icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Toyota Prius

Eerste indruk | Het huidige model Prius deed het vooral goed in de zakelijke markt, vanwege de (toen) gunstige bijtellingsregels. De nieuwe Prius heeft dat voordeel niet meer, want hij valt in de groep van 21% bijtelling. Hij moet zich bij particulieren gaan bewijzen met een verbeterde wielophanging, een hoge veiligheidsgraad en een laag verbruik.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  2 mei 2016


Richtprijs €30.750

Model 5-deurs hatchback


Crashtest *****



Conclusie

De huidige Prius kreeg als grootste kritiekpunten de tegenvallende rijeigenschappen en het stevig hogere verbruik dan de fabrieksopgave. De nieuwe is van binnen ruim, is zeer veilig, biedt veel betere rijeigenschappen en ja: hij verbruikt echt heel weinig. Zal hij in de Ecotest op '1 op 25' uit komen?
 

Verbeteringen in het nieuwe model

Er zijn 2 factoren die positief zijn voor de rijeigenschappen:

  • Het zwaartepunt van de auto is lager komen te liggen. Hierdoor helt hij minder over in bochten.
  • De wielophanging is verbeterd. Dit zorgt ervoor dat de auto rustiger op de weg ligt.

Daarnaast is de traploze versnellingsbak aangepast. In de huidige Prius gaat de benzinemotor bij volle acceleratie direct in een hoog toerental draaien, bij de nieuwe worden de toeren softwarematig in toom gehouden en maakt de motor minder herrie.

Ten opzichte van het huidige model is hij 6 cm langer, 1,5 cm breder en 2 cm lager geworden. Alleen het lagere dak zou dus negatief kunnen uitpakken voor het ruimteaanbod, maar dat blijkt groot genoeg. Het accupakket zit niet langer onder de vloer van de bagageruimte, maar onder de achterzittingen. De bagageruime groeit hierdoor van 450 naar 500 liter en de achterinzittenden hebben toch voldoende hoofdruimte.


Verwachting: laag verbruik

In de Ecotest krijgt de huidige Prius - samen met andere (plug-in) hybrides - de kritiek voor zijn kiezen dat de auto in werkelijkheid veel meer verbruikt dan de fabrieksopgave. Dat laat onverlet dat deze hybride ten opzichte van zijn klassegenoten met louter een conventionele benzine- of dieselmotor een zuinige auto is. Hij heeft nog geen Ecotest ondergaan, wij verwachten (gebaseerd op eerdere tests van de Prius) dat hij rond de 1 op 25 uit gaat komen.


5 sterren in de botstest

De testprocedure van crashtestorganisatie Euro NCAP is met ingang van dit jaar aangepast. Auto's krijgen 'in principe' 2 sterrenscores: de score zónder veiligheidspakket en de score mét zo'n pakket. 'In principe', want de Prius wordt simpelweg niet zonder veiligheidspakket geleverd. Daarom heeft hij maar één score en dat is een goede: de volle 5 sterren.

Het pakket van electronische veiligheidssystemen noemt Toyota 'safety sense'. Het omvat:

  • Led-koplampen en achterlichten. Deze geven meer licht en reageren sneller dan conventionele verlichting.
  • Adaptive cruise control. Met dit systeem ingeschakeld blijft de auto op veilige afstand van zijn voorligger, ook als deze afremt. Opvallend: het systeem werkt vanaf stilstand, ook in de stad houdt de Prius de snelheid van de voorganger aan.
  • Automatisch noodremsysteem. Dit heeft ook voetgangersherkenning en werkt zowel op lage (stads-)snelheden als op provinciale wegen tot 80 km/h. In de test werkt het systeem zeer goed.
  • Rijbaanassistent met instelbare stuuringreep. Je kunt kiezen voor louter markeringsdetectie of voor actief tegensturen, zodat de auto in zijn baan blijft.
  • Grootlichtassistent en verkeersbordherkenning. De camera achter de voorruit 'leest' snelheidsborden en projecteert dit in het dashboard.


De Toyota Prius in het kort:

  • Prijs: vanaf €30.750 (1.8 Hybrid Aspiration) inclusief rijklaarmaakkosten.
  • Prijs testauto: €32.750 (1.8 Hybrid Dynamic)
  • 1,8 liter 4-cilinder benzinemotor, 98 pk (72 kW), 142 Nm
  • Elektromotor met 72 pk en 163 Nm
  • Gecombineerd 122 pk en 163 Nm
  • Traploze automaat
  • CO2-uitstoot: 70 - 76 g/km
  • Gemiddeld verbruik (fabrieksopgave) 1 op 33 tot 1 op 30 = 3,0 tot 3,3 l/100 km
  • Ecotest: nog niet bekend (vorig model: 90 punten, 5 sterren)
  • Energielabel: A
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren (2016)


Meer lezen:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken