icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak gratis kennisInloggen
Maak gratis kennisInloggen

Skoda Fabia

Eerste indruk | De Fabia, de compacte auto van Skoda, was al nooit een auto die uit elkaar spátte van de uitstraling. De nieuwe heeft dat 'doe maar gewoon'-gevoel goed vastgehouden. Want wat hij doet, doet hij goed: ook de nieuwe is weer ruim, hij rijdt goed en levert gewoon veel waar voor zijn geld. Zonder fratsen, want er zijn hele volksstammen die goed zonder fratsen kunnen leven.
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  24 oktober 2014


MerkSkoda

Richtprijs€ 13.600 (vanaf)


TypeFabia


Skoda Fabia, modeljaar 2015Skoda Fabia, modeljaar 2015

Skoda Fabia: review

Het automerk Skoda speelt de budget-rol bij de merken van de Volkswagen-groep. Audi zit aan de dure premium-kant, Seat heeft wat sportiefs, Volkswagen zit overal netjes tussenin en Skoda wil vooral 'rijden zonder fratsen' uitstralen. En dat doen ze goed, getuige het succes van de Octavia: die biedt vooral veel ruimte voor relatief weinig geld. In deze eerste indruk van de kleinere Fabia blijkt deze hetzelfde levensdoel te hebben.

Wat viel ons verder op aan de Skoda Fabia?

  • Alhoewel het nieuwe model iets korter en lager is, is hij vanbinnen alleen maar ruimer geworden. Dat komt vooral door de breedtetoename van 9 centimeter.
  • Mensen die niet zoveel kilometers per jaar rijden, kiezen waarschijnlijk een Fabia met benzinemotor. Er is een relatief zware 1.2 liter viercilinder TSI-turbomotor met 90 of 110 pk, maar de instapmotor valt helemaal niet tegen: dat is een 1.0 liter driecilinder motor zonder turbo, die 60 of 75 pk levert. Wij hebben een eerste indruk opgedaan met de 60 pk-versie, en die valt niets tegen. Hij levert natuurlijk geen wereldprestaties, maar in ons vlakke Nederland kan hij goed met het verkeer mee. Een caravan trekken? Kies dan een zwaardere motor.
  • De zakelijke rijder zal het meest geïnteresseerd zijn in de lichtste dieselmotor, de 1.4 l TDI Greenline met 75 pk. Door zijn uitstoot van 82 gram CO2 per kilometer valt hij nog net in de 14%-categorie. Met alle andere motoren, dus ook de 1.4 l TDI met 90 of 105 pk, valt de Fabia in de 20%-categorie.
  • De rijeigenschappen zijn 'gewoon' goed. De auto stuurt, schakelt en koppelt zonder bijzondere krachtsinspanning.
  • De Combi komt een paar maanden later dan deze hatchback-versie. Die staat al begin 2015 in de showroom. De Combi biedt vooral meer bagageruimte (530 liter in plaats van 330 liter) en is €900 duurder dan een identiek gemotoriseerde hatchback. De goedkoopste Combi wordt de 1.0 l benzine met 75 pk voor iets meer dan €15.000. Inclusief rijklaarmaakkosten!
  • Ons advies is om niet direct voor het goedkoopste Active-niveau te kiezen. Geef liever €1650 extra uit aan het Ambition-niveau, dan heb je bijvoorbeeld een airco. Als je over een paar jaar de auto gaat inruilen, dan zal een auto zonder airco bijna onverkoopbaar zijn!

Conclusie

Hele volksstammen zoeken een auto die gewoon zijn werk doet, zonder fratsen. De nieuwe Fabia voldoet aan deze karakteromschrijving. Hij is ruim, voor zijn klasse niet te duur en vooral niet te opvallend.  

Bekijk ook:



Nieuwste artikelen

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken