icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Check de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon.

VluchtClaimService

13 tips bij het afdingen

Afdingen levert verrassend makkelijk korting, gratis accessoires en extra service op. Voor wie nog niet zoveel ervaring heeft met afdingen maar het wel wil proberen, hebben we 13 tips op een rij gezet.
Ingrid Zuurmond

Expert Geld & Verzekering

Artikel tips bij afdingen

Bijna de helft van de Nederlanders doet het weleens in winkels: afdingen. Wie de figuurlijke drempel is overgestapt, merkt dat het vaak nog werkt ook en dat stimuleert om het vaker te proberen. We geven je 13 tips om bij het afdingen te gebruiken. 

  1. Realiseer je dat je niets te verliezen hebt. Het is een spel. 

  1. Spreek een verkoper aan van wie je verwacht dat hij kan, wil en mag onderhandelen. 

  1. Zorg dat er geen andere klanten bij staan als je gaat afdingen. Kies een rustig moment. 

  1. Straal uit dat je iets wilt kopen. Anders zal de verkoper geen tijd en moeite willen investeren. 

  1. Hoe meer informatie je hebt, des te sterker je onderhandelingspositie. Verzamel vooraf productinformatie en marktgegevens. Weet wat de dienst of het product elders kost. Niet alleen op internet, maar ook in andere winkels. 

  1. Bedenk vooraf geloofwaardige argumenten waarom de prijs lager moet zijn. 

  1. Bouw een 'relatie' op met je onderhandelingspartner: wees vriendelijk en geïnteresseerd, stel vragen over het product. 

  1. Onderhandel eerst over een korting op de prijs en pas daarna, als er echt geen korting inzit, over gratis extra's. 

  1. Noem in het begin van de onderhandeling geen concrete bedragen. Zeg bijvoorbeeld dat je het product 'een stuk goedkoper' wilt. 

  1. Begin altijd met een lager bod dan je uiteindelijk bereid bent te betalen, zodat je ruimte hebt om te onderhandelen. 

  1. Voor winkeliers kan het makkelijker zijn om gratis extra's te geven, dan korting. Tijdens een onderhandeling kun je daarom ook vragen om een gratis accessoire of extra service. Hier reageren verkopers over het algemeen vrij positief op. 

  1. Bedenk goed wat de waarde van gratis extra's is. Weegt die op tegen een korting in een andere winkel, en kun je de extra's wel gebruiken? 

  1. Spaarzaam informatie weggeven is essentieel bij afdingen. Probeer bijvoorbeeld niet meteen te vertellen dat je op zoek bent naar 2 matrassen en onderhandel eerst over de prijs van 1 matras. Daarna kun je vragen of je meer korting krijgt als je er 2 koopt: de winkelier spaart dan immers administratie- en transportkosten.

Lees ook:

 

Nieuw & interessant

  • Digidwang-ongewenst
    Nieuws  |  22 jun.

    Pas op met All Great Dealz

    De Consumentenbond ziet veel klachten over All Great Dealz, een bedrijf dat telefonisch kortingsvouchers voor vliegreizen en hotelovernachtingen verkoopt. Het bedrijf is volgens gedupeerden niet duidelijk over de annuleringsmogelijkheden en beweert retourzendingen niet of beschadigd te hebben ontvangen.
      39 reacties
  • werkzorgberekenaar2
    Eerste indruk  |  19 jun.

    WerkZorgBerekenaar

    De WerkZorgBerekenaar berekent eenvoudig de financiële gevolgen van een verandering in jouw werk-zorgverdeling. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je een dag minder gaat werken en voor de kinderen zorgt? Deze tool berekent het voor je.
  • betaalrekeningen-nieuws
    Nieuws  |  15 mei.

    Datahandelaren gaan consumenten beter informeren

    De Nederlandse Vereniging van Handelsinformatiebureaus (NVH) komt met een stappenplan om consumenten te helpen bij het opvragen en corrigeren van de gegevens die dit soort bureaus over hen verzamelen. Dit gebeurt op aandringen van de Consumentenbond.
      1 reactie
  • geldzaken = makkelijk

    Boek: Geldzaken = makkelijk

    In 90 vragen en antwoorden bespreken we belangrijke financiële kwesties. Van huis en hypotheek tot verzekeringen en besparen op je vaste lasten. Met duidelijke voorbeelden en praktische tips, zodat je direct aan de slag kunt.