! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Cadeaukaarten V&D waardeloos?

Nieuws|Consumenten hebben nog voor miljoenen euro's aan cadeaukaarten van V&D in huis. Deze cadeaubonnen kun je vooralsnog niet meer inleveren bij het inmiddels failliet verklaarde warenhuis. De Consumentenbond krijgt hier veel vragen en klachten over.

Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op:5 januari 2016

Cadeaukaarten-V&D-waardeloos

Niet meer in te leveren

Sinds V&D eind december 2015 uitstel van betaling kreeg, is het niet meer mogelijk om gekochte spullen te retourneren. V&D neemt ook geen cadeaubonnen meer aan, waardoor V&D-bonnen (voorlopig) waardeloos zijn geworden. Veel consumenten zijn hierdoor gedupeerd. Het is nog onzeker of de bonnen ooit hun waarde terugkrijgen, bijvoorbeeld na een doorstart.

Voor niets betaald

Bij het adviescentrum van de Consumentenbond komen veel vragen binnen over de rechten van consumenten die cadeaubonnen hebben. Juridisch gezien is een cadeaubon een tegoed. In het geval van een faillissement bepaalt de curator of je nog aanspraak kunt maken op dat tegoed. In zake V&D is dat niet waarschijnlijk. Zuur, want consumenten hebben eerder betaald voor de bonnen.

In de maling genomen

Naast juridische vragen komen er ook klachten over de verkoop van V&D-bonnen binnen bij de Consumentenbond. Bijvoorbeeld van consumenten die enkele dagen voordat uitstel van betaling werd verleend nog cadeaukaarten kochten en zich nu in de maling genomen voelen: 'Het management was op de hoogte en wist dat de bonnen snel na aankoop niet meer ingeleverd konden worden'.

Acties met V&D-cadeaukaarten

Inmiddels komt het ene na het andere bedrijf met acties waarbij cadeaubonnen van V&D toch nog ingewisseld kunnen worden. Let daarbij wel goed op de voorwaarden: in een aantal gevallen geldt een minimaal bestedingsbedrag van bijvoorbeeld €50 en mag je daarbij maximaal 1 cadeaubon inleveren. Bedrijven bieden vaak allerlei 'acties' en 'kortingen' aan met of zonder bon of kortingscode die een dure 'reguliere' prijs verhullen.  

Meer weten over je recht bij cadeaubonnen?

Nieuw & interessant

  • Supermarkt_kassa
    Nieuws | 24 okt.

    Veel verkeerd geprijsde artikelen in supermarkt

    Gemiddeld 1 op de 8 producten in de supermarkt heeft bij de kassa een andere prijs dan in de winkel. Dit blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Jumbo en Albert Heijn spanden de kroon: 22% van de artikelen waren fout geprijsd.
  • Prijspeiling supermarkten
    Nieuws | 25 aug.

    Prijsverschil tussen A-merk en huismerk steeds groter

    Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken groeit. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Was het verschil in 2014 nog 24%, nu zijn huismerkartikelen gemiddeld 45% goedkoper, met uitschieters tot bijna 80%.
  • hotel-laagsteprjisgarantie
    Nieuws | 27 feb.

    Kamer via hotel vaak goedkoper dan via boekingssite

    Consumenten die zoeken naar een goedkope hotelkamer doen er goed aan om verder te kijken dan boekingsites. Hotels bieden hun kamers regelmatig goedkoper aan via hun eigen site. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • parkeer apps artikel
    15 mei.

    Parkeerapps

    Met een parkeerapp op je smartphone kun je in veel gemeenten betalen. Dat is een gemakkelijk alternatief voor de parkeerautomaat. Dit zijn de voordelen, nadelen en de beste parkeerapps.