icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Realistische verbruikscijfers auto stap dichterbij

Nieuws | Met de goedkeuring van de nieuwe WLTP-meetmethode is een meer realistische fabrieksopgave van het brandstofverbruik van auto’s in zicht. Daadwerkelijke toepassing laat nog even op zich wachten, tot die tijd is er de Ecotest.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  17 maart 2014

Auto in garage

Het meten van de CO2-uitstoot en daarmee het brandstof- en stroomverbruik van auto's is de laatste tijd een hot item. Consumenten willen bij het kopen van een nieuwe auto een realistisch beeld krijgen van het verbruik, ook ten opzichte van concurrerende auto's. De huidige wettelijke NEDC-meetmethode voldoet niet, omdat de fabrieksopgave en het praktijkverbruik steeds verder uit elkaar komen te liggen. Daarom is een nieuwe methode ontwikkeld, WLTP  (World Light Duty Test Procedure) genaamd, die voor een veel realistischere fabrieksopgave moet zorgen. De Economic Commission for Europe van de Verenigde naties heeft op 12 maart het voorstel voor een nieuwe, realistischere meetmethode aangenomen. Dat is een goede eerste stap, al zal het nog enkele jaren duren voordat deze in Europese wetgeving is opgenomen.

Niet meer optrekken als een slak

In de nieuwe methode wordt de auto getest onder voorwaarden die veel meer overeenkomen met het gebruik in de praktijk. Zo wordt pittiger geaccelereerd en staat de auto minder stil tijdens de rollenbankrit zodat een start/stop-systeem - dat de motor uitschakelt bij stilstaan - geen onrealistisch voordeel geeft. Ook worden airconditioning en verlichting tijdens de test ingeschakeld. Al met al zal het verbruik met de nieuwe methode dichter bij het praktijkverbruik van alledag uit komen. Al blijft voor dit laatste de rijstijl ook van grote invloed.

Ecotest

Sinds een aantal jaar publiceert de Consumentenbond al meer realistische verbruikscijfers onder de noemer Ecotest. In de Ecotest wordt gemeten hoe schoon en zuinig auto's zijn, met een meetmethode die meer aansluit op de praktijk. De WLTP is al hierin al opgenomen. Hierbij worden naast CO2 - en daarmee het verbruik - ook andere uitlaatgassen gemeten. Bovendien wordt sinds 2012 het verbruik 'well-to-wheel' gemeten. Daarmee wordt ook de CO2-uitstoot van productie en transport meegenomen, zodat een eerlijk vergelijk tussen auto's die (deels) elektriciteit en auto's die fossiele brandstoffen gebruiken mogelijk is.

Ecotest-gegevens van auto's uit 2008 en recenter zijn te vinden in onze speciale vergelijker voor zuinige auto's. Oudere Ecotest-gegevens en andere testgegevens, zoals rijden en gebruik, veiligheid en betrouwbaarheid staan in de autovergelijker.