icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Skoda Kodiaq

Eerste indruk | Alle grote merken willen naast de normale hatchbacks en stationwagens tegenwoordig ook SUV’s en crossovers in de showroom hebben staan. Skoda heeft zich niet overhaast en komt nu pas met een concurrent voor bijvoorbeeld de Volkswagen en Seat Ateca. Hun Kodiaq is echter voor hetzelfde geld veel groter, hij kan qua binnenruimte een Audi Q5 of zelfs Q7 aan die twee tot drie maal zo duur zijn.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  14 juli 2017


Richtprijs vanaf €29.000

Crashtest 5 sterren (2017)


Model middenklasse SUV



Conclusie

Veel SUV’s en crossovers lopen over van de uitstraling: het moet groot, indrukwekkend én stoer zijn. De Kodiaq is alleen groot, zowel vanbuiten als zéker vanbinnen. Dan heb je voor relatief weinig geld een comfortabele SUV die kan wedijveren met concurrenten die duizenden, zo niet tienduizenden euro’s duurder zijn.

Mega maten

Het eerste dat opvalt als je de Kodiaq voor het eerst ziet, zijn z'n buitenmaten: hij is 4,70 m lang, 1,88 m breed en 1,66 m hoog. De concurrenten van Volkswagen en Seat, de Tiguan en Ateca, zijn respectievelijk 4,49 m en 4,34 lang. En dat zijn toch echt geen bescheiden SUV'jes. Ook in breedte en hoogte overschaduwt de Kodiaq de andere. Het XXL-karakter zet zich vanbinnen onvermindert voort, zo biedt hij 8 cm meer interieurbreedte dan de Seat en zelfs 13 cm meer dan de Volkswagen.

Neem plaats op de achterbank en laat dan de beenruimte op je inwerken: ook met de voorstoelen ingesteld op een lichaamslengte van 1,87 m is er op de bank nog zéér veel beenruimte beschikbaar. Alleen op de bij te bestellen 6e en 7e stoel op de 3e zitrij (meerprijs: €900) is het veel krapper.

Ook in de bagageruimte gaat het er zo ruim aan toe. Met de rugleuning van de 2e zitrij omhoog is er 650 liter beschikbaar, met de 3e zitrij opgeklapt is er nog steeds een aardige ruimte beschikbaar.

Comfortabel rijgedrag

Het rijgedrag zit echt aan de comfortabele kant en zeker niet aan de sportieve kant. Dat is ook wat de meeste klanten van zo'n auto verwachten. Dan merk je ook dat je prettig hoog zit (en instapt), maar dat de stoelzittingen wel wat vlak en hard zijn. De rijpositie is voor de bestuurder wel perfect instelbaar, op 'zijn' stoel zitten veel meer verstelmogelijkheden dan op de bijrijdersstoel.

Laat je niet te snel verleiden om de auto op grote 19 inch-velgen te laten zetten. Standaard staat de auto op 17 inch, op duurdere uitvoeringen op 18 inch. Onze testauto had 19 inch en daardoor wordt het comfort wel wat negatief beïnvloed. 

De instapversie heeft een 1,4 l viercilinder met 125 pk, de eerstvolgende is hetzelfde blok met 150 pk en cilinderuitschakeling. Wij reden met deze motor en een zestraps DSG-automaat, daarmee komt de liefst 1430 kg zware auto voldoende vlot vooruit. En voor de caravanners: achter de 125 pk-versie mag 1600 kg geremd aanhanggewicht, achter de 150 pk-versie 1800 kg.

Ondanks de cilinderuitschakeling (als je bijvoorbeeld bij constante snelheid weinig vermogen van de motor vraagt, schakelt hij volkomen onmerkbaar twee van de vier cilinders uit) is deze motor niet al te zuinig. De fabrikant roept dat 1 op 16 gemiddeld haalbaar is, tijdens onze korte kennismaking kwam ons verbruik meer richting de 1 op 12 uit.

Vijf sterren in de crashtest

De Kodiaq is met de volle vijf sterren uit de Euro NCAP-crashtest gekomen. Alle inzittenden zijn bij aanrijdingen voldoende tegen letsel beschermd. Standaard heeft hij een automatisch noodremsysteem, dat zowel binnen als buiten de bebouwde kom goed werkt en de meeste aanrijdingen weet te voorkomen. 

We geven ook het advies een adaptive cruise control altijd bij te bestellen. Het kost maar €300 meerprijs en het verhoogt het rijcomfort aanzienlijk. Je hebt dan ook een waarschuwing voor frontale botsingen. Tesamen met een goede lane assist, die keurig netjes met kleine stuuringrepen binnen de witte lijnen blijft, zet de Kodiaq weer een stap richting de volkomen autonoom rijdende auto. 

De Skoda Kodiaq in het kort

  • Prijs vanaf: €29.000 (1.4 TSI 125 pk Active)
  • Prijs testauto: €40.000 (1.4 TSI 150 pk Style Business aut.)
  • 1,4 l 4-cilinder benzinemotor
  • Turbo en intercooler
  • 110 kW (150 pk), 250 Nm
  • Zestraps DSG-automaat
  • CO2-uitstoot: 143 g/km
  • Verbruik volgens fabrieksopgave: 6,3 l/100 km (1 op 16)
  • Ecotest: nog niet bekend
  • Energielabel: C
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken