icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Bij het afrekenen gaf de kassa een hogere prijs aan dan het prijskaartje aan het artikel. Welke prijs is juist?

Is een product dat je in de winkel wilt kopen of online hebt besteld volgens de verkoper fout geprijsd? En wil de verkoper je het product alleen voor een hogere prijs verkopen? Als je niet kon weten dat de prijs onjuist was dan is de koop rechtsgeldig en moet je het product voor die lagere prijs krijgen. 
Noelle van der Weel
Noelle van der Weel

Expert Woning & Huishouden


1. Ken je rechten 

Ken je rechten-1200x800De kassa geeft een hogere prijs aan dan het prijskaartje van het product en je krijgt het product niet mee.

  • Je mag ervan uitgaan dat de prijs op het prijskaartje de juiste prijs is. Dit ligt anders als je redelijkerwijs aan kunt nemen dat die prijs niet kan kloppen, bijvoorbeeld als de prijs op het prijskaartje veel te laag is. Dan had je kunnen weten dat de verkoper een foutieve prijs heeft aangegeven (kennelijke vergissing). Is daar geen sprake van, dan is de koop rechtsgeldig en moet de verkoper het product voor de prijs op het prijskaartje aan je verkopen.
     
  • Ben je met de hogere prijs akkoord gegaan, dan zit je aan de koop vast en kun je later niet meer over de prijs klagen.
     
  • Als de verkoper het product niet voor de prijs op het prijskaartje wil verkopen dan heb je natuurlijk altijd de keuze van de koop af te zien. 

De webwinkel wil je het bestelde product niet voor de getoonde prijs leveren, omdat er een foute prijs was vermeld. 

  • Als je bestelling is bevestigd mag je ervan uitgaan dat de prijs op de website klopt. Maar ook hiervoor geldt dat dit anders ligt als je redelijkerwijs kon weten dat die prijs niet kan kloppen, bijvoorbeeld als de prijs die op de website staat veel te laag is. Dan had je kunnen weten dat de verkoper een foutieve prijs heeft aangegeven (kennelijke vergissing). Als daar geen sprake van is, is de koop rechtsgeldig en moet de verkoper het product voor die lagere prijs op de website aan je leveren. 

Heb je een probleem met een product of een bedrijf? Volg de volgende stappen voor een oplossing.

2. Verzamel informatie

Verzamel bewijs-1200x800Maak indien mogelijk een foto van het prijskaartje of een printscreen van de webpagina waarop het product met de prijs staat. 

3. Klagen bij de verkoper

Klacht indienen-1200x800Er zijn verschillende manieren waarop je je klacht kunt melden bij de verkoper.

  • Je kunt een klacht plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om er zeker van te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.
     
  • Ben je actief op Facebook of Twitter en heeft de verkoper daar ook een account? Dan kan het helpen om je klacht te plaatsen op social media. Sommige bedrijven reageren erg snel en handelen je klacht vaak af in een priv√©bericht (dus niet zichtbaar voor anderen).
    Let op: Plaats nooit privacygevoelige gegevens openbaar op social media.
     
  • Schrijf een brief of een e-mail aan de verkoper: geef in de brief aan dat je van mening bent dat er sprake was van een rechtsgeldige koop, omdat je geen reden had om te twijfelen aan de prijs op het prijskaartje of de getoonde prijs op de website. En dat de verkoper het product voor de afgesproken prijs moet leveren. 

4. Kom je er met de verkoper niet uit?

Als je er niet uit komt-1200x800Heeft het bovenstaande allemaal niet geholpen? Dan is het tijd voor andere stappen.

Neem contact op met de Consumentenbond

Onze juridische advieslijn voor leden is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 18:00 op 070 - 445 45 45. Je kunt ons ook een bericht sturen via het contactformulier.

Bemiddeling via de Consumentenbond

Wil je gebruikmaken van onze bemiddeling? Onze vragenlijst helpt je te beoordelen of jouw probleem hiervoor in aanmerking komt. Is dat niet het geval, dan verwijzen wij je waar mogelijk naar instanties waar je wel terecht kunt.

Collectieve acties van de Consumentenbond

Kijk of je kunt aansluiten bij onze collectieve acties.

Geschillencommissie

Is de verkoper aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies? Dan kun je daar je klacht voorleggen. 

Rechtsbijstandsverzekering

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Neem dan contact op en kijk of zij iets voor je kunnen betekenen. Let op: niet alle zaken worden in behandeling genomen. Ook hebben sommige rechtsbijstandsverzekeringen een wachttijd. Dat betekent bijvoorbeeld dat je in de eerste 3 maanden van je verzekering geen zaken kunt indienen.

Naar de rechter

Weeg af of je naar de rechter gaat. Denk daarbij goed na of de (eventuele) kosten van een rechtszaak opwegen tegen het doel dat je ermee wilt bereiken.