icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Zuinige dieselauto's blijven lang 'koud'

Nieuws | Veel oudere automobilisten herinneren zich nog wel hoe snel de auto behaaglijk werd in de echt strenge winters van toen. Auto's zijn veel zuiniger geworden en halen meer rendement uit de brandstof. De keerzijde: het autointerieur warmt veel langzamer op! De ADAC, de Duitse ANWB, heeft onderzocht welke nu redelijk snel opwarmen en welke rijdende koelkasten blijven. Zoek hier ook op hoe snel de auto van de buurman opwarmt...
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  18 januari 2013

ht_renamees

De ADAC zette nieuwe auto's in een koelkamer met een rollenbank. De 'buitentemperatuur' in de kamer was constant -10 graden celcius. Vooral bij dieselauto's duurde het langer totdat het interieur behaaglijk begon aan te voelen. De simpele verklaring: dieselmotoren gaan efficiënter met brandstof om, zodat er weinig energie voor het verwarmen van het interieur overblijft.

Hoe scoort de auto van de buurman?

ht_heizung1301_tabel

Snelle opwarmers: benzineauto's.

ht_mazda3Er zitten veel benzineauto's in de top 10 van snelle opwarmers. Een belangrijke uitzondering: in de BMW M550d (rapportcijfer: 7,6) is het na 10 minuten in de koelkamer al een prettige 23 graden in het interieur. Dit is echter geen normale grote middenklasser, onder de motorkap zit een 380 pk sterke dieselmotor en de prijs is boven de €100.000.

De eerste veelverkochte auto in de top 10 is de Mazda 3 1.6. Deze scoort een 7,0 als rapportcijfer voor z'n autoverwarming. Ook vermeldenswaardig in de top 10 is de Audi A3 1.8 TFSI met een 6,3.

Peugeot & Renault: vrieskasten.

In de top 10 van langzaamste opwarmers zitten louter dieselauto's. Zo scoort de Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic slechts een 3,2 en de Mazda CX-5 2.2 D een 3,1. Maar de slechtste opwarmers zijn de Peugeot 208 e-HDi en de Renault Mégane dCi 110 Estate. Hun trieste rapportcijfers: een 1,9 voor de Peugeot en slechts een 1,4 voor de Renault. Zelfs na de maximale tijd van 30 minuten in de koelkamer was het binnenin de Mégane nog niet behaaglijk.

ht_heizung1301 

Bron: test ADAC