icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Probleem met afhandeling schade aan auto

Heb je problemen met de afhandeling van schade of wil je dat voorkomen? De belangrijkste aandachtspunten vind je hier onder elkaar.
Marlies Feytens
Marlies Feytens

Expert Geld & Verzekering


Moet ik altijd zelf de schade verhalen na een ongeval?

Na een ongeval moet je soms zelf achter een schadevergoeding aan, óók als je hier geen schuld aan hebt. Heb je een allrisk (volledig casco) autoverzekering, dan verhaalt je verzekeraar de schade bij de tegenpartij. Met alleen een WA-dekking of beperkt cascodekking, moet je zelf achter een schadevergoeding aan. Wanneer de tegenpartij niet wil meewerken, dan kun je diens verzekeraar zelf aanspreken voor de schade, wanneer de tegenpartij hier schuld aan heeft. Je kunt de verzekeringsgegevens van andere partijen opvragen bij de RDW. Dit kost €4,60. Stuur voor de verzekeringsgegevens een e-mail naar IV@rdw.nl.

Een rechtsbijstandsverzekering voor je auto kan ook goed van pas komen bij schadeverhaal of juridisch gesteggel over de schadeafhandeling met de tegenpartij of een verzekeraar. Dekking hiervoor kun je aanvullend op de autoverzekering of als losse (gezins)rechtsbijstandspolis afsluiten.

Ik heb schade aan mijn auto, maar de schuldige is doorgereden. Wat nu?

Het kan voorkomen dat een schade die door iemand anders is veroorzaakt niet te verhalen valt. Bijvoorbeeld:

  • Doordat de schuldige doorgereden en niet meer te achterhalen is (ook bij parkeerschades).
  • Doordat de tegenpartij niet is verzekerd en betaling ook niet te verwachten valt.
  • Doordat schade is veroorzaakt met een gestolen auto.

In deze gevallen kun je zowel voor zaak- als letselschade een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer. Het maakt daarbij niet uit of je wel of niet tegen schade aan eigen auto verzekerd bent. 

Ik ben het niet eens met de schade die de verzekeraar vaststelt. Wat nu?

Hiervoor bestaat er een geschillenregeling. Dat betekent meestal dat je een tegenexpert (een contra-expert) in de arm moet nemen. Als deze het niet eens is met die van de verzekeraar, kan een derde deskundige worden aangewezen.

De kosten van de tweede deskundige worden meestal vergoed door de verzekeraar, mits ze redelijk zijn. Meestal worden de kosten van de derde deskundige ook door de verzekeraar betaald. Is er geen geschillenregeling, ga dan óf naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) óf naar de bevoegde rechter.

Autoschade?

Autoschade wil je liever voorkomen. Maar als het je toch overkomt, is het goed om te weten wat je moet en kunt doen als je schade hebt gemaakt. En wat je kunt doen als een ander schade veroorzaakt. We hebben deze informatie en handige tips op een rij gezet voor je.

Test autoverzekeringen