icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

TomTom GO 500

Eerste indruk | TomTom heeft de topmodellen in de GO-serie geheel vernieuwd. Daarbij is de interface van de apparaatjes flink op de schop genomen en zijn ze voorzien van lifetime TomTom Traffic en Maps. Hoe dat allemaal werkt, hebben we uitgeprobeerd met een GO 500. Niet alle veranderingen blijken verbeteringen...
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  18 juli 2013


Merk TomTom

Richtprijs € 200


Type GO 500



Review: TomTom GO 500

TomTom heeft net voor de vakantieperiode nieuwe GO-modellen op de markt gebracht. Het gaat om de GO 400, GO 500 en GO 600. Het verschil tussen deze modellen is de grootte van het scherm met respectievelijk 4,3 inch (10,9 cm), 5 inch (12,7 cm) en 6 inch (15,2 cm). We bekeken de nieuwe GO 500.

Bestemming zoeken

Een van de belangrijkste vernieuwingen betreft het zoeken naar en invoeren van een bestemming. Via de optie 'Zoek' in het hoofdmenu typ je gewoon in waar je naar toe wilt. Dat kan een compleet adres zijn, of alleen een straatnaam, of een naam zoals de Efteling of simpelweg 'dokter'. Je hoeft niet meer eerst via een menu aan te geven om wat voor soort bestemming het gaat. Dat werkt een stuk handiger!

TomTom-GO-500-Efteling-small TomTom-GO-500-2D-Route-small

Het startscherm laat je actuele positie zien op een 2D-kaart. Door over het scherm te vegen, kun je de kaart makkelijk heen-en-weer bewegen. Inclusief ‘pinch-to-zoom’, waarbij je met twee vingers de kaart kunt in- en uitzoomen. Ook kun je een bestemming aangeven door simpelweg een punt op deze kaart aan te wijzen. Dit gaat allemaal behoorlijk vlot en de hele interactie werkt nu meer als een moderne smartphone. NB: dit manipuleren van de kaart werkt niet in de 3D-modus.

Het hoofdmenu bereik je door op het ronde menusymbool te tikken, linksonder op het startscherm. Bij de vorige generatie GO - en alle andere TomTom series - kon je gewoon op een willekeurig punt tikken om in het hoofdmenu te komen. Dat vraagt nu dus wat meer mikken.

TomTom Traffic en mapupdates

Verder zit er lifetime TomTom Traffic bij. Dit kost je niks, maar om deze verkeersinformatie te ontvangen moet je de TomTom wel aan je eigen smartphone koppelen via bluetooth. De informatie wordt dan via de internetverbinding van je smartphone naar de GO 500 gestuurd. Je hebt dus wel een data-abonnement nodig bij je mobiele provider, want het gaat uit je databundel. Voor de mensen die dit niet willen of geen smartphone (met databundel) hebben: TomTom komt in augustus met een variant op de markt die een eigen internetverbinding heeft, de GO 6000.

Volgens TomTom is het data-verbruik gemiddeld ongeveer 7 MB per maand als je elke dag een uur rijdt. Het verbruik van zo'n 200KB tijdens ons testritje van 2 uur is daarmee in overeenstemming. Het is gewoon niet veel.

Het opzetten van de bluetooth-verbinding lukte overigens niet met een paar oudere toestellen, omdat niet elk besturingssyteem bluetooth-tethering ondersteunt. Check daarom of je telefoon wel compatibel is op de website van TomTom.

Zoals vrijwel alle andere navigatiesystemen op de markt tegenwoordig, is ook de GO 500 voorzien van lifetime kaartupdates. Je krijgt dan voor de levensduur van je TomTom kosteloos minimaal 4 kaart-updates per jaar. Het gaat daarbij om updates voor de kaart die met het apparaat is meegeleverd.

Kaart en route weergave

TomTom heeft ook de weergave van de kaart en de route in een moderner jasje gegoten. De kleuren zijn wat matter en ook de stijl van de routelijnen, pijlen, cijfers en letters in het beeld zijn vernieuwd. Daarnaast is sommige route-informatie nu naar een andere plek op het scherm verhuisd.

Helaas gaat het niet altijd om een verbetering. Zo zijn bijvoorbeeld de rode en gele kleuren van de routelijn en -pijlen, vervangen door blauw (zie foto's onder). Maar deze kleur springt er gewoon minder uit, plus dat blauw ook gebruikt wordt voor andere zaken op de kaart zoals water. Dat maakt het wat minder duidelijk.

  TomTom-GO-500-Catharijnesingel-small    TomTom-GO-1005-Catharijnesingel-small
TomTom GO 500                                                TomTom GO LIVE 1005

Wat wel handiger is, is dat er minder sterk wordt ingezoomd op de kaart als je bijvoorbeeld links- of rechts af moet slaan. Daardoor kun je iets makkelijker zien hoe het verloop van de route is net na die afslag.

Ook nieuw zijn de 3D-gebouwen op de kaart. De toegevoegde waarde is niet echt groot. Misschien dat je er bij (grote) gebouwen die er zeer eigen en karakteristiek uit zien wat aan kunt hebben. Maar anders is het gewoon schermvulling en helpt het je niet om je bestemming te bereiken. Daar komt bij dat deze gebouwen soms ook een blauwige kleur hebben, waardoor het scherm soms wel erg blauw kleurt…

TomTom-GO-500-Rotonde-smallDe gegevens over de route en andere informatie - zoals geschatte aankomsttijd, af te leggen afstand  en afstand tot de volgende actie - hebben ook een andere plek op het scherm gekregen. Stond dit bij de oude GO-modellen onderaan, nu staat dit bovenaan in het midden en in de verkeersinformatie-balk aan de rechterkant. De GO 500 laat standaard de resterende afstand zien. Wil je de resterende tijd zien, of tijd en afstand laten afwisselen, dan kun je dat via de instellingen wijzigen.

Overigens is het jammer dat veel informatie nu standaard bovenaan het scherm is gezet. Dat blokkeert soms het zicht op de routelijn en op wat er aankomt op de route. In het voorbeeld hiernaast verdwijnt de lijn achter de tekst en moet je het plaatje verder bekijken om te zien dat de routelijn linksaf buigt en bijvoorbeeld niet rechtdoor gaat. Natuurlijk wordt bovenin ook aangegeven dat je op de rotonde linksaf moet, maar het beste is als alle aanwijzingen in het scherm eenduidig en makkelijk te zien zijn.

Rijstrookinformatie

Een erg handige functie van navigatiesystemen is het tonen van rijstrookinformatie. Bijvoorbeeld bij kruispunten en verkeerslichten met meerdere voorsorteerbanen geeft het systeem aan welke baan je moet nemen. Bij de GO 500 staat deze informatie nu bovenaan in plaats van onderaan en is de vormgeving wat veranderd. Nog steeds handige en nuttige informatie, maar de oude vormgeving zag er net iets duidelijker uit.


TomTom-GO-500-Rijstrook-stad-small    TomTom-GO-1005-Rijstrook-stad-small
TomTom GO 500                                                TomTom GO LIVE 1005

Op de snelweg krijg je soms een tijdelijk scherm te zien waarin wordt aangegeven welke rijbaan je nu moet volgen. Ook dit scherm is gewijzigd en ook hier is dat niet echt een verbetering. Integendeel zelfs. Zo wordt er geen blauw 'ANWB-bord' meer weergegeven, maar staat alleen de tekst bovenin. Dat maakt het minder opvallend en herkenbaar. Daarnaast stond het bord ook altijd boven de rijstroken die je moest nemen. Dat is nu losgelaten, wat ook jammer is. In het plaatje hieronder van de GO 1005 is het overduidelijk dat je naar rechts moet. In het plaatje van de GO 500 is dat iets subtieler. Als je de tijd hebt om te kijken is dat geen punt, maar als alles snel en in één oogopslag moet, dan kan dat anders liggen.

  TomTom-GO-500-Rijstrook-snelweg-small    TomTom-GO-1005-Rijstrook-snelweg-small
TomTom GO 500                                                       TomTom GO LIVE 1005

Routes vooraf plannen

Verder is er geen optie meer om een route te plannen. Dat wil zeggen dat het apparaat alleen een route vanaf de huidige positie kan bepalen en niet vanaf een ander gekozen vertrekpunt.  Ook kun je geen ander vertrekmoment aangeven, wat bij de vorige modellen wel kon. Het kan namelijk voor je route of aankomsttijd uitmaken of je op een zondagmorgen wilt vertrekken of op een maandagmorgen. Het is niet iets dat je dagelijks nodig zult hebben maar het is wel jammer dat deze functionaliteit gesneuveld is.

Bij de voorgangers van de GO 500 kon je via de bluetooth verbinding ook je telefoontjes laten lopen; je navigatie-apparaat fungeerde dan als een carkit. Ondanks dat de GO 500 over bluetooth beschikt, is dit niet meer mogelijk. Ook jammer want dit werkte behoorlijk aardig op de oude modellen, zelfs handiger dan wanneer je alleen een smartphone gebruikt voor je navigatie.

Gesproken instructies en raamhouder 

TomTom heeft vrijwel geen veranderingen in de gesproken instructies doorgevoerd. En dat is maar goed ook, want deze waren altijd al in orde. Zowel de timing als verstaanbaarheid van de gesproken instructies is prima te noemen. Wat ook gebleven is, is de raamhouder met magnetische sluiting. Het apparaat wordt stevig op z'n plaats gehouden door middel van een magneetje in de raamhouder. Daardoor is de GO 500 makkelijk in en uit de raamhouder te halen.

Conclusie

De TomTom GO 500 is flink veranderd ten opzichte van de voorgaande GO-modellen  van TomTom. Zo kun je nu kosteloos verkeersinformatie van TomTom ontvangen via mobiel internet, door de GO 500 te koppelen aan je smartphone. Ook is het zoeken naar een bestemming makkelijker gemaakt. Verder werkt het apparaat vlot - zeker ook het aanraakscherm - en is het voorzien van een wat frissere look. Maar dit laatste pakt niet echt goed uit voor de manier waarop de route-informatie en de instructies worden weergegeven. Het lijkt allemaal wat minder duidelijk in vergelijking met de oude vormgeving.

Pluspunten

  • Eenvoudiger zoeken naar bestemmingen;
  • Vlotte bediening van het aanraakscherm;
  • Kosteloos TomTom Traffic verkeersinformatie (via eigen smartphone);
  • Goede gesproken route-instructies;
  • Lifetime map updates.

Minpunten

  • De route op het scherm is minder duidelijk dan bij de oude GO-modellen;
  • Rijstrookinformatie is minder duidelijk;
  • Routes plannen met een ander vertrekpunt dan eigen locatie lukt niet;
  • Telefoontjes via de GO 500 laten lopen kan niet meer.

Heb jij ervaring met de TomTom GO 500 of een van de andere nieuwe GO-modellen? We horen graag wat je ervan vindt! Laat een bericht achter onder deze review.

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken