icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Suzuki Ignis

Eerste indruk | Vroeger was het bij Suzuki overzichtelijk: je had de kleine Alto en daarboven de Swift. Nu hebben we naast de Celerio (opvolger van de Alto) nog steeds de Swift, maar er is ook een Baleno. En de vierde telg komt eraan: deze Ignis. Door zijn aparte bouw (hoog en smal) biedt hij relatief veel binnenruimte. De prijs is wel pittig.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  10 maart 2017


Conclusie

Suzuki is zo eerlijk om de Ignis niet alleen te richten op jonge ouders, maar zeker ook op 'oudere jongeren' van 55 jaar en ouder. Vooral de hoge instap komt daarbij goed van pas. Ondanks de krappe buitenmaten biedt hij genoeg ruimte.

De vanafprijs van de Ignis is pittig: de basisversie Comfort kost al €14.500; voor de rijk uitgeruste Stijl moet je zelfs €18.000 neertellen.

Hoge bouw

Het kenmerkende uiterlijk - het is een kwestie van smaak: je vindt 'm echt mooi of superlelijk - heeft als voordeel dat de instap lekker hoog is. Je belandt dan wel op stoelen met zodanig vlakke zitting en rugleuning, dat je als bestuurder in een krappe linkerbocht te gemakkelijk richting de voorpassagier schuift.

Nadelen van de hoge bouw blijken zijwindgevoeligheid en het overhellen in bochten. Tijdens een flinke voorjaarsstorm moet je veel stuurcorrecties doen om hem bij zijwind op koers te houden. Daarnaast helt de auto bij sneller genomen bochten flink over.

Beenruimte

Achterin is genoeg ruimte voor hoofd en benen; wij hadden echter wel de duurste uitvoering met verschuifbare achterstoelen. Daarmee hadden we de keuze voor veel beenruimte achterin versus een krappe kofferruimte of vice versa. Beoordeel dus zelf in een standaarduitvoering zonder verschuifbare stoelen hoe de beenruimte bevalt.

Eén motor, met of zonder hybride duwtje

De auto heeft een simpele motorkeuze: wel of geen hybride ondersteuning. Het is altijd een 1,2 liter viercilinder benzinemotor met 90 pk, die als 'Smart Hybrid' volgens fabrieksopgave iets minder brandstof verbruikt (scheelt 0,3 liter per 100 km). Bij de hybride versie fungeert de dynamo als elektromotor: bij remmen wordt energie naar een kleine accu gevoerd en bij acceleratie geeft de dynamo dan een prettig duwtje in de rug.

Veiligheid: 3 tot 5 sterren

In standaarduitvoering scoorde de Ignis maar 3 sterren in de Euro NCAP-crashtest. Dat komt vooral door de ondermaatse uitrusting qua actieve veiligheidssystemen. Die zijn alleen leverbaar in een zogenoemd 'Dual camera brake support'-pakket, dat standaard bij de duurdere uitvoeringen zit maar niet los is bij te bestellen.

Dit pakket bevat een automatisch noodremsysteem, een snelheidsbegrenzer en een rijbaanassistent. Het noodremsysteem werkt met 2 camera's, waardoor het systeem 'in stereo' kan kijken en afstanden beter kan inschatten. De camera's nemen ook voetgangers waar en verminderen hierdoor de kans op een aanrijding. Het pakket blijkt in stadsverkeer en op de buitenweg zodanig goed te werken, dat de sterrenscore stijgt van 3 naar de volle 5 sterren.

Lees meer over actieve veiligheidssystemen.

De Suzuki Ignis in het kort

  • Prijs vanaf: €14.500 (1.2 Comfort)
  • Prijs testauto: €18.000 (1.2 Smart Hybrid Stijl)
  • 1,2 liter viercilinder benzinemotor
  • 90 pk (66 kW), 120 Nm
  • Handgeschakelde versnellingsbak, 5 versnellingen
  • CO2-uitstoot: 104 g/km (Hybrid: 97 g/km)
  • Gemiddeld verbruik: 4,6 l/100 km = 1 op 21,5, fabrieksopgave (Hybrid 4,3 l/100 km = 1 op 23,5)
  • Ecotest: nog niet bekend
  • Energielabel: C (Hybrid: B)
  • Euro NCAP crashtest: 3 sterren (standaard), 5 sterren (met veiligheidspakket)

Meer lezen:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken