duits aardgas per 100 kilometer. Bij het tanken van Nederlands aardgas/groengas - met een lagere calorische waarde dan Duits gas - zal het verbruik iets hoger liggen.

 

Tesla Model S

  • Elektromotor
  • Score op uitstoot schadelijke stoffen: 50 (= maximum)
  • Score op CO2-uitstoot/verbruik: 48
  • Totaal aantal punten Ecotest: 98, 5 sterren

Net zoals de BMW i3 een volledig elektrisch voortgedreven auto, maar wel van een compleet andere orde. Zijn 310 kW/421 pk(!) sterke elektromotor en zijn grote accupakket zorgen voor geluidloze snelwegkilometers en een grote actieradius van meer dan 300 kilometer. Zijn hoge aanschafprijs maakt 'm voor particulieren niet interessant, vanwege de lage bijtelling blijft hij zakelijk wel interessant in de aanschaf.

 

Volkswagen e-Up

  • Elektromotor
  • Score op uitstoot schadelijke stoffen: 50 (= maximum)
  • Score op CO2-uitstoot/verbruik: 51
  • Totaal aantal punten Ecotest: 101, 5 sterren

Elektrische aandrijving in een kleine auto pakt bij de Volkswagen e-Up goed uit. De 60 kW-elektromotor brengt je op één acculading volgens de fabrikant 160 km ver. In de test heeft hij een gemeten verbruik van 13,8 kWh per 100 kilometer; dit leidt tot een verbruiksscore van 51 punten. Tezamen met de volle 50 punten voor uitstoot van schadelijke stoffen krijgt hij daardoor een zeer hoge score van 101 punten op zijn rapport.

 

Volkswagen Golf 1.4 TGI Blue Motion

  • Brandstof: aardgas
  • Score op uitstoot schadelijke stoffen: 49
  • Score op CO2-uitstoot/verbruik: 51
  • Totaal aantal punten Ecotest: 100, 5 sterren

De enige 'smet' op het Ecotestblazoen van de Golf op aardgas is dat hij één puntje laat liggen bij de uitstoot op schadelijke stoffen. Dat is alles. Zijn 1,4 liter verbrandingsmotor op aardgas levert 81 kW/110 pk, voldoet aan de Euro6-norm en stoot in de test maar 3 grammen CO2 per kilometer meer uit dan de fabrieksopgave van 94 g/km.

 

Volkswagen e-Golf

  • Elektromotor
  • Score op uitstoot schadelijke stoffen: 50
  • Score op CO2-uitstoot/verbruik: 53
  • Totaal aantal punten Ecotest: 103, 5 sterren

 

De één na hoogste scorende auto van dit moment in de Ecotest is deze elektrisch aangedreven Golf: hij krijgt maar liefst 103 punten toebedeeld! Hij scoort maximaal op uitstoot schadelijke stoffen en zelfs 53 punten op CO2-uitstoot. Zijn 85 kW elektromotor stoot in de test - omgerekend via de Duitse energiemix - indirect 90 gram per kilometer CO2 uit. Daar hoort een energieverbruik van slechts 16 kWh per 100 kilometer bij.

Bekijk en vergelijk alle auto's in de Ecotest.

Bereken zelf het verbruik van nieuwe auto's

Hoe hoger het brandstofverbruik, hoe hoger de CO2-uitstoot. Als je de CO2-uitstoot weet (uit de folder van de autofabrikant) kun je zelf het verbruik berekenen. De omrekenfactoren zijn: 23,7 voor benzinemotoren en 26,5 voor dieselmotoren.

Niet te verwarren: zuinig en schoon

Een zuinige auto is niet per se 'schoon' en vice versa: een auto die heel weinig schadelijke stoffen uitstoot hoeft niet per se de zuinigste in zijn klasse te zijn.

Welke motor is 'schoon'?

Veel consumenten halen de termen 'schoon' en zuinig door elkaar. Een zuinige auto is niet per definitie 'schoon' en vice versa: een auto die heel weinig schadelijke stoffen uitstoot hoeft niet de zuinigste in zijn klasse te zijn.

Hybride

Niet elke auto rijdt tegenwoordig nog op de conventionele brandstoffen benzine en diesel. De hybride, een samenvoeging van een verbrandingsmotor (meestal een benzinemotor) en een elektromotor, wordt steeds meer aangeboden. Afhankelijk van hoe je hem gebruikt, is hij in de regel wel zuiniger dan een vergelijkbare auto met puur een verbrandingsmotor. Maar als de auto hoofdzakelijk op de snelweg wordt gebruikt, vallen de hybride voordelen weg. Dan wordt hij net zo (on-)zuinig als de conventionele benzineauto en ben je eigenlijk alleen zware accu's aan het transporteren.

Downsizing

Daarnaast is 'downsizing' de trend van dit moment: kleinere motoren met turbo's, die zonder aan vermogen in te leveren toch zuinig zijn.

LPG en biobrandstof

Ook de biobrandstoffen vinden op kleine schaal hun weg bij de moderne auto's. LPG is nog steeds een goed alternatief. Veel fabrikanten hebben een specifieke LPG-versie van enkele modellen in de prijslijst staan. Bijkomend voordeel hiervan is dat er ook fabrieksgarantie over het LPG-deel geldt.

Aardgas/CNG

Auto's die het op dit moment goed doen in de test voor schone en zuinige auto's zijn elektrisch aangedreven óf ze hebben een aardgasmotor. Aardgas als motorbrandstof wordt ook wel 'CNG' genoemd: Compressed Natural Gas.

Bij vergisting van organisch afval komt ook biogas vrij. Dit is om te zetten naar een 'groene' versie van aardgas en daardoor nog minder milieubelastend.

Elektrische auto's

Elektrische auto's worden wel verkocht als 'auto zonder uitstoot', maar dat is natuurlijk niet zo. De auto zelf stoot geen CO2 uit, maar de centrale waar de energie wordt opgewekt natuurlijk wel. In onze berekeningen blijken de elektrische auto's van nu in doorberekende CO2-uitstoot vergelijkbaar met een zuinige benzinevariant.

Welke motor is 'schoon'?

Alle motortypes zijn in principe zeer 'schoon' te krijgen door motoraanpassingen en nabehandelingen van het uitlaatgas. Vooral bij dieselmotoren worden grote stappen gemaakt door het uitlaatgas met chemische stoffen of periodieke verhitting van het roetfilter vrij te maken van roetdeeltjes.