icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Betaal niet teveel voor 0900-nummer

Nieuws | Sommige consumenten betalen te veel als ze bellen naar een 0900-nummer. Dat komt doordat de kosten vaak doorlopen na het bereiken van het maximumtarief. Dit blijkt uit onderzoek van Opta. Er zijn honderden 0900-nummers waar de teller gewoon doorloopt als het beloofde maximum is bereikt. Welke nummers dit zijn wil Opta niet bekend maken. De telecomwaakhond sluit niet uit dat er boetes zullen worden uitgedeeld.
Ingrid Zuurmond
Ingrid Zuurmond

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  8 maart 2010


Opta adviseert consumenten om hun telefoonrekening goed te controleren als ze lang naar een 0900-nummer of een klantenservice hebben gebeld. Kost een telefoongesprek meer dan 15 cent per minuut, dan zijn bedrijven en telefonie-aanbieders verplicht je aan het begin van het gesprek te vertellen wat de kosten zijn.

Wanneer je rekening hoger is dan je mag verwachten, dan kun je het betwiste deel van de rekening opschorten. De rest moet je wel gewoon betalen. Stuur een brief met je klacht naar je aanbieder en vermeld duidelijk welk bedrag je betwist. Doe er een kopie van je gespecificeerde rekening bij en vraag je aanbieder de rekening aan te passen. Vraag binnen vier weken reactie. Blijft die reactie uit, dan kun je je wenden tot de Geschillencommissie Telecommunicatie.

Daarnaast verzamelt Opta de klachten van consumenten die teveel hebben betaald voor een 0900-nummer. Je kunt je klacht melden via een formulier op de site van consuWijzer.

Nieuwste artikelen

Nieuw & interessant

  • energie-huisbaasje
    Nieuws  |  16 okt.

    Huisbaasje geeft grip op energie-uitgaven

    Energiedienst Huisbaasje van de Consumentenbond helpt consumenten om grip te krijgen op hun energierekening. Het meet het stroomverbruik en geeft via een app persoonlijke tips om energie te besparen.
  • Digidwang-ongewenst
    Nieuws  |  10 okt.

    Pas op met All Great Dealz

    De Consumentenbond ziet veel klachten over All Great Dealz, een bedrijf dat telefonisch kortingsvouchers voor vliegreizen en hotelovernachtingen verkoopt (update 10 oktober 2017).
  • sjaak-app-eerste-indruk
    Eerste indruk  |  7 sep.

    Sjaak app

    Sjaak is een app die het mogelijk maakt om met een (vrienden)groep betaalde rekeningen te verdelen en verrekenen. Het verschil met andere apps is dat de betalingen via je eigen bank-app gaan. Voordeel daarvan is dat je geen account hoeft aan te maken en er geen saldo hoeft op te zetten. Nadeel is dat de betalingen door Sjaak niet in je app klaargezet worden. Wat kan Sjaak dan wel voor je betekenen?
  • geldzaken = makkelijk

    Boek: Geldzaken = makkelijk

    In 90 vragen en antwoorden bespreken we belangrijke financiĆ«le kwesties. Van huis en hypotheek tot verzekeringen en besparen op je vaste lasten. Met duidelijke voorbeelden en praktische tips, zodat je direct aan de slag kunt.