icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

TravelPilot 700

Eerste indruk | De TravelPilot 700 is het nieuwste navigatiesysteem van Blaupunkt. Bijzonder aan het systeem is de ingebouwde videocamera (net als bij de Blaupunkt TravelPilot 500).
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  1 december 2009


Merk Blaupunkt

Richtprijs € 530 - €600


Type Travelpilot 700



Wat is de TravelPilot 700?

De TravelPilot 700 is het nieuwste navigatiesysteem van Blaupunkt. Bijzonder aan het systeem is de ingebouwde videocamera (net als bij de Blaupunkt TravelPilot 500).

Blaupunkt heeft de TravelPilot 700 eind november op de markt gezet. Volgens de fabrikant is het een absolute wereldprimeur:

  • Voor het eerst biedt een navigatiesysteem videonavigatie.
  • Op basis van de beelden van de videocamera herkent het systeem verkeersborden.
  • Bovendien heeft de TravelPilot 700 een geïntegreerde tuner voor digitale tv-signalen. Je kunt geen smartcard in het apparaat stoppen en het systeem is alleen geschikt voor DVB-T-signalen (Digitenne in Nederland).

De videocamera zit vast in de behuizing, aan de achterkant van het beeldscherm.  Hij kan niet los bewogen worden. 

De TravelPilot 700 kost tussen de €530 en €600. Er is ook een variant van de TravelPilot 700 te koop. De Blaupunkt TravelPilot 500 heeft ook een ingebouwde videocamera, maar beschikt niet over een digitale ontvanger. Deze kost tussen de €440 en €510. Een ander verschil tussen de 700 en 500 is dat de TravelPilot 700 ook MS Office documenten kan lezen.

Lees het testresultaat van de Blaupunkt TravelPilot 700.

Blaupunkt TravelPilot 700: review

We bekeken de Blaupunkt TravelPilot 700 in de praktijk. Is videonavigatie en verkeersbordherkenning wel zo handig als het lijkt?

Conclusie

De videocamera kan worden gebruikt voor videonavigatie: op het scherm zie je dan 'live'-beelden van de weg voor je. Dit heeft echter weinig meerwaarde ten opzichte van de standaard getekende kaart. De pijlen van de geïntegreerde routegeleiding hebben namelijk geen directe relatie met de getoonde videobeelden.
Ook de verkeersbordenherkenning heeft tekortkomingen. Zo ziet het systeem soms borden die er niet zijn en herkent hij een bord de ene keer wel en de andere keer niet.
De toegevoegde waarde van de videocamera is dus niet zo hoog en lijkt geen reden om dit toch wel dure systeem aan te schaffen.

De pijlen

De TravelPilot 700 maakt gebruik van True Navigation: videonavigatie. De getekende kaart wordt vervangen door beelden van de videocamera. Grafische pijlen voor de routegeleiding worden in deze beelden geïntegreerd. De pijlen zijn echter statisch en hebben geen relatie met de getoonde camerabeelden: ze wijzen bijvoorbeeld niet continu naar de juiste afslag. Als er bijvoorbeeld veel afslagen na elkaar zijn (zoals in een drukke stad), helpen de pijlen niet om te bepalen welke afslag je moet nemen.
Met videonavigatie heb je als bestuurder geen zicht op het vervolg van de route: de pijlen geven alleen de eerstvolgende actie aan. Met een getekende kaart is dit beter mogelijk doordat daar wel het verloop van de route wordt ingetekend. Je kunt dan met een korte blik op het scherm een inschatting maken van het verloop van de route.

De beelden

De verversingssnelheid van de videobeelden is laag. Hierdoor is het beeld niet vloeiend. Bovendien zit er een vertraging in de beelden. Ook is het beeld vertekend en komt het niet met de werkelijkheid overeen doordat het systeem een groothoeklens gebruikt.
Overdag laat de videocamera duidelijke beelden zien, maar tijdens schemering heeft de camera moeite om de wegomgeving goed te laten zien. Bij duisternis is de weg niet meer te zien en zie je alleen maar licht van auto- en straatverlichting.

Verkeersbordherkenning

De Blaupunkt TravelPilot 700 herkent alleen de ronde gebodsborden met een rode rand met daarbinnen de maximumsnelheid. Matrixborden met maximumsnelheden boven of naast snelwegen herkent het systeem niet.
Voor de meeste trajecten is de snelheidslimiet bekend en geïntegreerd in de kaartgegevens. De herkenningsfunctie lijkt dan ook met name handig voor tijdelijke en recente snelheidsbeperkingen, zoals bij wegwerkzaamheden.

Tijdens onze testrit bleek dat het systeem lang niet alle borden herkent en heel soms ook borden detecteert die er niet zijn. De verkeersbordherkenning verschilt van land tot land, afhankelijk van het type borden dat wordt gebruikt.

Fouten

Om te kijken wat het systeem wel en niet ziet hebben we 2 verkeersborden geleend en tijdelijk in een doodlopende weg geplaatst. Geen van beide borden werd herkend, ondanks dat we er een paar keer met verschillende snelheden langs zijn gereden.
Het systeem ging ook wel eens op een andere manier de mist in. Zo gaf het systeem in de bebouwde kom van Den Haag aan dat de maximumsnelheid 100 km/u was. Een dergelijk bord stond er niet en een melding als deze kan voor verwarring zorgen. Het systeem had kunnen weten dat die snelheidslimiet niet mogelijk is op de betreffende plek en had het 'herkende' bord daarom moeten negeren.

Uitlijnen videocamera

Volgens de handleiding kan een goed uitgelijnde camera belangrijk zijn voor de verkeersbordherkenning. Wanneer je in het menu kiest voor het uitlijnen van de camera verschijnt het camerabeeld op het scherm. Op het scherm zijn een horizontale en 2 schuine lijnen te zien. De schuine lijnen simuleren de zijkanten van een rijstrook. Het is de bedoeling om de horizontale lijn met de horizon te laten overlappen. Onduidelijk hierbij is of je het systeem naar de bestuurder mag draaien zodat hij er een goed zicht op heeft. De 2 schuine lijnen suggereren namelijk dat je deze lijnen met de rijstrook moet oplijnen. Dit houdt in dat de camera, en dus het hele systeem, recht vooruit moet kijken. Dit maakt het lastiger voor de bestuurder om goed op het display te kijken.

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken