icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Ecotest 2017: opnieuw diesels zwaar onder vuur

Nieuws | Het Volkswagen-schandaal was eind vorig jaar de directe aanleiding om de Ecotest wederom aan te scherpen. In de Ecotest wordt nu ook een testdeel op de openbare weg opgenomen, zodat het digitale brein van de auto niet doorheeft dat hij getest wordt. De eerste testresultaten van de Ecotest in 2017 laten zien dat sommige nieuwe dieselmotoren een groot uitstootprobleem hebben: ze stoten veel te veel stikstofoxiden (NOx) uit. Daarom krijgen meerdere nieuwe auto's slechts één van de vijf sterren.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  21 februari 2017

ecotest1

'Real Driving Emissions'

De huidige Ecotest wordt vanaf december 2016 aangevuld met een test op de openbare weg met mobiele apparatuur. Deze zogenoemde RDE-test (Real Driving Emissions) toont aan of een auto onder normale gebruiksomstandigheden de uitstootnormen overschrijdt.

Zie ook: Hoe wij testen

Van de 18 in februari 2017 toegevoegde auto's gaan opnieuw 3 diesels zwaar in de fout:

  • De Nissan Navara pick-up met 2,3 l dieselmotor: deze krijgt echt nul punten voor schadelijke uitstoot en nul voor CO2. Het door de fabriek opgegeven verbruik is 6,3 l/100 km (1 op 16), in de Ecotest is hij gemeten op 8,2 l/100 km (1 op 12). In 2012 kreeg het voorgaande model met 2,5 l dieselmotor ook al één ster.
  • De nieuwe Renault Scénic met 130 pk dieselmotor blijkt zeer veel schadelijke stoffen uit te stoten. Hij krijgt hiervoor 0 punten en voor de CO2-uitstoot 28 punten. De opgegeven 1 op 22 is in de werkelijkheid van de Ecotest 1 op 19. Het vorige model met deze motor haalde in 2011 nog vier sterren, voornamelijk omdat hij toen nog 38 punten voor schadelijke uitstoot kreeg; maar toen was er ook nog geen sprake van een RDE-meting...
  • Ook de nieuwe Volvo V90 met de D5-dieselmotor (173 kW) krijgt maar één ster. Dat komt door slechts 7 puntjes voor schadelijke uitstoot en 17 voor CO2. De beloofde 1 op 20 haalt hij in de Ecotest niet, daar kwamen ze op 1 op 16 uit. De D4-versie (140 kW) kreeg nog 3 sterren, omdat deze duidelijk beter scoort op schadelijke uitstoot. 

Ook direct ingespoten benzinemotoren problematisch

Niet alleen dieselmotoren hebben hun problemen, ook direct ingespoten benzinemotoren kampen met iets specifieks: de uitstoot van fijnstof. Dit leek lang iets dat alleen bij diesels voor kwam, en getackeld is met roetfilters, maar nu speelt het duidelijk op bij deze benzinemotoren.

Net als in oktober 2016 zijn er nu weer de nodige diesels én benzinemotoren die maar 2 sterren krijgen:

  • Fiat Tipo 1.4 Combi
  • Opel Astra 1.4 Sports Tourer (direct ingespoten benzinemotor)
  • Renault Mégane Estate 130 pk benzine
  • Skoda Kodiaq met 2.0 TDI-motor
  • Twee Suzuki’s: de Celerio Eco+-versie en de SX4 1.4 met 4WD

Met drie sterren doe je het tegenwoordig al niet meer superslecht:

  • Audi A3 Sportback met 1.0 liter benzine, A5 Coupé quattro met 2.0 liter benzine en Q2 met 1.4 l benzine
  • Fiat 124 Spider
  • Opel Mokka X met 1.4 Turbomotor en Zafira met 2.0 dieselmotor
  • Peugeot 3008 130 pk benzine

Knaller met vijf sterren is deze keer de Toyota Mirai, het nieuwe model met waterstof-techniek. Toyota beweert dat de auto op 0,76 kilo (!) waterstof 100 kilometer komt, in de Ecotest was daarvoor 1 kilo nodig. En natuurlijk is ook een waterstof-auto geen 'zero emission'-auto, want de energiedrager waterstof moet wel geproduceerd worden. Dat proces laat zich bij de Mirai omrekenen naar een CO2-uitstoot van 121 gram per kilometer en daarmee kwalificeert hij zich voor 93 van de 110 maximaal te halen punten. 

Overzicht van de nieuw geteste auto's: