icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Veiligheid busjes minder belangrijk?

Nieuws | Botsproeforganisatie Euro NCAP test normaal gesproken personenwagens. Nu een groep busjes is beproefd, blijkt weer eens hoezeer sommige autofabrikanten een stok achter de deur nodig hebben. Alleen de Ford Transit scoort 5 sterren, andere busjes vallen door de mand met een 2- of 3-sterrenscore.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  12 december 2012

crashtest_2012dec_renault_trafic

De botsproeven die Euro NCAP al meer 15 jaar uitvoert zijn een flinke motor achter de ontwikkeling op veiligheidsgebied. Personenwagens zijn veel veiliger geworden. Busjes zijn er door de botsproeforganisatie nog weinig getest. Voor het eerst wordt nu een grote groep tegelijk aan de crashtests onderworpen: de Fiat Scudo, ook verkocht als Citröen Jumpy, Peugeot Expert en vanaf 2013 als Toyota ProAce, de Ford Transit Custom, de Hyundai H300 en Renault Trafic, die ook als Opel Vivaro en Nissan Primastar leverbaar is. De Ford Transit is het enige busje dat qua veiligheid enigszins kan aanhaken bij personenwagens. De  andere busjes blijven op 3 sterren steken en in het geval van de Renault Trafic en technisch aanverwante modellen zelfs op maar 2.

Zijairbags en ESC niet standaard

Het blijkt maar weer dat als er niet continu een externe partij als Euro NCAP bovenop zit, autofabrikanten onvoldoende aandacht aan veiligheid besteden. Hopelijk schudt deze serie botsproeven de fabrikanten wakker en wordt botsveiligheid bij busjes voortaan net zo serieus genomen als bij personenwagens. Een stap in de goede richting zou het standaardiseren van zij- en gordijnairbags en Electronische Stabiliteits Controle (ESC) zijn. Ford heeft bij het ontwerp van de Transit het Euro NCAP testprotocol wél in ogenschouw genomen. De fabrikant biedt ESC standaard aan en zij- en gordijnairbags op veel uitvoeringen, al betaal je in Nederland een meerprijs. Ook levert Ford als enige rijbaanassistentie als optie, waarvoor het beloond is met een Advanced Reward.

Testprotocol

De geteste busjes zijn personenuitvoeringen, met 8 tot 9 zitplaatsen. Ze worden vaak bedrijfsmatig ingezet of soms door families als alternatief voor een ruimtewagen. De testscore geldt niet altijd voor de besteluitvoeringen zonder extra zitplaatsen, omdat daarvan de uitrusting vaak kariger. Het testprotocol voor de (personen)busjes is minder streng dan dat voor normale personenauto's. Zo is een lagere deelscore voor voetgangersbescherming vereist. Met 48% hiervoor haalt de Ford Transit 5 sterren, terwijl bij personenauto's de drempelwaarde dan op 60% ligt. De komende jaren wordt het testprotocol weer iets aangescherpt om continue verbetering door autofabrikanten te stimuleren. Ook moedigt de Consumentenbond het aan, als partner in Euro NCAP, dat wetgeving voor busjes en andere bedrijfswagens wordt aangescherpt, zodat de veiligheidsachterstand die er nu is wordt verkleind.