icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak gratis kennisInloggen
Maak gratis kennisInloggen

Over onze test en dienstverlening

Met behulp van onze Autoverzekeringvergelijker kom je er snel achter welke autoverzekering voor jou de beste dekking en prijs kent. We beoordelen ruim 40 autoverzekeraars voortdurend op premie, dekking en voorwaarden. Hieronder geven we alle informatie over de werking van onze vergelijker.
Marlies Feytens

Expert Geld & Verzekering

Artikel beperkte casco autoverzekering

Via onze vergelijker kun je verschillende autoverzekeringen met elkaar vergelijken. Om een goede vergelijking te kunnen maken, stellen wij eerst een aantal persoonlijke vragen. Op basis van de antwoorden, maken wij een vergelijking.

In bepaalde gevallen kun je de gewenste autoverzekering via de Autoverzekeringvergelijker afsluiten. Let op: hierbij is geen sprake van advies en opzegservice.

Tijdens de aanvraag en de looptijd van de verzekering is de verzekeraar het aanspreekpunt. Bijvoorbeeld in het geval van schade. Sluit je een nieuwe autoverzekering af? Vergeet dan niet zelf je oude polis op te zeggen.

Hoe volledig is onze vergelijking?

Onze vergelijker bevat verzekeringen van ruim 40 autoverzekeraars. Wij vergelijken niet alle verzekeraars, maar alleen de partijen waarvan wij productinformatie ontvangen. Van die partijen kennen wij de meest recente voorwaarden en premies.

De volgende aanbieders zijn opgenomen in onze vergelijker:

ABN AmroAegonAegon Bank
AllianzAllSecurANWB
AON DirectASRAutoweek
Avéro AchmeaBovagBruns ten Brink
Centraal Beheer AchmeaDe GoudseDelta Lloyd
DitzoFBTOGenerali
HemaINGInShared
(de) KilometerverzekeringKlaverbladLancyr
London VerzekeringenmyJININationale-Nederlanden
(de) Nederlanden van NuOHRAOnna-onna
ReaalRoute MobielSNS Bank
UnigarantUnited InsuranceUnivé
VerzekerSnelVerzekeruzelf.nlWitgeld
ZelfZLM 

Wij streven naar 100% volledigheid. Dat wil zeggen dat alle aanbieders in Nederland kunnen meedoen aan de Autoverzekeringvergelijker. Hier zijn geen kosten aan verbonden voor de aanbieder. Een beperkt aantal verzekeraars ontbreekt op dit moment, zoals fairzekering en Interpolis. Zij geven helaas geen informatie over hun premies en/of voorwaarden aan ons door.

Gemak en voordeel

Om nog meer consumenten te bereiken en de waarde van het lidmaatschap te vergroten, biedt de Consumentenbond naast testinformatie steeds vaker gemak en voordeel. De Consumentenbond helpt je bij het bepalen van de goedkoopste en beste autoverzekering. Maar ook bij het eenvoudig en veilig overstappen naar een nieuwe aanbieder.

Het kan geen kwaad om eerst naar de prijs te kijken. Dan ben je al een eind op weg naar de beste autoverzekering. Dit zijn andere zaken waar je op kunt letten:

  • Nieuwwaarderegeling bij total loss: hoogte van de uitkering en hoelang geldt de regeling?
  • De gebruikte afschrijvingsmethode.
  • Wel/geen eigen risico.

In november 2012 introduceerden we een compleet nieuwe online vergelijkingsmodule. En ieder jaar brengen we nieuwe verbeteringen aan. De nieuwe vergelijker onderscheidt zich op een paar punten van andere vergelijkingssites. Zo vragen we eerst om de gewenste aanvullende dekkingen en maken daarna pas een vergelijking. Hiermee voorkomen we dat je bij het afsluiten wordt verrast met bijkomende kosten.

Je kiest zelf in welke volgorde je de polissen wenst te vergelijken. Ga je voor de goedkoopste? Of kies je voor de beste voorwaarden of de meest gunstige prijs/kwaliteitverhouding? Het is allemaal mogelijk en zonder verborgen agenda.

Je kunt de verzekering vaak rechtstreeks afsluiten, maar niet altijd. Dat laatste is een bewuste keuze. De vergelijker staat open voor alle partijen die mee willen doen, ongeacht of we wel of niet met ze samenwerken. In bepaalde gevallen ontvangen wij een vergoeding van de verzekeraar. Maar dit heeft geen invloed op het aantal resultaten en de volgorde.

Hoe vergelijken wij?

Om de autoverzekeringen goed te kunnen vergelijken, moet je enkele persoonlijke gegevens invullen. Zo bepalen we voor welke autoverzekeringen je in aanmerking komt. We tonen alle autoverzekeringen in een lijst. Daarbij spelen de volgende elementen een rol: de prijs (maandpremie) van de verzekering en het testoordeel.

Je kunt de resultaten ook sorteren op basis van het testoordeel. Vervolgens kun je zelf de voorwaarden met elkaar vergelijken. De testoordelen zijn gebaseerd op een onderzoek naar polisvoorwaarden. Dit onderzoek verloopt in hoofdlijnen als volgt:

  1. Eerst bepalen we de dekkingsaspecten die we willen onderzoeken.
  2. Deze aspecten beoordelen we ten opzichte van het marktgemiddelde.
  3. We wegen de dekkingsaspecten onderling op basis van relevantie.

Bekijk het volledige verantwoordingsverslag (2013).

Beoordeling dekkingsaspecten

Voor de tweede stap in het proces gebruiken wij de MoneyView ProductRating. Direct gevolg hiervan is dat we alleen autoverzekeringen kunnen beoordelen die zijn opgenomen in de database van MoneyView. Aan ieder dekkingsaspect kennen we een aantal punten toe, uiteenlopend van 1 tot 5. De optelsom van het aantal punten rekenen we om naar een rapportcijfer op een schaal van 1 tot 10.

Relevantie dekkingsaspecten en weging

Ieder jaar test de Consumentenbond de kwaliteit van de voorwaarden van de meeste autoverzekeringen. Ook onderzoeken we de tevredenheid over de afgehandelde schadeclaims en de premieontwikkeling. Het getoonde testresultaat is samengesteld uit een twee onderdelen. Beide onderdelen tellen voor 50% mee in het eindoordeel:

  1. Een klanttevredenheidsmeting
  2. Een polisvoorwaardenonderzoek

We onderzoeken daarnaast regelmatig de tevredenheid over de afhandeling van ingediende schadeclaims. Dit doen we door een vragenlijst voor te leggen aan het ledenpanel van de Consumentenbond of andere Nederlandse consumenten.

Het meest recente onderzoek vond plaats in november 2012. Dit werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Gfk. In totaal deden er ruim 1500 consumenten mee aan het onderzoek. In de vergelijker kunnen gebruikers een 'review' schrijven. Het gemiddelde van deze beoordelingen zal uiteindelijk de basis gaan vormen van onze klanttevredenheidsmeting.

Volledig casco

Bij de volledig casco dekking, de meest afgesloten en meest uitgebreide dekking, beoordelen we ongeveer 40 dekkingsaspecten.

  • Het gaat om de afschrijvingsmethode en vergoedingsregelingen (nieuwwaarde- en occasionwaarderegeling). Dit onderdeel telt mee voor 33%.
  • Daarnaast bekijken we alle gedekte en uitgesloten gebeurtenissen in binnen- en buitenland. Dit onderdeel telt mee voor 27%.
  • De voorwaarden rondom hulpverlening, vervangend vervoer en reparatie tellen mee voor 22%.
  • De dekking bij reparatie en vervanging in geval van ruitschade, telt mee voor 8%.
  • De dekking van accessoires (inclusief audio en telecom) doet mee voor 5%.
  • Het standaard eigen risico tenslotte, telt eveneens mee voor 5%. Het getoonde testresultaat in de Autoverzekeringvergelijker komt uit een twee bronnen:
  • Klanttevredenheidsmeting Gfk (op termijn vervangen door reviews).
  • Polisvoorwaardenonderzoek Consumentenbond.

Weging dekkingsaspecten beperkt casco-verzekering

  1. Gedekte gebeurtenissen binnen- en buitenland: 40%
  2. Afschrijvingsmethode, uitkering: 25%
  3. Ruitschade: 17%
  4. Hulpverlening, vervangend vervoer, reparatie: 8%
  5. Accessoires: 5%
  6. Eigen risico: 5%

Weging dekkingsaspecten WA-verzekering

  1. Hulpverlening, vervangend vervoer: 65%
  2. Gedekte gebeurtenissen binnenland: 25%
  3. Gedekte gebeurtenissen buitenland: 10%

Testoordeel

Periodiek onderzoeken we ook de premies van de autoverzekeringen. Hiervoor maken we meer dan een miljoen premieberekeningen. We gaan uit van 36 verschillende situaties. Bijvoorbeeld iemand van 40 jaar die 20.000 kilometer per jaar rijdt met een Audi A4 uit september 2009.

Die 36 situaties combineren we met 230 verschillende postcodes. Voor deze combinaties zijn de premies berekend van ongeveer 50 autoverzekeringen, voor de 3 verschillende dekkingen: WA, beperkt casco en allrisk. Op basis van deze uitkomsten bekeken we welke aanbieders gemiddeld als goedkoop en als duur uit de vergelijking kwamen.

AFM-vergunning

Voor het bemiddelen in verzekeringen beschikt de Consumentenbond over een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder nummer 12020656.

Hoe verdienen wij met het vergelijken van autoverzekeringen?

Aanvraagproces

Het aanvragen van een polis via de vergelijker verloopt op verschillende manieren.

  • De aanvraagknop leidt naar een aanvraagformulier op de website van de verzekeraar. Hier moet je opnieuw een aantal gegevens invullen. De verzekeraar handelt de aanvraag verder af.

Bij deze methode ontvangt de Consumentenbond een vergoeding van €50 voor iedere geslaagde aanvraag. Hiervoor werken wij meestal samen met Zanox. Op dit moment is bij de volgende aanbieders mogelijk om op deze manier een autoverzekering aan te vragen: Aegon, Allianz Nederland, ANWB, Centraal Beheer, Ditzo, FBTO, Generali, Hema, InShared, Nationale-Nederlanden, Ohra, Onna-onna, Univé en Zelf.

  • De aanvraagknop leidt naar een aanvraagformulier van de Consumentenbond. Wij sturen de aanvraag door naar de verzekeraar. Deze partij neemt de aanvraag in voorlopige dekking en handelt deze verder af.

Bij deze methode ontvangt de Consumentenbond een vergoeding van €50 voor iedere doorgestuurde aanvraag. Hiervoor werken wij samen met Intrasurance, deze partij levert de polissen aan de betreffende verzekeraar. Op dit moment is het bij de volgende aanbieders mogelijk om op deze manier een autoverzekering aan te vragen: AllSecur, Klaverblad, VerzekerUzelf en WitGeld.

  • De aanvraagknop leidt naar een aanvraagformulier van de Consumentenbond. Wij zorgen voor de verdere afhandeling, de verzekeraar neemt de aanvraag in voorlopige dekking. Een poliswijziging, adreswijziging of schademelding regel je zelf via Mijnwebpolis.nl.

Bij deze methode ontvangt de Consumentenbond een vergoeding van €50 voor iedere aanvraag. Hiervoor werken wij samen met Intrasurance. Je polis wordt in dit geval beheerd via Mijnwebpolis.nl, een onderdeel van Intrasurance. Op dit moment is het bij de Goudse mogelijk om op deze manier een autoverzekering aan te vragen.

Cashbackvergoeding AllSecur

Consumenten die vanaf 1 juni 2014 een AllSecur autoverzekering afsluiten via de Autoverzekeringvergelijker, krijgen de eerste 12 maanden een 'cashbackvergoeding' (geld terug). Dit bedrag is al verwerkt in de premies. Hierna vervalt de regeling automatisch. Per dekking geldt een ander eenmalig tarief, op jaarbasis: €25 cashback (WA), €35 cashback (beperk casco) en €50 cashback (volledig casco).

Extra korting Verzekeruzelf.nl

Consumenten die een Verzekeruzelf.nl autoverzekering afsluiten, krijgen het eerste jaar 10% extra korting (sinds 4 maart 2015). De extra korting geldt voor elke hoofddekking (WA, beperkt casco of volledig casco), maar niet voor een eventuele aanvullende dekking. Om in aanmerking te komen voor de korting, moet de verzekering worden aangevraagd via de Autoverzekeringvergelijker. Na een looptijd van 12 maanden vervalt de korting automatisch.

Acceptatie

De Consumentenbond ondersteunt bij de aanvraag van een autoverzekering. Wij kunnen nagaan wanneer en bij welke verzekeraar een aanvraag is gedaan, maar niet of je geaccepteerd bent door de verzekeraar. Dit laat de verzekeraar per e-mail weten, doorgaans binnen 7 werkdagen.

Geen winstoogmerk

De Consumentenbond is een vereniging zonder winstoogmerk. Alle inkomsten investeren we in betere dienstverlening voor de consument - en in het bijzonder voor zijn leden. Meer weten? Lees dan alles over onze inkomsten.

Predicaten

De Consumentenbond test producten en diensten en geeft die vervolgens een Testoordeel mee. Naast dat Testoordeel wordt ook een richtprijs van een product of dienst bepaald. Op basis daarvan wordt de prijs/kwaliteitverhouding berekend en kan een getest product of een dienst binnen zijn groep of categorie een predicaat meekrijgen. Bedrijven mogen onder heldere voorwaarden een licentie nemen op het uitgedeelde predicaat, zodat ze het logo in hun reclame-uitingen kunnen gebruiken.