icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Volvo XC60

Eerste indruk | Volvo deed al jaren geleden de belofte: ‘In 2020 zullen er geen doden of zwaargewonden meer vallen in een nieuwe Volvo.’ De XC90 was eind 2015 de eerste met een 100%-score op actieve veiligheidssystemen. Deze nieuwe XC60 gaat zelfs nog een stapje verder. Maar het blijft wel een duur genoegen en de Ecotest-cijfers zullen niet al te best zijn.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 november 2017


Merk Volvo

Richtprijs vanaf €59.000


Type XC60

Crashtest 5 sterren (2017)



Lat op veiligheidsgebied hoger

Zeg je ‘Volvo’, dan zeg je ‘veiligheid’. Ook de nieuwe XC60 legt de lat op veiligheidsgebied weer wat hoger. Hij komt met de volle 5 sterren uit de crashtest, maar op verbruik en uitstoot en op kosten (de testauto kost bijna 70 mille!) zal hij zeker steken laten vallen. Pas op latere termijn komt dit model uit met kleinere motoren en een vriendelijker prijskaartje.

Vijf centimeter lager

Ten opzichte van het huidige model is de XC60 5 centimeter langer, maar ook láger geworden. De binnenruimte is nog steeds groot genoeg, ook qua hoofdruimte voldoet de auto voor- en achterin. De bagageruimte is met 500 liter voldoende groot voor zijn klasse.

De stoelen zitten prettig hoog en ze bieden veel zitcomfort. Ook de instap is voor de wat minder jeugdigen onder ons prettig hoog! Net zoals de XC90 heeft de XC60 een groot verticaal touchscreen, waarop je alle voertuigfuncties kunt bedienen. De schermresolutie is hoog en het systeem laat zich snel bedienen.

In de eerste maanden zal hij alleen met zwaardere benzine- en dieselmotoren leverbaar zijn en is de vierwielaandrijving standaard. Wil je liever een voorwielaandrijver met minder vermogende motoren - en zeker een lager prijskaartje - dan moet je geduld hebben. Zo komt de lichtste dieselversie, de D3, pas eind 2018 op de markt.

Veel veiligheidssystemen

De auto stuurt en rijdt als een Volvo XC90, dus dat is zeer comfortabel en niet supersportief. Wil je wat meer gevoel in het stuur, bestel dan luchtvering mee. Dan wordt de besturing in de Dynamic-stand zwaarder en het onderstel stugger.

Er zijn zeer veel veiligheidssystemen leverbaar in verschillende 'lines'. Deze pakketten zijn niet zo duur als bij de Duitse concurrentie (BMW, Audi of Mercedes-Benz), maar met de keuze van verschillende pakketten loopt de factuur toch wel flink op.

Dit zijn de systemen die het comfort en de actieve veiligheid in de XC60 verhogen:

  • Pilot Assist: een systeem dat automatisch afstand houdt tot de voorligger (adaptive cruise control) en door stuuringrepen de auto tussen de wegbelijning houdt. Deze assistent is weer beter geworden ten opzichte van de XC90, ook in scherpere bochten blijft de auto keurig tussen de witte lijnen.
  • Gevaar op botsing met tegenligger: wil je afslaan en de auto detecteert een tegenligger op de tegemoetkomende strook? Dan stuurt de auto je automatisch terug naar de rijstrook.
  • Is de botsing echt onvermijdelijk? De auto zal je wegsturen van het obstakel.
  • Cross Traffic Alert: bij achteruit uitparkeren nemen camera's aan de achterzijde waar of er verkeer op die strook zit. Je wordt met knipperende symbolen en geluiden gewaarschuwd.
  • Active High Beam: sensoren zien of ander verkeer last zou hebben van jouw grootlicht, dan wordt dit direct gedimd.

De Volvo XC60 in het kort

  • Prijs vanaf: €59.000 (XC60 T5 Momentum)
  • Prijs testauto: €67.500 (XC60 D4 AWD Inscription)
  • 2,0 l 4-cilinder dieselmotor
  • Turbo en intercooler
  • 140 kW (190 pk), 400 Nm
  • Achttraps automaat
  • CO2-uitstoot: 136 g/km
  • Verbruik volgens fabrieksopgave: 5,2 l/100 km (1 op 19)
  • Ecotest: nog niet bekend
  • Energielabel: D
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren (2017)

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken