icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Weer onvoldoende voor BelastingTelefoon

Nieuws | De BelastingTelefoon krijgt voor het zesde jaar op rij een onvoldoende van de Consumentenbond. De fiscale kennis, onderzocht rond de jaarwisseling, krijgt een 4,8. Een herhaalonderzoek in maart laat lichte verbeteringen zien, maar de score van 5,4 is nog ver onder de maat, vindt de Consumentenbond.
Joyce Donat
Joyce Donat

Woordvoerder

Gepubliceerd op:  27 maart 2018

belastingdienst-telefoon

Mysteryshoppers van de Consumentenbond legden in beide onderzoeken 5 vragen voor aan telkens 10 medewerkers van de BelastingTelefoon. Opvallend is dat de hulplijn de mist in ging bij vragen die in 2016 en 2017 óók al slecht werden beantwoord. Zo beantwoordden de medewerkers een vraag over recht op alleenstaande-ouderenkorting niet één keer juist. Mensen die de korting daardoor mislopen, kunnen voor €876 het schip ingaan.

Ook bij een andere vraag kregen de mysterybellers nooit het goede antwoord. Doordat banken net voor de jaarwisseling gedane overschrijvingen vaak niet verwerken in het financieel jaaroverzicht, betalen consumenten al gauw te veel vermogensbelasting. De gegevens van het jaaroverzicht handmatig aanpassen mag, maar geen enkele medewerker wees op die mogelijkheid. 

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ’Onbegrijpelijk dat de BelastingTelefoon vragen keer op keer fout beantwoordt. Minder dan de helft van onze vragen werd goed beantwoord. Terwijl consumenten die één fout maken, daarvoor al een boete kunnen krijgen. Consumenten moeten er op kunnen vertrouwen dat de informatie van de BelastingTelefoon gewoon klopt.’

Specialisten team

Het onderzoek laat wel een lichte verbetering zien ten opzichte van vorig jaar. Het ietwat hogere rapportcijfer in maart is te danken aan het feit dat de hulplijn de mysterybellers met een zorgvraag toen doorverbonden met een nieuwe ‘specialistenafdeling voor de zorgkosten’. Die gaf beduidend betere antwoorden dan de callcentermedewerkers rond de jaarwisseling. De Belastingdienst meldt dat het deze aangifteperiode proefdraait met een nieuwe aanpak waarbij fiscaalinhoudelijke vragen vaker terechtkomen bij één groep daarvoor opgeleide informanten.

Het artikel over het onderzoek naar de BelastingTelefoon staat uitgebreid in de Consumentengids van april 2018. Vraag gratis het volledige artikel aan. 

Lees ook:

Zelf je belastingaangifte doen?

De Belastinggids 2018 loodst je stap voor stap door je aangifte inkomstenbelasting 2017. Van hulp bij het invullen tot praktische bespaartips.

Bestel de Belastinggids

Belastinggids los 1200x1200 herzien

Nieuw & interessant

  • rendementsheffing
    10 apr.

    Box 3: belasting vermogen

    Jarenlang deed de fiscus alsof iedereen 4% rendement behaalt over zijn vermogen. Sinds 1 januari 2017 is dit gewijzigd. Met de nieuwe rendementsheffing probeert de overheid echter de werkelijkheid meer te benaderen. Of dat lukt, is nog maar de vraag.
  • belastingdienst-telefoon
    Nieuws  |  27 mrt.

    Weer onvoldoende voor BelastingTelefoon

    De BelastingTelefoon krijgt voor het zesde jaar op rij een onvoldoende van de Consumentenbond. Na onderzoek rond de jaarwisseling (4,8) kreeg het een herhaalonderzoek in maart. Cijfer: 5,4. Ver onder de maat, vindt de Consumentenbond.
  • nieuw-in-aangifte-over-2017
    27 feb.

    Nieuw in de aangifte over 2017

    Dit zijn de belangrijkste wijzigingen bij de aangifte inkomstenbelasting over 2017.
  • Blok 5 1200x800_aftrek-kortingen
    28 mrt.

    Aftrekposten

    Handige checklist: de belangrijkste aftrekposten die je kunt opvoeren bij de belastingaangifte over 2017.