icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

WHO wil universele veiligheidseisen voor auto's

Nieuws | De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) wil dat wereldwijd dezelfde minimale veiligheidseisen voor auto's gaan gelden. Wereldwijd zijn er verschillende NCAP's (New Car Assesment Programme) die auto's met botsproeven testen. In Europa voert de Euro NCAP de botsproeven uit. Deze organisatie is onder andere door de Consumentenbond opgericht. Bereiken de andere NCAP's nu evenveel als Euro NCAP en zijn ze ook net zo bij de tijd?
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  19 oktober 2015


Veiligheidsrapport

De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) roept in een verkeersveiligheidsrapport alle overheden ter wereld op om de belangrijkste verkeersveiligheidsvoorschriften van de Verenigde Naties in wetgeving op te nemen. Volgens de WHO is dat nu pas bij minder dan de helft van de landen zo geregeld. Bij de andere landen is dat niet het geval. 'Deze overheden moeten zorg dragen dat consumenten veilige auto's kunnen kopen,' vindt de WHO.

datsungo1k

Een voorbeeld van hoe het echt niet moet: begin dit jaar heeft het wereldwijd opererende autoconcern Nissan nog een auto op de markt willen brengen in India, die bij de crashtests van Global NCAP (het wereldwijde New Car Assesment Programme) nog 0 sterren scoorde (op een schaal van 0 t/m 5!) Nissan zou deze Datsun Go inmiddels hebben aangepast, maar Global NCAP heeft nog geen verbeterde exemplaren onder ogen gehad.

Veiligheidsvoorschriften

De WHO onderzocht welke landen bij het botsproeven minimale eisen stellen aan:

  1. verankeringen van gordels
  2. frontale botstests
  3. zijdelings botstests
  4. elektronische stabiliteitscontrole (ESC)
  5. bescherming van voetgangers
  6. kinderzitjes

Slechts 40 van de 193 onderzochte landen, waaronder Nederland, hebben voor alle 6 punten minimale eisen. Veel van die 40 landen hebben een hoge levensstandaard. Juist de landen met een lagere levensstandaard produceren de meeste auto's.

De WHO vreest dat 'juist in deze landen, door de afwezigheid van goede wetgeving, auto's mogen worden verkocht die in andere landen niet meer aan de landelijke wetgeving voldoen.' Wat nu al gebeurt: in verschillende landen worden nu dezelfde auto's mét of zonder ESC (elektronische stabiliteitscontrole) verkocht. Een auto met ESC is simpelweg veiliger dan een auto zonder dit systeem. Daarom wil de WHO dat ESC verplicht wordt in alle auto's.

De rol van de NCAP's

De WHO kijkt in het verkeersveiligheidsrapport ook naar de rol van de verschillende NCAP'S (organisaties die botsproeven uitvoeren). Dankzij de NCAP's in verschillende werelddelen worden nieuwe auto's steeds veiliger.

In 9 delen van de wereld, waaronder Europa, kent de plaatselijke NCAP een sterrenscore aan elke auto toe, met een maximum van 5 sterren. Maar als een auto 5 sterren krijgt, is deze niet overal even veilig. Zo moet in sommige werelddelen een auto wél ESC (elektronische stabiliteitscontrole) hebben en in andere werelddelen niet. Hoe goed doen niet-Europese NCAP's het?

Australië en Azië

De NCAP's willen consumenten informeren over het belang van veilige auto's. Bij de Australische en Aziatische ANCAP, lukt dat goed. Tijdens het testen van 490 verschillende auto's van 2004 tot 2013 ging het aantal auto's met een score van 5 sterren omhoog van 20 naar 80%! Ze toonden met onderzoek aan, dat de kans op een fataal ongeluk in een auto met maar 1 ster twee keer zo groot is als in een auto met 5 sterren.

Zuid-Amerika

In Zuid-Amerika begon Latin NCAP pas in 2010 met crashtests (botsproeven). In dat jaar bleek dat de veiligheidsontwikkeling van de daar meest verkochte auto's zo'n 20 jaar achterliep op Noord-Amerika en Europa. De achterstand is snel ingelopen, want 4 jaar later kon Latin NCAP al 5 verschillende auto's een 5-sterrenscore toewijzen.

India

In India zijn de eerste tests in 2013 uitgevoerd. Daarbij zijn 5 auto's, goed voor meer dan 20% van de totale autoverkoop, getest volgens de reglementen van de Verenigde Naties en het NCAP-reglement. Het grootste verschil tussen deze reglementen is dat bij de Verenigde Naties-test er met 56 km per uur een frontale botsing plaatsvindt en bij NCAP-test met 64 km per uur. 

De resultaten waren bedroevend: 4 van de 5 auto's voldeden niet aan de Verenigde Naties-standaard en geen van alle voldeed aan de NCAP-standaard! Belangrijkste oorzaken waren kooiconstructies die de botsingskrachten niet konden verwerken en de afwezigheid van airbags.

Niet alleen de consumenten die de foto's van volkomen verkreukelde auto's onder ogen kregen, maar ook de fabrikanten schrokken hier behoorlijk van. Daarom zijn de ontwikkelingen daar in een stroomversnelling beland: de fabrikanten zorgen dat de auto's zoveel mogelijk aan de nieuwe eisen gaan voldoen en de overheid gaat crashtests verplichten voordat een auto op de markt mag komen. Ook is de lokale Bharat NCAP nu bezig met het bouwen van eigen testfaciliteiten.

Bekijk ook: