icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Onterechte incasso

Als een incasso volgens jou onterecht is, kun je recht hebben op terugboeking. Neem voor een terugboeking contact op met je eigen bank.
Ingrid Zuurmond
Ingrid Zuurmond

Expert Geld & Verzekering


Wat zijn je rechten?

Een machtiging geef je schriftelijk of via een Digitaal Incassomachtigen. Alleen een machtiging met jouw handtekening of via Digitaal Incassomachtigen is dus geldig. Een online afgegeven machtiging (niet via Digitaal Incassomachtigen) of telefonische machtiging is niet geldig en kan dus worden teruggedraaid. Bijvoorbeeld als je ergens aanvinkt dat je het bedrijf machtigt. Neem voor een terugboeking contact op met je eigen bank. 

Heb je geen machtiging afgegeven, dan heb je tot 13 maanden na afschrijving van het geld de mogelijkheid om jouw bank te vragen het geld terug te boeken. Heb je wel een machtiging afgegeven maar ben je het niet eens met bijvoorbeeld het bedrag van de afschrijving? Dan kun je het bedrag binnen de daarvoor geldende termijn laten terugboeken (ook wel storneren genoemd). Via internetbankieren en mobiel bankieren kan dit vaak in een paar stappen.

Wat kun je zelf doen?

  • Wanneer je geen machtiging hebt gegeven voor een eenmalige incasso of een doorlopende of automatische incasso dan heb je tot 13 maanden na afschrijving van het geld de mogelijkheid om jouw bank te vragen het geld terug te boeken via de procedure 'Melding Onterechte Incasso (MOI)':
  • Jouw bank zal contact opnemen met de bank van het bedrijf dat geld heeft geïncasseerd (de incassant). Die bank vraagt aan de incassant de machtiging te tonen. De incassant moet beschikken over een geldige machtiging en is verplicht om deze minimaal te bewaren tot 1 jaar na de laatste incasso of het vervallen van de machtiging. Als de incassant deze machtiging niet kan tonen, krijg je je geld terug. De procedure wordt in principe binnen 2 weken afgerond.
  • Een alternatief voor de 'Melding Onterechte Incasso (MOI)' is zelf contact opnemen met het bedrijf dat geïncasseerd heeft en het bedrijf vragen de incasso terug te draaien. Op je afschrift kun je zien welk bedrijf heeft geïncasseerd.
    Tip: zoek op naam van het bedrijf in Google. Dan kun je zien om wat voor bedrijf het gaat en of daarover meldingen zijn van onterechte incasso's. 
  • Als je wel een machtiging hebt afgegeven voor een incasso, maar het niet eens bent met bijvoorbeeld het bedrag, kun je storneren via internetbankieren of contact opnemen met je bank. Dat moet je wel binnen 56 dagen na de afschrijving doen. 

Tips

  • Als je laat storneren, neem dan ook contact op met het bedrijf dat geïncasseerd heeft. Zo voorkom je dat het later weer misgaat en kun je uitleggen waarom je gestorneerd hebt.
  • Controleer je rekeningafschriften regelmatig, zodat je een onterechte incasso op tijd kunt terugboeken.
  • Je kunt verschillende incassomaatregelen nemen, zoals een bedrijf blokkeren dat steeds onterecht incasseert.

  • De (eventuele) betalingsverplichting blijft bestaan als je storneert. Moet je nog iets betalen, dan kan het bedrijf een incassobureau inschakelen.

 

Vergelijk betaalrekeningen