icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Volvo V90

Eerste indruk | Ruim een jaar geleden waren we bij de Eerste indruk van de XC90, de SUV-uitvoering van deze V90, ernstig enthousiast. Zo ernstig, dat reaguurders ons betichtten van reclame. Maar de XC90 ís gewoon goed, zo wijzen alle tests uit. De V90 is al getest op rijden en gebruik en daar komt hij goed uit. Is de V90 dan ook ‘gewoon goed’?
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  15 december 2016


Richtprijs vanaf €48.500

Crashtest n.n.b.


Model Stationwagen



Komt er wel of niet een nieuwe V70?

De V70 was de laatste Volvo-stationwagen van de oude stempel: hoekig, gebouwd op laadvolume, niet echt een luxe- maar meer een werkpaard. De V70 is nu niet meer, leve zijn opvolger de V90! Je ziet direct dat dit geen hoekig, utilitair werkpaard meer is maar een fraai luxepaard dat door zijn styling juist minder laadruimte biedt dan de V70.   

En om maar met het slechte nieuws te beginnen: de V90 met een benzinemotor pakt meer dan 12.000 euro duurder uit dan de goedkoopste V70 met benzinemotor. Bij de dieselversies is het gat 'maar' 7.000 euro, maar toch: dit zijn wel bedragen waar de fanatieke V70-rijders (en daar zijn er nogal wat van onder de Consumentenbond-leden) van schrikken. Officieel roept Volvo dat de V90 echt de opvolger van de V70 is, officieus hebben we uit betrouwbare bron dat er een nieuwe V70 in de pijplijn zit.

Veel actieve veiligheidssystemen

Dan over naar het goede nieuws: het lijkt erop dat de V90 in bijna alle eigenschappen in de pas loopt met zijn grote broer, de XC90. Deze auto scoorde eind 2015 in alle testonderdelen hoge cijfers. Qua veiligheid scoort hij zelfs opvallend goed, met een 100%-score voor actieve veiligheidssystemen. De V90 - en S90 - zijn nog niet gebotstest, wij zijn benieuwd of de scores net zo hoog als bij de XC90 zullen uitpakken. We weten al dat hij een waslijst aan actieve veiligheidssystemen standaard aan boord heeft:

  • City Safety: automatisch noodremsysteem voor in de stad functioneert goed;
  • Lidar (radar met laserlicht) herkent fietsers, voetgangers en dieren en reageert hier verschillend op;
  • Ook bij verkeer uit andere richting en bij linksafslaan grijpt het systeem in;
  • Adaptive cruise control met Queue Assist: de auto blijft in fileverkeer automatisch op afstand van zijn voorganger en volgt deze;
  • Op hogere snelheid zorgt de Pilot Assist er voor dat de V90 de voorganger automatisch kan volgen in snelheid en richting;
  • Lane Keeping Assist houdt de auto bij afwezigheid van een voorganger automatisch tussen de rijbaanmarkeringen;
  • Dodehoek-assistent geeft met duidelijke signalen in de zijspiegels aan dat er verkeer in de dode hoek zit;
  • Een camera achter de voorruit 'ziet' snelheidsborden en projecteert deze in het display.

Ga naar onze eerste indruk van de Volvo XC90.

Lees meer over actieve veiligheidssystemen.

Groter vanbuiten, kleiner vanbinnen

De V70 stationwagen was met een lengte van 4.81 m al een grote middenklasser, de V90 is nog eens 12 cm langer. Ook de wielbasis (de afstand tussen voor- en achteras) is met 12 cm gegroeid, op de achterbank komen die centimeters grotendeels terug als ruimte voor de benen van de achterpassagiers. De hoofdruimte achterin valt in de sedanversie S90 tegen, in deze V90 is ook die ruimte voldoende groot. De bagageruimte wordt door de fraai schuin aflopende achterklep wel beperkt, met de achterbankleuning omhoog is er 600 liter ruimte en met de leuning neer 1500 liter.

Comfortabel vervoer

De auto is al als S90 D4 - dus met dezelfde motor en automatische versnellingsbak als in onze testauto - getest op rijden en gebruik. In de test blijkt dat de auto zeer geschikt is voor langeafstands- en familievervoer. Het testverbruik kwam uit op 5,5 l/100 km (1 op 18), 

Zowel op comfort, onderstel, besturing en remmen scoort de auto goed. Zo heeft hij zeer goede stoelen en is hij absoluut niet ingesteld op sportieve rijeigenschappen, maar dat zoekt de gemiddelde Volvo-koper ook niet. Het comfort van de testauto wordt alleen wat ingeperkt door de extra grote velgen van 21 inch (53 cm) en banden met lage wang. 

Prijzen

Bij de V90 - en ook bij de sedanvariant S90 - is de dieselversie goedkoper dan de benzineversie. De goedkoopste benzineversie is de T5 als iets luxere Momentum-uitvoering voor €55.700. De viercilinder tweeliter benzinemotor levert 254 pk en krijgt standaard de achttraps automaat mee. De fabrieksopgave voor het gemiddeld verbruik is 1 op 15.

De goedkoopste dieselversie is de D3 Kinetic met handbak voor €48.500. De 2,0 l dieselmotor heeft twee turbo's en levert als D3 150 pk en als D4 (€3000 duurder) 190 pk. De meerprijs van de achttraps automaat bij de diesels is €2500 ten opzichte van de handgeschakelde versie met zes versnellingen.

De Volvo V90 in het kort

  • Prijs vanaf: €48.500 (2.0 D3 Kinetic)
  • Prijs testauto: €64.500 (2.0 D4 Inscription aut.)
  • 2,0 liter viercilinder dieselmotor
  • Dubbele turbo
  • 190 pk (140 kW), 400 Nm
  • Achttraps automaat
  • CO2-uitstoot: 119 g/km
  • Gemiddeld verbruik: 4,5 l/100 km = 1 op 22,2, fabrieksopgave
  • Ecotest: n.n.b.
  • Energielabel: B
  • Euro NCAP crashtest: n.n.b.

Meer lezen:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken