icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Toyota C-HR

Eerste indruk | Toyota is toch echt wel het merk van de rustig gestileerde auto’s. Juist bij de Prius en bij het luxemerk Lexus gaat het er wat afwijkend aan toe. Maar nu meldt zich de C-HR: een ontstellende ‘in your face cross-over'. Combineert hij de betrouwbaarheid van z’n zustermodellen met een super opvallende verschijning?
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  10 april 2017


Richtprijs Vanaf €25.300

Crashtest 5 sterren (2017)


Model Crossover



Conclusie

Toyota’s stonden altijd al bekend om de betrouwbaarheid, maar ook een beetje om de saaiheid. Daar komt nu met deze C-HR met een gróte klap verandering in. Hij biedt goede rijeigenschappen, maar er zijn wel enige nadelen (nadeeltjes...) te ontdekken.

Hoge instap

Deze crossover met snufjes hatchback, SUV en coupé biedt een hoge instap. Maar de relatief laag aflopende daklijn zorgt er dan wel voor dat je je hoofd iets moet intrekken bij het instappen. Ook de ver in de deuropening stekende dashboardhoek belemmert een makkelijke instap een beetje. Als je er dan eenmaal in zit, valt de binnenruimte voor- en achterin zeker niet tegen. Er is ook achterin voldoende been- en hoofdruimte, maar de kleine zijruitjes - die bij duurdere uitvoeringen ook nog eens extra getint zijn - zorgen er wel voor dat het achterin erg donker is. Ook kunnen kleine kinderen minder gemakkelijk naar buiten kijken.

De bagageruimte is met 380 liter voor zijn klasse maar net-aan, ook werkt de hoge tildrempel niet mee om zware koffers gemakkelijk in de auto te plaatsen.

Hoofdzakelijk hybride

Nu de financiële bijtellingsvoordelen voor hybrides voor een groot deel zijn verdwenen, is het opmerkelijk te zien dat Toyota toch nog veel C-HR's met hybride techniek verkoopt. Voor particulieren is de auto met de gekoppelde benzine- en elektromotor van de Prius toch echt €5000 duurder dan de hier geteste 1,2 liter turbo benzinemotor. De vraagprijs van de hybride C-HR begint pas bij €30.000, de 1.2T is er vanaf €25.300.

De hybride heeft een gecombineerd vermogen van 122 pk en is volgens fabrieksopgave veel zuiniger dan de 1.2T (1 op 26,3 versus 1 op 17). Ook heeft hij dan standaard een (CVT-)automaat.

Sportief rijgedrag

De meeste crossovers hebben een wat slechter rijgedrag dan hun lagere hatchback- en stationwagenbroertjes. Dat komt vooral door de hogere opbouw en het hogere zwaartepunt. Bij de C-HR is de wielophanging hierop aangepast. Door zijn stevige vering en demping helt hij in bochten weinig over en heeft hij een heerlijk 'strak' stuurgedrag. Keerzijde van de medaille is wel dat je over drempels een flinke klap in de onderrug krijgt te verwerken.

Veiligheid: vijf sterren

In de Euro NCAP crashtest heeft de auto de volle vijf sterren gehaald. De C-HR heeft standaard het Toyota Safety Sense-systeem (in dit systeem zit een automatisch noodremsysteem dat ook voetgangers kan onderscheiden) een rijbaanassistent en adaptive cruise control (houdt automatisch afstand tot de voorligger). Dit systeem werkt bij alle snelheden goed. Bij duurdere uitvoeringen (zoals de geteste Dynamic) heeft het systeem ook verkeersbordherkenning.

Lees meer over actieve veiligheidssystemen.

De Toyota C-HR in het kort

  • Prijs vanaf: €25.300 (1.2T Comfort)
  • Prijs testauto: €27.600 (1.2T Dynamic)
  • 1,2 liter viercilinder benzinemotor
  • 116 pk (85 kW), 185 Nm
  • Handgeschakelde versnellingsbak, 6 versnellingen
  • CO2-uitstoot: 135 g/km (Hybrid: 86 g/km)
  • Gemiddeld verbruik: 5,9 l/100 km = 1 op 17, fabrieksopgave (Hybrid 3,8 l/100 km = 1 op 26,3)
  • Ecotest: nog niet bekend
  • Energielabel: D (Hybrid: A)
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren (2017)

 

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken