icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Veelgestelde vragen over rijklaarmaakkosten

Wat zijn eigenlijk de 'rijklaarmaakkosten' die bij een nieuwe auto worden berekend? En waarom zijn ze niet in een 'all-inprijs' opgenomen? Lees hier de meest gestelde vragen en antwoorden.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  13 oktober 2014


Wat zijn 'rijklaarmaakkosten'?

Dit zijn de kosten die de verkoper in rekening brengt voor onder meer:

  • transport van fabriek naar dealer;
  • kentekenplaten;
  • reinigen en poetsen van de carrosserie;
  • brandstoftank gedeeltelijk of geheel vol;
  • afleverbeurt;
  • soms een veiligheids- en/of onderhoudspakket.

Over wat voor bedragen hebben we het?

In de Consumentengids Auto 2015 inventariseerden we voor de goedkoopste uitvoeringen van de 40 meest verkochte autotypen welke bedragen er per type in rekening worden gebracht en wat de 'all-inprijs' zou worden. In 2011 deden we al een soortgelijk onderzoek en wat blijkt nu:

  • De rijklaarmaakkosten zijn over de gehele linie gestegen.
  • Bij de relatief goedkope stadsauto's als de Volkswagen Up bedragen de rijklaarmaakkosten zelfs meer dan 8% van de catalogusprijs.
  • De Duitse luxemerken Audi en BMW brengen meer dan €1000 aan rijklaarmaakkosten in rekening. Zelfs bij een compacte auto zoals de Audi A1 is het al €1100! Dat is bijna 6% bovenop de catalogusprijs van €19.500.

Kan ik de prijzen nu al zelf vergelijken?

Zolang dealers nog geen all-inprijzen vermelden, moet je zelf alert zijn op alle meerkosten.

  • Vraag prijslijsten op van auto's die je op het oog hebt. Deze staan op de importeurssite (veelal www.merk.nl, bijvoorbeeld; www.volkswagen.nl of www.renault.nl).
  • Check of dezelfde kostenposten gespecificeerd staan.
  • Ontbreekt een specificatie, vraag daar dan om bij de dealer.

In de Autovergelijker op deze site maken we al sinds jaar en dag gebruik van all-inprijzen.

Liggen de rijklaarmaakkosten vast?

Sommige verkopers schermen met het argument dat de importeur het bedrag oplegt en dat de dealers het grootste deel van de kosten moeten afdragen. Bij navraag melden alle importeurs echter dat het om advieskosten gaat. De dealer is vrij met de klant te bespreken wat hij voor welk bedrag levert.

Oftewel: net zoals de prijs van de nieuwe auto en de inruilprijs voor de 'oude' is ook de post 'rijklaarmaakkosten' onderhandelbaar. Beweert de verkoper het tegendeel, wens hem dan vriendelijk goedemiddag en ga op zoek naar een dealer die wel over alles wil onderhandelen.

Waarom staan ze als losse post op de factuur?

Tot eind 2012 werd de hoogte van de BPM - de aanschafbelasting over nieuwe auto's - deels berekend over de catalogusprijs. Als in die periode de rijklaarmaakkosten nog niet separaat van de catalogusprijs mochten worden vermeld, steeg dus de prijs en daarmee de belasting.

Maar per begin 2013 is de BPM alleen nog maar gebaseerd op de CO2-uitstoot (volgens opgave fabrikant). De aanschafprijs - of die nu in- of exclusief rijklaarmaakkosten is - heeft geen invloed meer op de hoogte van de aanschafbelasting.

Oftewel: er zou nu ongestraft een 'all-inprijs' inclusief die kosten op de factuur kunnen komen en autoimporteurs en -dealers zouden ook maar één prijs hoeven te adverteren. Met deze allin-prijs kunnen consumenten dan een betere vergelijking maken.

Heeft nog iemand baat bij het los vermelden van de kosten?

Op dit moment heeft de zakelijke rijder nog baat bij een zo laag mogelijke catalogusprijs, want daarover wordt de bijtelling berekend. De particuliere autokoper heeft alleen nog gedeeltelijk baat erbij, omdat de verzekeringspremie over een lager bedrag wordt berekend. In de praktijk zijn de gevolgen voor de verzekeringspremie echter minimaal.

Hoe zit dat bij tweedehands auto's?

Het hele verschijnsel 'rijklaarmaakkosten' komt bij tweedehands auto's ook voor. Maar daar is van een hoop genoemde posten helemaal geen sprake. Want de auto hoeft niet meer getransporteerd te worden en de kentekenplaten zitten er al op. De kosten moeten bij een gebruikte auto in beginsel dus al veel lager zijn.

De brancheorganisatie Bovag schrijft zijn leden voor dat ze in de advertentie altijd duidelijk de bijkomende kosten moeten vermelden, zoals deze rijklaarmaakkosten. De Consumentenbond heeft bewijzen in handen dat dit op diverse autoverkoopsites nog niet altijd gebeurt.

Lees meer: