icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Suzuki Baleno

Eerste indruk | Naast de Swift introduceert Suzuki nog een compacte auto – met een oude naam: de Baleno. Hij is wat lichter dan de Swift en biedt wat meer binnenruimte. In de crashtest scoort hij ‘maar’ 3 sterren.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  12 juli 2016


Richtprijs €15.700

Model 5-deurs hatchback


Crashtest *** (zonder veiligheidspakket), **** (met pakket)



Conclusie

De bestaande Swift ziet er wat 'jonger' uit dan deze nieuwe Baleno. De oudere doelgroep vindt in de Baleno relatief veel ruimte en lage kosten op het gebied van verbruik en motorrijtuigenbelasting. Maar het veiligheidsniveau valt met 3 sterren in de crashtest niet al te hoog uit.

Verschillen Baleno en Swift

  • Met dezelfde 1.2 l benzinemotor als de Swift is de Baleno €500 goedkoper.
  • Daarnaast is hij ook 100 kilo lichter dan de Swift, dus dat scheelt vooral in de motorrijtuigenbelasting.
  • Hij is zo'n 14 cm langer dan de Swift en heeft een 9 cm langere wielbasis (afstand tussen de voor- en achteras). Dat vertaalt zich in wat meer beenruimte achterin. De hoofdruimte achterin is wel aan de krappe kant.
  • De bagageruimte is opvallend groot voor zijn klasse. Met 355 liter (Swift: 210 liter) hoort hij bij de relatief grootste bagagevervoerders in zijn compacte klasse.

(Zeer) mild hybride

De Baleno is te koop met de volgende motoren:

  • 1.2 l viercilinder met 90 pk, fabrieksopgave gemiddeld verbruik 4,2 l/100 km (1 op 24)
  • 1.2 l viercilinder met 90 pk, 'smart hybrid'-techniek, 4,0 l/100 km (1 op 25)
  • 1.0 l driecilinder met turbo, 112 pk, 4,4 l/100 km (1 op 23)

Bij de 1.2 'smart hybrid' fungeert de dynamo ook als elektromotor en ondersteunt deze de benzinemotor bij acceleratie. Bij afremmen voert de dynamo remenergie terug aan een kleine accu. Het is een zeer milde hybride, want je kunt niet volledig elektrisch rijden en het gecombineerd vermogen stijgt niet noemenswaardig. In de CO2-uitstoot zakt hij 5 gram, van 98 gram/km voor de normale 1.2 naar 93 gram/km voor de 'Smart Hybrid'. 

Crashtest: 3 sterren

De Baleno heeft zijn crashtest al ondergaan en daar komt hij – zonder veiligheidspakket – met slechts 3 sterren uit. Zo hebben volwassenen en kinderen bij een zijdelingse aanrijding een verhoogde letselkans. Met zogenoemd ‘Radar brake support’-pakket (automatisch noodremsysteem) krijgt hij één ster erbij.   

De Suzuki Baleno in het kort:

  • Prijs vanaf: €15.700 (1.2 Comfort) inclusief rijklaarmaakkosten
  • Prijs testauto: €19.400 (1.2 High Executive Smart Hybrid)
  • 1,2 liter viercilinder benzinemotor
  • 90 pk (66 kW), 120 Nm
  • Handgeschakelde vijfbak
  • CO2-uitstoot: 93 g/km (98 g/km als 1.2)
  • Gemiddeld verbruik: 4,0 l/100 km = 1 op 25, fabrieksopgave (4,2 l/100 km als 1.2)
  • Ecotest: nog niet bekend
  • Energielabel: A (B als 1.2)
  • Euro NCAP crashtest: 3 sterren (2016), 4 sterren (met veiligheidspakket, 2016)

Meer lezen:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken