icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Brandstofverbruik: ga niet af op wat de fabrikant opgeeft

Nieuws | Het werkelijke brandstofverbruik van auto's is vaak hoger dan wat de fabrikant opgeeft.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  15 maart 2013


Het 'officiële' brandstofverbruik en schadelijke uitstoot van nieuwe auto's worden vastgesteld via een procedure die niet meer van deze tijd is. Daardoor gebruikt een technisch identieke auto als hij eenmaal in het normale verkeer rijdt meer brandstof en stoot hij meer CO2 uit dan de fabrikant opgegeven heeft. De Consumentenbond adviseert de fabrieksopgave alleen maar ter vergelijking te gebruiken. De verbruiks- en uitstootcijfers in ons dossier 'Schone en zuinige auto's zijn realistischer.

In de Volkskrant van 15 maart 2013 is een artikel gepubliceerd over mogelijke misstanden in de huidige testcyclus: 'Zo wordt de zuinigheidstest van uw auto gemanipuleerd'.

De Consumentenbond is zich er al jaren bewust van bewust dat het opgegeven verbruik vaak niet spoort met het werkelijke verbruik. In het Volkskrantartikel (met als bron een publicatie van Transport & Environment) wordt vooral het vaststellen van de rol-/rijweerstand bekritiseerd. Deze weerstanden zijn inderdaad te beïnvloeden door naden af te plakken, de tweede buitenspiegel weg te halen en de banden extra hard op te pompen. Met de gemeten waarden wordt dan de rollenbank ingesteld, waarop het uiteindelijke verbruik wordt vastgesteld.

Technieken om het gemeten verbruik te beïnvloeden. 

Om de afwijking tussen gemeten en werkelijk verbruik zo klein mogelijk te maken, gebruikt de Consumentenbond de Ecotest. Dat is een test waarin nieuwe auto's volgens een afwijkende cyclus worden gemeten. Voor de bepaling van het opgegeven verbruik wordt alleen de zogenoemde NEDC-rit gebruikt. In de Ecotest wordt naast deze rit ook de toekomstige 'wereldcyclus'-rit WLTP gereden. In die cyclus ligt meer nadruk op snelweggebruik (de hoogst bereikte snelheid wordt 130 km/h) en wordt er ook enige tijd volgas gereden. Ook gaat de airco enige tijd aan en wordt de verlichting ingeschakeld. Zodoende gaat het testverbruik nog meer het werkelijke verbruik benaderen.

Alle testresultaten inzien? Bekijk het werkelijke brandstofverbruik en schadelijke uitstoot van ruim 800 auto's.