icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017
Header-Volkswagen4.jpg

Volkswagen schandaal

Eind september 2015 kwamen de eerste verhalen over 'dieselgate' bij Volkswagen naar buiten en eind oktober kwam daar nog eens de 'CO2-gate' overheen. Wat zijn de gevolgen voor autobezitters die een auto met 'sjoemelsoftware' hebben?

Meldpunt 'Sjoemeldiesels'

De update van ‘sjoemeldiesels’ lijkt niet altijd vlekkeloos te verlopen. In het TV-programma EenVandaag van 22 september 2016 kwamen enkele eigenaren van Volkswagens, Audi’s, Seats en Skoda’s naar voren die grote problemen kregen na de (mislukte) modificatie. Ook dealers bevestigden anoniem dat er soms problemen optreden. Met name de 1,2 liter TDI in onder meer de Volkswagen Polo wordt genoemd.

Volgens opgave van importeur Pon zouden er al vele ‘sjoemeldiesels’ van deze merken bij de dealer zijn geweest voor de terugroepactie. De Consumentenbond heeft nog weinig signalen ontvangen over hoe de actie heeft uitgepakt voor consumenten en start daarom een meldpunt. Heb jij gehoor gegeven aan de terugroepactie, laat ons dan weten hoe dit voor jou is verlopen.

Doe mee

Uitlaat-rook

Wat is het probleem?

In de Verenigde Staten is Volkswagen betrapt op software in het motormanagement van dieselmotoren die de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens de wettelijke test positief beïnvloedt. Of dit gevolgen heeft voor in Europa verkochte auto's (waar andere normen en wetten van kracht zijn) is nog voor een groot deel onduidelijk. 

CO2-uitstoot
Eind oktober bracht Volkswagen zelf naar buiten dat ook een grote groep auto's 'afwijkingen bij de CO2-uitstoot' vertonen. En CO2-uitstoot staat gelijk aan brandstofverbruik, dus dat raakt mensen direct in de portemonnee en heeft mogelijk gevolgen voor de aanschafbelasting bpm en de bijtelling. We volgen dit deel van het dossier op de voet.

Wat willen we?

De Consumentenbond wil dat Volkswageneigenaren openheid krijgen of hun auto is uitgerust met sjoemelsoftware. Bij auto's waar dit het geval is, moet Volkswagen dit verhelpen. Daarnaast vinden wij dat deze consumenten gecompenseerd moeten worden voor eventuele schade die zij hebben geleden. Het is echter ingewikkeld om vast te stellen hoe hoog die schade precies is.

De Consumentenbond ziet dat de huidige verbruiks- en uitstoottests die in Europa gebruikt worden hopeloos verouderd zijn. Er wordt gewerkt met een testprotocol dat in de jaren '70 ingevoerd is. Dat biedt de fabrikanten veel te veel speelruimte en sluit totaal niet meer aan bij het huidige verkeersbeeld. Daarom willen wij zo snel mogelijk de zogenoemde WLTP-testcyclus invoeren en willen we Europees toezicht op naleving van de testcriteria

Nu leveren autofabrikanten bij één testlaboratorium in Europa een auto aan en gelden de testwaarden van dat exemplaar vervolgens voor geheel Europa zonder dat achteraf nog enige controle op productiemodellen plaatsvindt. Daarom is het van belang dat auto's niet alleen op de rollenbank worden getest, maar dat er ook checks plaatsvinden op de weg. Zo wordt er voorkomen dat auto's kunnen herkennen dat er een test plaatsvindt. 

Lees ook: 

Tot dusver

  • Nieuws | 7 september 2017

    ACM en andere Europese toezichthouders doen een oproep aan Volkswagen

    De ACM en andere Europese toezichthouders roepen Volkswagen op problemen in verband met het aanpassen van de software op te lossen. Lees verder

  • Nieuws | 24 juli 2017

    Schade door update komt voor rekening van Volkswagen

    Volkswagenbezitters die mankementen ervaren na de update van de software in hun (sjoemel)diesel, moeten die kosteloos kunnen laten repareren. Wie reeds heeft betaald voor reparatie, moet dat geld terugkrijgen. De Consumentenbond roept Volkswagen op dieselrijders actief te benaderen en hen hierover te informeren. Lees verder

  • Nieuws | 16 juni 2017

    Deal VW – Europese Commissie sigaar uit eigen doos

    De Consumentenbond heeft geen goed woord over voor de uitkomst van overleg tussen de Europese Commissie en Volkswagen om eigenaren van ‘sjoemeldiesels’ 2 jaar extra garantie te geven. Het is een sigaar uit eigen doos en mag niet in de plaats komen van een daadwerkelijke compensatie voor de frauduleuze praktijken. Lees meer

  • Nieuws | 5 april 2017

    EP wil met wetsvoorstel volgende Dieselgate voorkomen

    Het Europees Parlement (EP) heeft voor een set belangrijke maatregelen gestemd om een herhaling van het dieselschandaal in Europa te voorkomen. De plenaire vergadering van het EP keurde een wetsontwerp goed dat een grote verbetering van het huidige gebrekkige systeem voor het testen van auto’s  moet opleveren. Lees meer.

  • Nieuws | 3 april 2017

    ‘Europees Parlement kan einde maken aan zelfgenoegzaamheid auto-industrie’

     ​Op 4 april maken 2 cruciale stemmingen in het Europese Parlement duidelijk of de EU-beleidsmakers echt gaan voor het beschermen van consumenten en het aanpakken van fundamentele problemen in de auto-industrie, zoals fraude met uitstootgegevens. De Consumentenbond heeft aan de Nederlandse Europarlementariërs een stemadvies gestuurd. Lees verder.

  • Nieuws | 14 februari 2017

    30% geeft gehoor aan oproep sjoemelsoftware

    Een jaar na het begin van de terugroepactie op de zogenoemde 'sjoemeldiesels' heeft slechts 30% van de opgeroepen eigenaren de auto pas laten aanpassen. Veel eigenaren laten de actie volledig aan zich voorbij gaan. Lees verder.

  • Nieuws | 19 december 2016

    ACM onderzoek sjoemelsoftware hard nodig

    volkswagen embleem nieuws

    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar de sjoemelaffaire van Volkswagen. De Consumentenbond had hierom gevraagd omdat het een uitspraak wil over de oneerlijke en misleidende praktijken van Volkswagen. Lees meer.

  • Nieuws | 30 september 2016

    Handhavingsverzoek VW wegens sjoemelsoftware

    Europese toezichthouders moeten een uitspraak doen over de oneerlijke en misleidende praktijken van Volkswagen met sjoemelsoftware. De Consumentenbond heeft daarom een handhavingsverzoek aan de Nederlandse toezichthouder ACM gestuurd. Lees verder

  • Nieuws | 8 juli 2016

    Erkenning Peugeot opsteker voor eerlijkere autotest

    Peugeot-Citroën heeft als eerste autofabrikant toegegeven dat zijn auto's meer verbruiken dan aan kopers is voorgespiegeld. Die bekentenis toont wederom de noodzaak aan van een snelle invoering van een eerlijke verbruikstest, vindt de Consumentenbond. Lees meer

  • Nieuws | 10 juni 2016

    'Staatssecretaris verzet u tegen uitstel eerlijkere auto-test'

    De Consumentenbond roept staatssecretaris Dijksma op om zich te verzetten tegen uitstel van een nieuwe, realistischere testmethode voor auto's. Lees meer

  • Nieuws | 29 april 2016

    Europese consumentenorganisaties luiden noodklok

    BEUC, de Europese koepel van consumenten-organisaties waar ook de Consumentenbond lid van is, roept overheden op hun verantwoordelijkheid te nemen in de zich alsmaar opeenstapelende schandalen in de autobranche.

  • Nieuws | 2 februari 2016

    EC scherpt voorschriften aan

    De Europese Commissie (EC) stelt voor de voorschriften bij de typegoedkeuring van nieuwe auto's aan te scherpen. Dit voorstel valt in goede aarde bij de Europese Consumentenorganisatie BEUC en bij de Consumentenbond. Lees meer

  • Nieuws | 22 december 2015

    VW geeft maar ten dele gehoor aan oproep BEUC

    Volkswagen heeft eindelijk gehoor gegeven aan de oproep van de Europese Consumentenorganisatie BEUC om informatie te geven over de maatregelen die het bedrijf treft  voor klanten in Europa. Het uitzicht op een passende compensatie voor gedupeerden is echter volgens BEUC onvoldoende. Lees meer

  • Nieuws | 8 december 2015

    Auto's met 'sjoemelsoftware' in de vergelijker gemarkeerd

    Enige modellen van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda zullen in de komende tijd opnieuw getest worden vanwege het 'dieselgate'-schandaal. De betreffende auto's zijn in de vergelijker gemerkt met een sterretje. Lees meer

  • Nieuws | 24 november 2015

    Volkswagen moet zijn verantwoordelijkheid nemen

    Consumenten met een Volkswagen zijn nog steeds in het ongewisse over de mogelijke gevolgen die de 'dieselgate' voor hen heeft. Europese consumentenorganisaties vinden dat onaanvaardbaar en roepen Volkswagen op om eindelijk zijn verantwoordelijkheid te nemen en duidelijkheid te verschaffen. Lees meer

  • Nieuws | 13 november 2015

    Overgangsperiode maximumwaarde NOx

    In de praktijk stoten nagenoeg alle diesels nu een veelvoud aan stikstofoxiden (NOx ) uit dan dat ze doen tijdens de wettelijke tests. Soms wel meer dan 10 keer zo veel! De auto's worden namelijk geoptimaliseerd voor de tests, binnen de mazen van de wet. Om de praktijkuitstoot omlaag te krijgen heeft de Europese Unie nu voorgesteld dat er bij de nieuwe testmethode een overgangsperiode zal gelden waarin de fabrikanten de werkelijke NOx-uitstoot kunnen verminderen. Het huidige maximum is 80 milligram NOx per kilometer, vanaf 1 september 2017 mogen fabrikanten dit nog met een factor 2,1 (dus tot maximaal 168 mg/km) overschrijden. Vanaf begin 2020 wordt de factor teruggebracht tot 1,5, dus tot maximaal 120 mg/km.

  • Nieuws | 2 oktober 2015

    Consumentenorganisaties eisen openheid en compensatie

    De Consumentenbond komt op voor gedupeerde Volkswagenkopers. Wij hebben, samen met ruim 40 Europese consumentenorganisaties verenigd in de Europese consumentenkoepel BEUC, Volkswagen per brief opgeroepen tot volledige openheid van zaken over welke auto's nu 'sjoemelsoftware' hebben. Ook hebben wij in dat verband aangedrongen op een passende compensatie van gedupeerde consumenten.

  • Nieuws | 24 september 2015

    Nieuw testsysteem bittere noodzaak

    Alle Europese consumentenorganisaties, gebundeld in BEUC, roepen op tot een snelle aanpassing van de emissie- en verbruikstest, en eisen onafhankelijk toezicht dat manipulatie van testuitslagen tegengaat. Lees meer

  • Video | 12 mei 2015

    Video: Werkelijk brandstofverbruik auto's