icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Veiligheidssystemen voor auto's: hoe werken ze?

Sinds de introductie van kreukelzones meer dan 50 jaar geleden zijn er nog legio verbeteringen doorgevoerd die de letselkans bij een ongeluk verkleinen. De grootste stappen die nog te maken zijn, betreffen het voorkómen van ongelukken.

Ronald Kamp

Ronald Kamp , Expert Auto, Fiets & Reizen Bijgewerkt op:20 september 2018


Het verkeer zorgt jaarlijks voor veel letsel en schade. Auto's zijn gelukkig in de loop der jaren veiliger geworden met airbags en betere kreukelzones. De meeste winst is nog te halen bij het voorkomen van ongelukken en het verlagen van de botssnelheid. Dit kan met actieve veiligheidssystemen. Met camera's en sensoren houden ze het gebied rondom de auto in de gaten. Ze waarschuwen bij een dreigende aanrijding of grijpen zelf in.

Beschikbaarheid steeds beter

Veel actieve veiligheidssystemen worden geïntroduceerd op dure auto's. Gelukkig zijn steeds meer systemen ook leverbaar bij  goedkopere auto's. Hierbij helpt dat auto's er over moet beschikken om de maximale 5 sterren te kunnen scoren in de veiligheidstests van botsproeforganisatie Euro NCAP, waar de Consumentenbond partner in is.

Welke systemen zijn er allemaal beschikbaar en hoe werken ze? De hier genoemde veiligheidssystemen zijn overkoepelende namen. Autofabrikanten gebruiken soms helaas (onduidelijke) alternatieve namen. 

Adaptive Cruise Control

adaptive cruise controlHoudt de snelheid en afstand tot voorliggers constant. Optioneel ook inclusief AEB, dat hard kan remmen bij dreigend gevaar. Bij sommige auto's is er ook al stuurhulp aanwezig, die zelf stuurt bij flauwe bochten. De auto rijdt dan eigenlijk helemaal autonoom, maar alleen als de bestuurder zijn handen op het stuur heeft.

Adaptieve verlichting

adaptieve verlichtingZorgt dat verlichting het gebied vóór de auto optimaal verlicht. Bijvoorbeeld door meedraaiende koplampen of automatisch groot licht dat tijdelijk uitgeschakeld of deels afgedekt wordt bij tegenliggers. Vaak gecombineerd met xenonlampen, voor een betere lichtopbrengst. Bovendien is dagrijverlichting sinds februari 2011 verplicht op nieuwe modellen.

Autonomous Emergency Braking (AEB)

autonomous emergency brakingAutomatisch noodremsysteem in 3 varianten, dat waarschuwt en zelf kan ingrijpen om een aanrijding te voorkomen of te verzachten:

  1. AEB city, voor snelheden tot 30 km/h en soms 50 km/h.
  2. AEB city inclusief voetganger- en soms ook fietserherkenning.
  3. AEB interurban, voor hogere snelheden, buiten de bebouwde kom. Vaak onderdeel van Adaptive Cruise Control.

De kwaliteit van de noodremsystemen verschilt tussen de autofabrikanten en soms zelf tussen de modellen. De betere systemen weten meer botsingen te vermijden of de botssnelheid meer te verlagen. AEB city is nagenoeg op elk nieuw model leverbaar en bijvoorbeeld elke Volvo is er sinds enkele jaren standaard mee uitgerust. 

Bandenspanningmeetsysteem (TPMS)

BandenspanningswaarschuwingSysteem dat met behulp van sensoren aangeeft of de bandenspanning te laag is en bij luxere uitvoeringen ook wat de daadwerkelijke spanning is. Zeker de simpele variant is vooral bedoeld als indicator voor een lekke band en niet als waarschuwing om de banden weer eens bij te vullen (dat moet regelmatiger).

Noodzakelijk in combinatie met run-flatbanden, waarmee je kunt doorrijden als ze lek zijn. Verplicht op alle nieuwe auto's, sinds 1 november 2014. De internationale term is Tire Pressure Monitoring System (TPMS).

Dodehoekassistentie

DodehoekassistentieHoudt objecten in de dode hoek naast de auto in de gaten. Het waarschuwt hiervoor en corrigeert indien nodig, bijvoorbeeld wanneer er een inhaalpoging wordt ingezet terwijl er zich een auto links in de dode hoek bevindt. Ook wel Blind Spot Information System genoemd.

Dwarsverkeerassistent

Houdt het dwarsverkeer in de gaten, bijvoorbeeld op kruispunten, en waarschuwt of remt bij mogelijk gevaar. Wordt altijd geleverd in combinatie met een noodremasisstent (AEB city of AEB interurban).

Elektronische Stabiliteitscontrole (ESC)

ESCElektronisch stabiliteitscontrole, ook wel ESP genoemd. Zorgt dat de auto minder snel in een slip raakt. Dit gebeurt door automatisch de remmen aan elk wiel onafhankelijk te bedienen bij gripverlies, voornamelijk in bochten en bij uitwijkmanoeuvres. Sommige systemen verminderen ook tijdelijk de aandrijving bij gripverlies. Verplicht op auto's die na november 2011 op de markt zijn gekomen. Werkt samen met het inmiddels ingeburgerde antiblokkeerremsysteem (ABS) dat het remvermogen optimaliseert en zorgt dat de chauffeur kan blijven sturen tijdens het remmen.

Head-up display

Belangrijkste rijgegevens zoals eigen snelheid, navigatieinstucties en soms ook maximumsnelheid worden geprojecteerd op de voorruit of op een doorzichtig schermpje boven het stuur. Hierdoor hoef je je ogen minder van de weg af te halen.

Hulpdienstalarmering (eCall)

sos knopAutomatische inschakeling van hulpdiensten na ernstige aanrijding. Werkt meestal nog met tussenkomst van het callcenter van de autofabrikant en niet in heel Europa. Er is een verplichte Europese variant gepland die hulpdiensten rechtstreeks benadert: eCall. Verplicht op nieuwe auto's vanaf april 2018.

Nachtzicht

Door - naast de standaard koplampen - infrarood te gebruiken, worden slecht zichtbare objecten zoals voetgangers en dieren eerder opgemerkt. Het nachtvisiebeeld is meestal te zien op een scherm in het dashboard. Vooral als er geen wegverlichting aanwezig is, is het verschil in zicht groot. 

Noodstopsignalering

alarmlichtenAanzwellend of knipperend remlicht bij abrupt en krachtig remmen. Kan soms ook de alarmlichten inschakelen.

Pre-Crashsysteem

Trekt de gordels strak bij een niet meer te vermijden botsing. Bij de Mercedes S-klasse kunnen de gordels de inzittenden ook wegtrekken van het punt van impact. De remdruk wordt alvast opgebouwd, zodat de bestuurder met minimale reactietijd en maximale vertraging kan stoppen.

Rijbaanassistent (LKA, LDW)

rijbaanassistentieZorgt dat de auto binnen de rijbaanmarkeringen blijft, door te waarschuwen (Lane Departure Warning) en soms te corrigeren (Lane Keeping Assist). Er zijn ook systemen die tegenliggers in de gaten houden en de auto met een actieve remingreep weer snel naar het midden van de rijbaan kunnen afbuigen.

Seat Belt Reminder (SBR)

gordelverklikkerGordelverklikker die waarschuwt als de autogordel van de bestuurder - en in nieuwere auto's ook van andere inzittenden -  nog vast moet. De waaschuwing bestaat meestal uit geluidssignalen en het tonen van waarschuwinglampjes. Voor de bestuurdersplaats is het verplicht bij nieuwe auto's vanaf 1 november 2012.

Snelheidsassistentie

Zorgt dat de auto de vooraf ingestelde of waargenomen maximumsnelheid niet overschrijdt, of waarschuwt bij overschrijding. Geavanceerde systemen beschikken over verkeersbordherkenning of koppeling met navigatiekaarten en tonen ook de maximumsnelheid op het dashboard.

Vermoeidheidsdetectie

vermoeidheidsdetectieWaarschuwt bij waargenomen vermindering van concentratie bestuurder. Detectie vindt meestal plaats door analyse van de stuurbewegingen en de plaats op de weg.

Lees ook: