icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Met run-flat-banden geen vuile handen

Als je onderweg een lekke band krijgt, moet je zo snel mogelijk naar de kant van de weg om van wiel te verwisselen. Ook bij wind en regen is doorrijden geen optie, tenminste, als de auto voorzien is van 'gewone' banden. Met een lekke run-flat-band hoef je je handen niet vuil te maken en kun je, met aangepaste snelheid, naar huis of een garage rijden en de band op je gemak (laten) vervangen.
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  18 april 2013


Vorige generatie

Run-flatband lekRun-flatbanden hebben een steviger karkas dan gewone banden. De wangen (zijkanten van de band) zijn extra verstevigd, zodat ze in geval van een lekke band het gewicht van de auto kunnen dragen. Met aangepaste snelheid kan zo nog minstens 80 km doorgereden worden zonder band en velg zwaar te beschadigen.

De vorige generatie run-flatbanden had ten opzichte van conventionele autobanden diverse nadelen zoals minder comfort, meer brandstofverbruik en een hoger gewicht.

Verbetering

In internationaal verband vergeleken we in 2013 diverse Bridgestone run-flat-banden met die van de vorige generatie en met gewone autobanden van Bridgestone.

In alle gevallen kunnen de run-flat-banden probleemloos een afstand van 120 km overbruggen, terwijl de conventionele zomer- en winterbanden niet meer dan een paar kilometer kunnen afleggen zonder band en velg te beschadigen. Daarnaast hebben we in 3 tests nog diverse andere verschillen waargenomen:

  • Test 1:
    Zomerband, specifieke BMW run-flat-band (al vanaf fabriek onder nieuwe BMW's gemonteerd): Bridgestone ER300 Ecopia 205/55 R16 91V/W (auto: BMW 1-serie).
    De geteste band van de nieuwste generatie is ten opzichte van de vorige generatie beter qua comfort en verbruik, maar presteert wel minder op een nat wegdek. Ten opzichte van de conventionele band zijn er nauwelijks nog verschillen.
  • Test 2:
    Zomerband, voor de vervanging: Bridgestone S001 225/45 R17 91W (auto: VW Golf VI).
    Qua comfort scoort de nieuwste generatie run-flat-band iets minder dan de conventionele band, maar verder zijn de verschillen klein.
  • Test 3:
    Winterband, specifieke run-flat-band voor BMW: Bridgestone LM32 205/55 R16 91 H (auto: BMW 1-serie).
    Op een nat wegdek presteert de run-flat-band beter dan de gewone band, qua comfort minder. Verder zijn de verschillen minimaal.

Nadelen

De nadelen van run-flat-banden op het gebied van comfort en rijeigenschappen zijn bij de nieuwste generatie minder groot geworden. Ze doen nog nauwelijks onder voor conventionele banden.

Run-flatband achterNaast het wat hogere gewicht van run-flat-banden (daardoor iets hoger brandstofverbruik) is vooral de hogere aanschafprijs een nadeel. Run-flat-banden zijn per stuk al gauw zo'n 20% duurder dan gewone banden, en dat kan oplopen tot meer dan de 50%. 

Bij gebruik van run-flat-banden moet de auto voorzien zijn van een ingebouwd controlesysteem voor de bandenspanning (TPMS). Bij een lekke band verschijnt er dan een waarschuwing op het dashboard, zodat de automobilist weet dat hij zijn rijgedrag moet aanpassen.