icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

De verkoper legt mijn klachten naast zich neer. Wat kan ik doen?

Ben je niet goed behandeld door een verkoper? Of houdt een bedrijf zich niet aan de afspraken? Leg dan eerst in een gesprek de klacht voor aan de verkoper.
Bart Lucassen
Bart Lucassen

Expert Woning & Huishouden


Ben je niet goed behandeld door een verkoper? Of houdt een bedrijf zich niet aan de afspraken? Leg dan eerst in een gesprek de klacht voor aan de verkoper.

  • Leg duidelijk uit waarover je ontevreden bent. Wat waren jouw verwachtingen van de aankoop? Wat heb je gekregen? Blijf vooral neutraal en zakelijk. Dreigen, beledigen of boos worden werkt meestal averechts.
  • Wacht of de verkoper zelf met een goede oplossing komt. Gebeurt dit niet, doe dan zelf een concreet voorstel. Of stel een open vraag, zoals: 'Wat zou u voor mij kunnen doen?'
  • Heb je de naam van de persoon die het product heeft verkocht? Maak dan een afspraak met hem of haar. Heb je geen naam en moet je bellen naar een algemeen nummer, vraag dan de naam van de medewerker die je aan de lijn krijgt. Het vergroot de bereidheid tot medewerking.
  • Maak altijd aantekeningen. Schrijf op wanneer je gebeld hebt, wie je gesproken hebt en wat er is afgesproken. Deze aantekeningen kunnen later van pas komen, mocht de afhandeling van de klacht een slepende kwestie worden. Bevestig belangrijke toezeggingen altijd schriftelijk.

Doet de verkoper niks met jouw klacht?

  • Stuur de verkoper dan een brief met daarin jouw klacht. Schrijf in je brief wat je van de verkoper verlangt en geef aan dat je binnen 3 weken een reactie wilt. Je kunt de brief het beste aangetekend versturen.
  • Heb je na 4 weken geen reactie ontvangen of reageert de verkoper niet naar tevredenheid op jouw brief dan kun je, als de winkel of het bedrijf is aangesloten bij de geschillencommissie, je klacht voorleggen bij de geschillencommissie. Let op: je kunt pas naar de geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de verkoper hebt geklaagd.
  • Als de verkoper niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies 070 - 445 45 45.

Wat kun je doen als je een conflict hebt met een winkel? 

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Test boormachines