icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

'Elektrische auto is te stil'

Nieuws | De elektrische auto is te stil in de stad. Hij moet in de toekomst op lage snelheid wettelijk geluid gaan produceren om ongelukken met voetgangers en fietsers te voorkomen. Sommige autofabrikanten doen dat nu al, anderen zullen volgen.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  8 januari 2014

renault-zoe

De overheid probeert met geluidswallen, stil asfalt en strenge geluidsregels voor auto's het verkeerslawaai terug te dringen. De komst van (semi-)elektrische auto's leek een volgende stap naar minder verkeerslawaai, maar hieraan kleeft ook een groot nadeel: je hoort de auto niet naderen. Dat brengt risico's met zich mee voor overstekende voetgangers en fietsers die op hun oren afgaan. Voor blinden en slechtzienden zijn stille auto's nóg gevaarlijker.

Geluid verplicht

Naar verwachting worden daarom (wereldwijd) 'akoestische waarschuwingssignalen' verplicht voor volledig elektrisch aangedreven auto's en hybrides tot een snelheid van circa 30 km/h. Daarboven voeren bandengeluid en windgeruis de boventoon.

Voor de muziek uit

Op de site van Automotive News Europe lezen we hoe fabrikanten nu al met deze problematiek omgaan. BMW en Volkswagen vinden de minimale geluidsproductie van elektrische auto's een belangrijk verkoopargument en zullen pas kunstmatig geluid toevoegen op de BMW i3 en Volkswagen e-Up als de wetgever dat eist. Andere fabrikanten erkennen de risico's en nemen hun verantwoordelijkheid. Ze zien toegevoegd geluid als een veiligheidsvoorziening. Daimler, fabrikant van Smart en Mercedes-Benz, rust elektrische auto's voor de Amerikaanse en Japanse markt er standaard mee uit. In Europa is het een optie. De Nissan Leaf en de Renault's Zoe, Twizy en de elektrische uitvoering van de Kangoo maken standaard geluid.

De juiste snaar

De grootste uitdaging is vooralsnog het vinden van de juiste toon voor een optimale herkenning en hoorbaarheid, zonder onnodig veel geluid te produceren. Volgens Tesla zou het een aangenaam klinkende ruis moeten zijn. Daimler bedacht een vrij hoge sonore toon voor de Smart maar voorzag de elektrische variant van de Mercedes-Benz SLS AMG sportwagen van een stoerder geluid. Renault biedt keuze uit verschillende sounds. Audi werkt aan geluid voor de A3 e-tron (komt medio dit jaar op de markt) en meldt dat een imitatie van het geluid van een verbrandingsmotor geen optie is, evenmin als het geluid van kwetterende vogels of ruisende bladeren. We zijn benieuwd…

Bron: Automotive News Europe