! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Kamer via hotel vaak goedkoper dan via boekingssite

Nieuws|Consumenten die zoeken naar een goedkope hotelkamer doen er goed aan om verder te kijken dan sites als Booking.com, Expedia.nl en Hotels.com. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat hotels hun kamers regelmatig goedkoper aanbieden via hun eigen site dan op de gespecialiseerde boekingssites.

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:27 februari 2020

hotel-laagsteprjisgarantie

De Consumentenbond vergeleek van 30 hotels in Amsterdam, Groningen, Berlijn en Parijs de prijs op boekingssites en op de hotelsite. Veertien keer was de standaard tweepersoonskamer bij het hotel zelf het goedkoopst. Expedia.nl bood 8 keer de goedkoopste kamer, Booking.com en Hotels.com elk 7 keer. Meestal was het prijsverschil maar een paar euro, maar soms liep het verschil op tot tientallen euro’s. Zo bood een hotel in Amsterdam een kamer aan voor €178 per nacht, terwijl die op Booking.com €217 kostte. Een prijsverschil van bijna €40.

Verkooptrucs

Boekingssites geven hun bezoekers een gevoel van schaarste door meldingen te plaatsen als ‘nog maar 1 kamer op deze site’. Vaak zijn er wel meer kamers beschikbaar, net even anders of met andere (annulerings)voorwaarden. Soms is er inderdaad nog maar 1 kamer, maar plaatst het hotel de volgende dag weer nieuwe kamers op de boekingssite.  

Europese Commissie

Ook doorgestreepte prijzen en speciale aanbiedingen moeten consumenten verleiden om te boeken. Maar hoe kortingen precies tot stand komen, is vaak onduidelijk. De Europese Commissie is hierover in gesprek met Expedia.nl en Hotels.com. Booking.com heeft al toegezegd uiterlijk half juni de informatie over prijzen en beschikbaarheid duidelijker op zijn website te zetten.

Lees het volledige onderzoek (pdf, alleen voor leden) uit de Consumentengids van maart 2020.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Prijspeiling supermarkten
    Nieuws  |  25 aug.

    Prijsverschil tussen A-merk en huismerk steeds groter

    Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken groeit. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Was het verschil in 2014 nog 24%, nu zijn huismerkartikelen gemiddeld 45% goedkoper, met uitschieters tot bijna 80%.
  • parkeer apps artikel
    15 mei.

    Parkeerapps

    Met een parkeerapp op je smartphone kun je in veel gemeenten betalen. Dat is een gemakkelijk alternatief voor de parkeerautomaat. Dit zijn de voordelen, nadelen en de beste parkeerapps.
  • dyme-app
    Eerste indruk  |  29 mrt.

    Dyme

    Dyme is een app die je vaste lasten inzichtelijk maakt en waarmee je abonnementen kunt opzeggen of overstappen. Lees de update.
  • budgetteren-voordeelverpakkingen-1200x800
    3 aug.

    Voordeelverpakkingen

    Groter is beter, zou je denken, maar uit ons onderzoek blijkt dat niet altijd op te gaan. Meestal ben je goedkoper uit als je een voordeelverpakking koopt.