icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Toyota Yaris

Eerste indruk | De Yaris was vooral een compacte auto die de oudere doelgroep aansprak: lekkere hoge instap en zit, bewezen betrouwbaar en je komt nooit voor verrassingen te staan. De flink vernieuwde Yaris gaat (ook?) de jongere doelgroepen aanspreken, getuige de flink modern geknede neus en de veelheid aan gadgets waarvan 50-plussers wellicht minder willen weten.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  29 juli 2014


Merk Toyota

Richtprijs € 13.150 (vanaf)


Type Yaris



Toyota Yaris: review

Tussen een volledig nieuw model en een wat simpelere facelift zit een grijs gebied. Toyota heeft de Yaris aangepakt, de verjonging gaat veel verder dan een faceliftje maar het is geen nieuw model.  

Wat viel ons verder op aan de Toyota Yaris?

  • De Hybrid-versie en de versie met benzinemotor (er is ook een versie met dieselmotor, maar die speelt in Nederland slechts een zeer bescheiden rol) lijken nu veel meer op elkaar. Tot nu toe had de Hybrid een veel modernere styling van neus en achterlichten.
  • Doordat het middenconsole nu hoger in de auto zit, hebben ze een korter versnellingspookje kunnen monteren. Dat zorgt voor sneller en preciezer schakelen.
  • Voor de facelift was de vering aan de stugge kant. Het onderstel is flink aangepakt, zo zijn er andere schokdempers gemonteerd en is het veergedrag nu veel comfortabeler geworden.
  • Een ander kritiekpunt op de vorige Yaris was de relatief grote draaicirkel. Je kunt de voorwielen nu veel verder uitsturen en daarom is de draaicirkel sterk verkleind.
  • Alle benzinemotoren hebben in Nederland standaard een stop/start-systeem. De eenliter driecilinder komt daarmee volgens fabrieksopgave tot een verbruik van 1 op 25 gemiddeld. Voor zakelijke rijders: daar hoort een CO2-uitstoot van 95 gram/km bij en daardoor valt hij in de 20% bijtelling.
  • De hybride Yaris is voor particulieren wel erg veel duurder dan de eenliter. De meerinvestering is zo'n 5,5 duizend euro. Dan heb je wel 100 pk en een beloofd verbruik van 1 op 33, maar door zijn hoge nieuwprijs is hij voor particulieren wat minder interessant.
  • Daar komt 'ie weer: voor zakelijke rijders is de Hybrid juist wél interessant. Door zijn lagere bijtellingspercentage van 14% kost hij maandelijks krek net zoveel als de 1.0. Dan is de keuze snel gemaakt.
  • De betrouwbaarheid zit hoogstwaarschijnlijk goed. De Yaris en bijna alle andere Toyota-modellen scoren altijd hoog in de betrouwbaarheidsstatistieken. Ook qua kosten kan de auto gaan meevallen. Daarbij de tip: kijk of het Toyota Op Maat-plan iets voor je is. Daarbij garandeert het merk een inruilprijs na drie jaar en zo blijven de maandkosten relatief laag.

Conclusie

De Yaris is niet meer louter een compacte auto voor de oudere doelgroep. Zijn vaste waarden blijven bestaan: hij is betrouwbaar, redelijk zuinig en de kosten zijn laag ten opzichte van de concurrentie. De grootste kritiekpunten op de oude versie zijn eruit gesleuteld, wat overblijft is een topper in zijn klasse. 

Bekijk ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken