icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Volvo XC90

Eerste indruk | Volvo zet met de nieuwe XC90, een grote SUV, vooral in op veiligheid. Hij behaalt in de Euro NCAP-botstest niet alleen de volle 5 sterren, maar ook een 100%-score op actieve veiligheid. Dat laatste cijfer is nog nooit door een auto behaald. Die veiligheid heeft wel zijn prijs... We vergelijken de Volvo XC90 met een veel betaalbaardere XC60.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  9 oktober 2015


Merk Volvo

Richtprijs € 70.000 (vanafprijs)


Type XC90



Conclusie

De XC90 is de eerste auto ooit die 100% heeft gescoord bij actieve veiligheidssystemen in de botstest. Maar al die veiligheid heeft wel letterlijk zijn prijs. Betaalbaarder auto's zoals de Volvo XC60 hebben ook al veel (actieve) veiligheidssystemen aan boord. In de video laten we zien welke al in de XC60 zitten en voor welke je moet doorsparen voor een XC90.

'Binnen 5 jaar...

... mag er niemand meer omkomen of zwaar letsel oplopen in een nieuwe Volvo', claimt de fabrikant in de folder. Als je dan alleen de passieve systemen - die de gevolgen van een aanrijding moeten beperken - zoals airbags en kreukelzones perfectioneert, bereik je dat doel niet. Het plan heeft alleen een kans als je inzet op actieve veiligheidssystemen, die tot doel hebben een aanrijding te voorkomen. En dat heeft het merk bij de nieuwe XC90 gedaan. 

In de video laten we zien welke systemen de dure XC90 bovenop een financieel bereikbaarder XC60 biedt. De kleinere XC60 is er vanaf €48.000 inclusief rijklaarmaakkosten, de XC90 vanaf €70.000.

Hoge score actieve veiligheid

In deze nieuwe XC90 verhoogde Volvo de maximum snelheid waarbij het City Safety-systeem functioneert, van 30 km/h naar 50 km/h. Dus zolang je 50 km per uur of minder rijdt (vooral in de bebouwde kom) is City Safety actief. Het veiligheidspakket - dat ook standaard op alle andere Volvo-modellen zit - bevat een serie systemen die actief bijdragen aan het voorkomen van aanrijdingen in de stad. Het automatisch noodremsysteem vermindert bijvoorbeeld de kans op een kop-staartbotsing in stadsverkeer en het beperkt de gevolgen als het toch tot een aanrijding komt.

City Safety werkt met een lidar, een lasergestuurde radar, die tot 15 km/h ervoor zorgt dat er geen schade ontstaat. Boven die 15 km/h is er wel kans op schade en mogelijk letsel, maar deze worden zoveel mogelijk beperkt. Op de provinciale weg blijkt het systeem ook zodanig goed te functioneren, dat de auto op actieve veiligheidssystemen een 100%-score haalde in de Euro NCAP-crashtest.

Bovenop de eisen die Euro NCAP nu stelt aan automatische noodremsystemen, reageert het systeem in de XC90 - en ook al in de veel goedkopere XC60 in de video -  verschillend op objecten. Het onderscheidt ook 's nachts bijvoorbeeld een boom van een fietser of voetganger. Personen kunnen immers gaan bewegen, een boom niet...

Het automatisch noodremsysteem werkt in de XC90 ook bij afslaan op een kruising. Komt er dan verkeer uit de tegenovergestelde richting, dan ziet het systeem dat en remt automatisch af.

Ook op 3e zitrij veilig

De voorste 5 inzittenden (op de voorstoelen en 2e zitrij) blijken bij frontale en zijdelingse aanrijdingen zeer goed beschermd te worden. Bij andere zevenzitters zijn de 6e en 7e inzittende - vaak is er alleen plek voor kinderen, bij de XC90 kunnen ook volwassenen daar nog enigzins ruim zitten - vaak minder goed beschermd. 

In de XC90 is er een flinke afstand van 40 cm tussen de achterste hoofdsteunen en de achterbumper. In die bumper zit een zware aluminium balk, die het letsel op de achterste zitrij zoveel mogelijk minimaliseert.

Richting zelfrijdende auto

We adviseren om bij de XC60 het Intellisafe Pro Line-pakket te bestellen. Naast andere veiligheidssystemen zit hier een adaptieve cruise control in, die gecombineerd met een automatische versnellingsbak ook Queue Assist heeft: de auto blijft in fileverkeer, onder de 30 km/h, door automatische gas- en remingrepen op vaste afstand van de voorligger.

Dit systeem is in de XC90 uitgebreid met een Pilot Assist: naast gas en rem gaat ook het sturen automatisch. De Lane Keeping Assist waarschuwt onder normale omstandigheden niet alleen als je de rijbaanmarkeringen dreigt te overschrijden, maar kan ook automatisch een stuurcorrectie doen.

Sommige nieuwe auto's hebben al verkeersbordherkenning, waarbij de Europees geldende borden gedetecteerd worden en op het dashboard worden weergegeven. De XC90 'ziet' ook nationaal geldende borden, zoals in Nederland de tijdsbeperking bij maximum snelheden.

Veiligheid steeds goedkoper

Door de jaren heen hebben we laten zien dat dit soort innovatieve veiligheidssystemen niet alleen beter, maar ook goedkoper worden. En dat ze 'doordruppelen' naar goedkopere auto's. Vier jaar geleden zat het nog alleen in toplimousines van €200.000, 2 jaar geleden al in een auto van een ton, en nu kost een auto met álle systemen aan boord nog 'maar' €70.000.

Een voorspelling: in 2018 kun je vast een nieuwe kleine middenklasser kopen waar de nieuwste systemen standaard in gemonteerd zijn.

Volvo XC90: specificaties testauto

  • Prijs: vanaf €70.000 (2.0 D4 Momentum).
  • Prijs testauto: €87.500 (2.0 D5 Inscription met extra opties).
  • 2,0 liter 4-cilinder dieselmotor, turbo (2x) en intercooler, 225 pk (165 kW), 470 Nm.
  • 8-traps automaat (standaard).
  • CO2-uitstoot: 152 g/km.
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 17 = 5,8 l/100 km.
  • Ecotest: 3 sterren (69 punten).
  • Energielabel: B.
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren (met 100% voor actieve systemen).

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken