icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Seat Ateca kan concurrentie goed aan

Eerste indruk | Terwijl andere merken al enkele jaren de zeer populaire crossovers verkopen, bleef het bij Seat angstig stil. Nu komen ze met de Ateca. Die biedt - net zoals andere crossovers - vooral een stoer uiterlijk en een hoge instap en zit. Ook de rijeigenschappen blijken goed en hij biedt voldoende veiligheid.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  17 oktober 2016


Richtprijs €26.600 (1.0 Reference, incl. rijklaarmaakkosten)

Crashtest Vijf sterren (2016)


Model Crossover (kruising stationwagen en suv)



De crossover, een kruising tussen een suv en een stationwagen, is dé verkoophit van dit moment. Hij is wat hoger en stoerder dan gewone auto’s, met als bijkomend voordeel: een heerlijk hoge instap en zit. Seat komt nu pas met een eigen crossover, terwijl de concurrentie die al jaren heeft. Hij kan de concurrentie goed aan, dat bewijst deze eerste indruk.

Kleiner dan Tiguan?

De Ateca is 13 cm korter dan de Volkswagen Tiguan, het zustermodel waarop hij gebaseerd is en waar hij veel techniek mee deelt. Maar van binnen is de Ateca toch ruim genoeg voor ieders hoofden en benen, zowel voor- als achterin. De kofferbak is, met de rugleuning omhoog, al meer dan 500 liter groot. Hét voordeel van een hogere crossover, vooral voor de wat oudere doelgroep, is de prettig hoge instap en zit en die heeft de Ateca zowel voor- als achterin.

Motoren

De nieuwe motor voor de Ateca - die de Tiguan niet heeft - is de 1.0 liter-driecilinder in de testauto. Dit kleine motortje met 115 pk levert echter voldoende prestaties en is mooi stil. In de hoogste (6e) versnelling draait de motor bij 130 km/h op de snelweg maar iets meer dan 2000 tpm en samen met de goede geluidsisolatie is er in het interieur dan nog op normale toon een gesprek te voeren.

Naast deze 1.0- en de 1.4 liter-motoren met 150 pk zijn er ook nog 3 dieselmotoren leverbaar:

  • een 1,6 l met 115 pk;
  • een 2,0 l met 150
  • een 2,0 l met of 190 pk.

Vierwielaandrijving is alleen leverbaar bij de zwaardere dieselmotoren. De 1,4 benzine- en de 2,0 l diesel-mtoruitvoeringen kunnen met een automaat worden uitgerust. 

Ateca rijdt als een kleine middenklasser

De Ateca is opvallend licht. Hij weegt met deze motor slechts 1160 kg. Dat is goed voor de rijeigenschappen én voor de motorrijtuigenbelasting. Die is bij deze crossover zo'n €200 per jaar lager dan bij andere merken. De auto stuurt ook licht en vlot. Vanwege het hoog liggende zwaartepunt willen fabrikanten het onderstel vaak stug instellen, zodat de auto in bochten niet teveel gaat overhellen. De Ateca valt gewoon comfortabel uit en de vering is zeker niet te hard.

De overzichtelijkheid van de auto rondom valt tegen. Hij heeft wel parkeersensoren achter (in de testauto optioneel aangevuld met een achteruitrijcamera), maar aan de voorkant zijn geen sensoren leverbaar. En dat terwijl de neus bij fileparkeren niet is te zien.

Crashtest

De auto is kortgeleden in de Euro NCAP-crashtest geweest. Hij heeft de volle 5 sterren gehaald, wel met wat bemerkingen op het gebied van de actieve veiligheidssystemen. Zo heeft hij standaard een automatisch noodremsysteem dat voetgangers detecteert. In de test functioneert het systeem goed.

Maar als een voetganger toch met de Ateca in botsing komt, dan kunnen de harde motorkaprand en de stijve voorruitstijlen voor verwondingen zorgen. Voor aanvullende actieve veiligheidssystemen moet je in de goedkopere versies bijbetalen.  

Lees meer over actieve veiligheidssystemen.

Prijs

De grootste concurrent van de Ateca is de Volkswagen Tiguan. De Tiguan is wat groter en heeft een grotere basismotor (1,4 liter versus 1,0 liter in de Ateca) maar is wel €3000 duurder. De Tiguan is er vanaf €29.600 inclusief rijklaarmaakkosten; de Ateca kost minimaal €26.600.

Voor €2300 daarbovenop heb je de geteste 'Style-'uitvoering in plaats van de 'Reference'. Dan heb je cruise control, climate control, parkeersensoren achter en navigatie.

Moet je ook een zware caravan trekken? Kijk dan eens naar de Ateca 1.4. Dan heb je 35 pk meer, terwijl het opgegeven verbruik maar ietsje stijgt. Maar er kan nu wel een 1800-kilogramwegende caravan achter, in plaats van een caravan van 1300 kilo achter de Ateca 1.0.

De Seat Ateca in het kort:

  • Prijs vanaf: €26.600 (1.0 Reference) inclusief rijklaarmaakkosten.
  • Prijs testauto: €28.900 (1.0 Style).
  • 1.0 liter-driecilinder benzinemotor, 115 pk (85 kW), 200 Nm.
  • Handgeschakeld, 6 versnellingen.
  • CO2-uitstoot: 121 g/km (opgave fabrikant).
  • Gemiddeld verbruik: 5.2 l/100 km = 1 op 19 (fabrieksopgave).
  • Ecotest: nog niet bekend.
  • Energielabel: C.
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren (2016).

Meer lezen:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken