icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Suzuki Celerio

Eerste indruk | D'aloude Alto van Suzuki is niet meer, leve de nieuwe Celerio! Deze is wat groter gegroeid en is nog steeds heel zuinig, maar over de prestaties op de weg en vooral in de crashtest zijn we minder tevreden.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  17 april 2015


Merk Suzuki

Richtprijs € 10.600


Type Celerio



Suzuki Celerio: review

Conclusie

Kopers van een Suzuki Alto vielen vooral op de lage aanschaf- en rijkosten. Maar de Alto wordt niet meer geleverd, in zijn plaats is er nu de Celerio: een iets groter stadsautootje dat bewezen zuinig is, maar wel tegenvalt in de crashtest.

Wat viel ons verder op aan de Suzuki Celerio?

  • De laatste Alto's worden met extra korting verkocht, daarom lijkt het alsof de Celerio €1000 duurder is geworden. De instapprijs is nu €10.600 inclusief rijklaarmaakkosten. Onze tip: kies deze Economy-versie niet, maar geef €1000 extra uit voor de Comfort-versie. Dan heb je hoofdairbags voor en achter, airco, centrale vergrendeling en een radio.
  • Die (afwezigheid van) hoofdairbags zijn een belangrijke reden dat de Celerio maar drie sterren heeft gescoord in de crashtest. Daarnaaat zijn er ook helemaal geen actieve elektronische veiligheidssystemen leverbaar. Op vele concurrenten in deze kleine klasse zijn die wel leverbaar, met als gevolg dat deze vaak wel de volle vijf sterren behalen.
  • Er is maar een motorversie leverbaar: de eenliter driecilinder benzinemotor met 68 pk die ook al in de Alto zat. In de Celerio levert hij dezelfde prestaties, in de stad voldoet het maar op de snelweg bedenk je je wel twee keer voordat je gaat inhalen. Tempo maken betekent in de Celerio dat je veel terug- en op- moet schakelen.
  • De motor is wel een stuk zuiniger geworden: de fabriek belooft 1 op 28, in de Ecotest is hij gemeten op 1 op 20. In Nederland heeft de auto ook standaard een start/stop-systeem, dus het gemiddelde verbruik kan nog wat lager uitvallen.
  • Hij is in de buitenmaten met 10 cm in de lengte en 6 cm in de hoogte gegroeid. De wielbasis (de afstand tussen voor- en achteras) is met 7 cm gegroeid, dat zou moeten betekenen dat er meer binnenruimte is. In de praktijk valt de hoofdruimte alleszins mee, maar is er weinig beenruimte voor- en achterin. Daarnaast heeft de bestuurder opvallend weinig plek rond de pedalen voor zijn voeten.
  • De kofferruimte is wel flink gegroeid. Met de achterbankleuning op is er nu 220 liter bagageruimte beschikbaar, met de leuning neer wordt dat 500 liter. Dat is twee keer zoveel als in de Alto.
  • Het instapgemak is goed, want de deuren zwaaien ver open en de deuropening is relatief groot. Het rijcomfort - zeker op langere afstanden - valt wel tegen, dat wordt vooral veroorzaakt door de harde en weinig steun gevende stoeltjes.
  • Het onderstel is echt afgesteld op stadsgebruik. Daar functioneert het goed. Maar op de snelweg wreekt zich de ongevoelige besturing, waardoor je constant moet bijsturen, en wegoneffenheden worden bijna ongefilterd aan de inzittenden doorgegeven.

Bekijk ook:

Suzuki Celerio: specificaties testauto

De Suzuki Celerio in het kort:

  • Prijs vanaf: €10.600 (Economy).
  • Prijs testauto: €14.200 (Exclusive).
  • Benzinemotor 3 cilinder, 1,0 l, 68 pk (50 kW), 90 Nm.
  • 5-traps handmatige versnellingsbak.
  • CO2-uitstoot: 84 g/km.
  • Gemiddeld verbruik: 3,6 l/100 km (=1 op 28, fabrieksopgave).
  • Ecotest: 4 sterren (2015), 1 op 20.
  • Energielabel A.
  • Euro NCAP crashtest: 3 sterren (2014).

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken