icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Elektronische veiligheidsvoorzieningen

Sinds de introductie van kreukelzones meer dan 50 jaar geleden zijn er nog legio verbeteringen doorgevoerd die de letselkans bij een ongeluk verkleinen. De grootste stappen die nog te maken zijn, betreffen het voorkómen van ongelukken.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen


 

Na verloop van tijd zullen de meeste onderstaande technieken hun weg naar de meestverkochte auto's vinden, voor zover dat nu al niet het geval is. Eind 2013 hebben we aan de hand van de nieuwe Mercedes-Benz S-klasse bekeken hoe de verschillende systemen verder doorontwikkeld zijn. We zien ook dat in goedkopere segmenten vergelijkbare systemen leverbaar worden. Zelfs op kleine auto's als Seat Mii, Skoda Citigo en VW Up is al een noodremsysteem voor in de stad leverbaar.

De hier genoemde veiligheidssystemen zijn overkoepelende namen. Autofabrikanten gebruiken soms helaas (onduidelijke) alternatieve namen. 

Adaptieve Cruise Control

adaptive cruise controlRegelt snelheid en afstand tot voorliggers. Optioneel ook inclusief AEB, dat de maximale remcapaciteit kan benutten bij dreigend gevaar. Bij sommige auto's is er ook al stuurhulp aanwezig, die zelf stuurt bij flauwe bochten. De auto rijdt dan eigenlijk helemaal autonoom, maar alleen als de bestuurder zijn handen op het stuur heeft.

Adaptieve verlichting

adaptieve verlichtingZorgt dat verlichting het gebied vóór de auto optimaal verlicht. Bijvoorbeeld door meedraaiende koplampen of automatisch groot licht dat tijdelijk uitgeschakeld of deels afgedekt wordt bij tegenliggers. Vaak gecombineerd met xenonlampen, voor een betere lichtopbrengst. Bovendien is dagrijverlichting sinds februari 2011 verplicht op nieuwe modellen.

Autonomous Emergency Braking (AEB)

autonomous emergency brakingNoodremsysteem in 3 varianten, dat waarschuwt en zelf kan ingrijpen om een aanrijding te voorkomen of te verzachten:

  1. voor in de stad (snelheden tot 30 km/h en soms 50 km/h);
  2. inclusief voetgangersherkenning;
  3. voor hogere snelheden, buiten de bebouwde kom.

In 2013 testte botsproef Euro NCAP 8 auto's met AEB-systemen in verschillende scenario's. Een stilstaande, langzaamrijdende en een remmende auto werden van achteren benaderd met verschillende snelheden.

Wat blijkt uit de test? Auto's met AEB zijn veiliger dan auto's zonder deze veiligheidsvoorziening, maar niet ieder systeem is even effectief. Vooral bij de systemen voor hogere snelheid zien we dat verdere ontwikkeling noodzakelij is. Zo weet het systeem in de Honda Civic alleen de impactsnelheid te verlagen, maar een botsing is in geen van de testscenario's helemaal te vermijden. Het AEB-systeem in de Mercedes E-klasse doet het juist in alle scenario's goed. Alle testresultaten:

  
 
Merk & model


Fabrikantnaam AEB-systeem
Score stad (tot 50 km/h)
Max = 3
Score hogere snelheid
Max = 3
Resultaten in detail (PDF, Engels)
Mercedes-Benz  E-klasse PRE-SAFE Brake  3  2,705 PDF
Volkswagen Golf  (VII) Front Assist  n.v.t.  2,204 PDF
Honda Civic Collision Mitigation Brake System  n.v.t.  0,439 PDF
Mitsubishi  Outlander Forward Collision Mitigation  2,107  1,866 PDF
Fiat 500L City Brake Control  1,75  n.v.t. PDF
Volvo XC60 City Safety  1,914  n.v.t. PDF
Ford Focus Active City Stop  1,693  n.v.t. PDF
Volvo V40 City Safety & Collision warning with Full Auto-Brake  2,908  2,552 PDF

Toelichting tabelkleuren: groen is goed, geel is voldoende, oranje is marginaal.

Bandenspanningmeetsysteem (TPMS)

BandenspanningswaarschuwingNoodzakelijk in combinatie met run-flatbanden, waarmee je kunt doorrijden als ze lek zijn. Verplicht op alle nieuwe auto's, sinds 1 november 2012.

 

Dwarsverkeerassistent

Dreigende aanrijdingHoudt het dwarsverkeer in de gaten, bijvoorbeeld op kruispunten, en waarschuwt bij mogelijk gevaar.

 

 

Elektronische dodehoekopheffing

DodehoekassistentieHoudt objecten in de dode hoek naast de auto in de gaten. Het waarschuwt hiervoor en corrigeert indien nodig, bijvoorbeeld wanneer er een inhaalpoging wordt ingezet terwijl er zich een auto links in de dode hoek bevindt. 

Elektronische Stabiliteitscontrole (ESC)

ESCGrijpt automatisch in bij gripverlies tijdens bewegingen naar opzij. Verplicht op auto's die na november 2011 op de markt zijn gekomen. Werkt samen met het inmiddels ingeburgerde antiblokkeerremsysteem (ABS) dat het remvermogen optimaliseert en zorgt dat de chauffeur kan blijven sturen tijdens het remmen.

head up displayHead-up display

Belangrijkste rijgegevens zoals eigen snelheid, navigatieinstucties en soms ook maximumsnelheid worden geprojecteerd op de voorruit of op een doorzichtig schermpje boven het stuur. Hierdoor hoef je je ogen minder van de weg af te halen.

 

Hulpdienstalarmering (eCall)

sos knopAutomatische inschakeling van hulpdiensten na ernstige aanrijding. Werkt meestal nog met tussenkomst van het callcenter van de autofabrikant en niet in heel Europa. Voor 2015 is een verplichte Europese variant gepland die hulpdiensten rechtstreeks benadert: eCall.

Nachtzicht

Night vision - infraroodDoor naast de conventionele verlichting infrarood te gebruiken, worden slecht zichtbare objecten zoals voetgangers en dieren eerder opgemerkt. Het nachtvisiebeeld is meestal te zien op een scherm in het dashboard. Vooral als er geen wegverlichting aanwezig is, is het verschil in zicht groot. Op de afbeelding rechts is bovenaan het zicht door de voorruit te zien en onder het infraroodbeeld van dezelfde situatie.

Noodstopsignalering

alarmlichtenAanzwellend of modulerend remlicht bij abrupt en krachtig remmen. Als het traditionele en nieuwe systeem door elkaar gebruikt worden, dreigt verwarring. Kan soms ook de alarmlichten inschakelen.

 

Pre-Crashsysteem

Trekt de gordels strak bij een niet meer te vermijden botsing. Bij de Mercedes S-klasse kunnen de gordels de inzittenden ook wegtrekken van het punt van impact. De remdruk wordt alvast opgebouwd, zodat de bestuurder met minimale reactietijd en maximale vertraging kan stoppen.

Rijbaanassistent (LKA, LDW)

rijbaanassistentieZorgt dat de auto binnen de rijbaanmarkeringen blijft, door te waarschuwen (Lane Departure Warning) en soms te corrigeren (Lane Keep Assist). Er zijn ook al systemen die tegenliggers in de gaten houden en de auto met een actieve remingreep weer snel naar het midden van de rijbaan kunnen afbuigen.

Seat Belt Reminder (SBR)

gordelverklikkerGordelverklikker die signaleert dat de autogordel nog vast moet. Verplicht op bestuurdersplaats bij nieuwe auto's, vanaf 1 november 2012.

 

Snelheidsassistentie

Zorgt dat de auto de vooraf ingestelde of waargenomen maximumsnelheid niet overschrijdt, of waarschuwt bij overschrijding. Geavanceerde systemen beschikken over verkeersbordherkenning of koppeling met navigatiekaarten en tonen ook de maximumsnelheid op het dashboard.

Vermoeidheidsdetectie

vermoeidheidsdetectieWaarschuwt bij waargenomen vermindering van concentratie bestuurder. Detectie vindt meestal plaats door analyse van de stuurbewegingen en de plaats op de weg.

 

Euro NCAP Advanced Rewards 

De crashtestorganisatie geeft Rewards aan autofabrikanten die nieuwe, vooruitstrevende veiligheidsvoorzieningen ontwikkelen.

Zie hiervoor de pagina Euro NCAP Advanced Rewards