icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Volkswagen Passat

Eerste indruk | De Passat, de middenklasser van Volkswagen, is nooit een spannende en opvallende auto geweest. Zo ook het nieuwe model: weer ‘gewoon’ goed, maar wel met een opvallend veiligheidssysteem: Emergency Assist.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  16 februari 2015


Merk Volkswagen

Richtprijs € 31.500


Type Passat



Volkswagen Passat: review

 

Conclusie

Met de vorige Passat kon Volkswagen nog niet echt meedoen met de zogenoemde 'premium'-merken Audi, BMW en Mercedes-Benz. Vooral door zijn innovatieve veiligheidssystemen heeft hij nu wel die kans. Van de vele 'assistenten' is Emergency Assist nog wel de meest interessante.   

Dit systeem monitort of de bestuurder de macht over het stuur verliest: 

  • Als je enkele seconden niet meer je handen aan het stuur houdt, vraagt het systeem via een signaal of je de besturing weer wil overnemen.
  • Als je daarop niet reageert, gaat de auto automatisch slingeren tussen de wegmarkeringen om je 'wakker te schudden'.
  • Nog steeds geen reactie? De auto remt enkele malen fors af.
  • Ook nu nog geen reactie? De auto blijft automatisch op z'n rijstrook, de alarmlichten gaan aan en de auto remt automatisch tot stilstand af. Zie het filmpje voor een demonstratie.

Wat viel ons verder op aan de Volkswagen Passat?

  • Het voorgaande model valt al in positieve zin op door zijn hoge betrouwbaarheid en goede rijeigenschappen. In de test kwamen alleen als negatieve punten naar voren: de wat lage instap en de trekkracht in de hoogste versnelling bij de kleinste dieselmotor .
  • In het interieur biedt hij weer - als vanouds - alle ruimte. Omdat de wielbasis (de afstand tussen voor- en achteras) nog eens met 8 centimeter is gegroeid, is er nu opvallend veel ruimte voor de inzittenden. Zeker achterin overklast hij hier de concurrentie, alleen de Skoda Superb kan hem hier nog bijbenen.
  • De Passat is er als hier geteste sedan en als Variant (stationwagen). De kofferruimte van de sedan is al huge, in de Variant kan ongeveer de hele inventaris van de Ikea mee.
  • Het geluidsniveau in het interieur is laag. Vooral op de snelweg bewijst hij zich als zeer stil.
  • In de test scoort de versie met de handgeschakelde zesbak zeer goed. Hij heeft een makkelijk en precies schakelgedrag. De testauto heeft een automatische versnellingsbak, de zeventraps DSG-bak, die werkt probleemloos en is even (on-)zuinig als dezelfde motor met een handbak.
  • De remweg is kort. Vanaf 100 km/h staat de Passat binnen 33 meter stil.
  • Het resultaat van de botstest is zeer goed. De inzittenden worden maximaal beschermd, een voetganger die onverhoopt wordt aangereden komt er wat minder van af. Vooral aan de zijkanten van de bumper, motorkap en A-stijlen (de stijlen tussen voorruit en voorste zijruiten) geven niets mee.
  • Hij is standaard al voorzien van een veelheid aan Assistenten. Zo is vermoeidheidsherkenning en Front Assist bij hogere snelheden ('AEB interurban', oftewel automatische noodstop op buitenwegen) altijd standaard, tegen meerprijs wordt het uitgebreid met City Emergency Braking. Dit systeem is op de Passat al getest en het werkt goed.
  • Een aantal assisten, waaronder deze Emergency Assist, zitten in het Bestuurdersassistentiepakket Plus van €1300. Dan heb je ook een lichtassistent, side assist (houdt de auto tussen de wegmarkeringen) en een file-assistent. Dan functioneert de Adaptive cruise control ook in fileverkeer.
  • Als er een caravan of aanhanger achter komt, kies dan voor de originele VW-trekhaak. Dan kan Trailer Assist voor €540 worden bijbesteld: een caravan precies op de juiste plek achteruit inparkeren doet hij dan automatisch. Ook werkt het ESC, het stabiliteitsprogramma van de auto, dan ook op de aanhanger.
  • De maximale kogeldruk is met 90 kg erg hoog, ook de zwaarste e-bikes kunnen op de drager en de trekhaak mee.
  • Op de luxere versies is een instelbaar onderstel leverbaar. In de 'sport'-stand is hij dan veel te hard geveerd en gedempt, in de praktijk zal het onderstel altijd in de comfort-stand staan.
  • In de optie-prijslijst staan zowel cruise control als Adaptive cruise control (houdt automatisch afstand tot de voorganger) opgesomd. Vreemd genoeg zijn de duurdere versies niet met de goedkopere variant verkrijgbaar, van de fabrikant moet je dan altijd voor de adaptieve variant kiezen. 

In de klasse van de BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes-Benz C-klasse speelde Volkswagen met de Passat een onopvallende rol. Met het nieuwe model wil het merk serieus gaan meedoen, met als argumenten de luxe- en veiligheidsitems die de concurrentie nog niet biedt

Bekijk ook:

Volkswagen Passat: specificaties testauto

  • Prijs vanaf: €31.500 (1.4 125 pk Trendline);
  • prijs testauto: €66.000 (2.0 TDI 176 kW 4Motion Highline aut.);
  • dieselmotor 4 cilinder, 2,0 l, 240 pk (176 kW), 500 Nm;
  • 7-traps automaat;
  • CO2-uitstoot: 139 g/km;
  • gemiddeld verbruik: 5,3 l/100 km (=1 op 19, fabrieksopgave);
  • ecotest: 4 sterren (TDI 150 pk, 4,7 l/100 km);
  • energielabel D;
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren (2014).

Bekjik de review van de Volkswagen Passat 

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken