icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Slachtoffer van pinpasfraude

Neem zo snel mogelijk contact op met je bank om je rekening te blokkeren als je slachtoffer bent van diefstal, of bij verlies van je bankpas.
Ingrid Zuurmond

Expert Geld & Verzekering


Wat zijn je rechten?

Vanaf de melding ben je niet meer aansprakelijk voor frauduleuze opnames en ligt het risico bij de bank. Ook alle opnames van vóór de melding zijn voor rekening van de bank, tenzij de bank kan aantonen dat je onzorgvuldig bent geweest. Bijvoorbeeld door te late melding van misbruik, het niet nakomen van de geheimhoudingsplicht van de pincode of onzorgvuldig omgaan met je bankpas. Je hebt wel altijd een eigen risico van €150 per pas. De schade kan hoger zijn als je 'grof nalatig' bent geweest. Het is aan de bank om te bewijzen dat je onzorgvuldig bent geweest.

Als je vindt dat jou niets te verwijten valt, maak dan schriftelijk bezwaar. Vraag in de brief aan de bank het bedrag dat het eigen risico te boven gaat alsnog te vergoeden.

Wat kun je het beste doen?

  • Meld onterechte afschrijvingen zo snel mogelijk bij de bank.
  • Blokkeer je pas via 0800 - 0313 of bel je eigen bank:
 ABN Amro (binnenland)  0900 - 0024
 ABN Amro (buitenland)  +31 (0) 10 - 282 07 24
 ING (binnenland)  020 - 228 88 00
 ING (buitenland)  +31 (0) 20 - 228 80 00
 Rabobank (binnenland)  088 - 722 67 67 
 Rabobank (buitenland)  +31 (0) 88 - 722 67 67
 Overige banken (binnenland)  088 - 385 53 72
 Overige banken (buitenland)  +31 (0) 88 - 385 53 72

Tips

  • Controleer regelmatig je afschriften.
  • Stel een opname- en kredietlimiet in. Hoe meer je kunt 'rood staan', des te groter de kans op een omvangrijke schade.

Nieuwste artikelen

Vergelijk betaalrekeningen