icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Kijk uit bij kortingssites

Nieuws | Kortingssites schermen vaak met hoge kortingen op producten of uitjes, maar voor consumenten is dit niet altijd de beste deal. De Consumentenbond bekeek 50 kortingsacties op 10 sites om te kijken of consumenten hiermee echt voordeliger uit zijn. Van de 25 kortingsacties waren er 18 minstens 25% goedkoper dan bij de aanbieder of elders op internet. Sommige kortingen liepen zelfs op tot meer dan 50%. Maar er waren ook 'aanbiedingen' die elders beduidend goedkoper waren.
Ingrid Zuurmond
Ingrid Zuurmond

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  21 maart 2013


Hoewel internetkorting kan lonen, is het goed een aanbieding altijd tegen het licht te houden om vervelende verrassingen te voorkomen. Een aanbieding geldt mogelijk alleen op bepaalde dagen, voor een versoberd diner of het is nodig om snel te reageren. Een veelgehoorde klacht is dat een uitje of cursus steeds volgeboekt is. De beschikbaarheid is niet altijd inzichtelijk vóór de koop. Ook de oorspronkelijke prijs op zo'n website klopt soms niet: zo is het 'menu van de chef' voor 2 personen bij de Shore Club in Huizen volgens Goldendeals €99 waard, maar kost het menu volgens de website van het restaurant €74. Ook komen bij de bestelling onvoorziene kosten zoals verzendkosten voor.

Verantwoordelijkheid onduidelijk

Bij te late verzending of wanneer het product of uitje niet naar wens is, is het vaak onduidelijk wie je hierop kunt aanspreken. De aanbiedingssites nemen alleen verantwoordelijkheid voor de levering van een kortingsvoucher. Hierover ontvingen de Consumentenautoriteit en de Consumentenbond veel klachten over Groupon. Volgens de wet Koop op afstand hebben consumenten 7 dagen bedenktijd na ontvangst van een product. Deze termijn geldt na ontvangst van de voucher en er gaan opnieuw 7 dagen bedenktijd in na ontvangst van het product.

Nieuwste artikelen

Nieuw & interessant

  • energie-huisbaasje
    Nieuws  |  16 okt.

    Huisbaasje geeft grip op energie-uitgaven

    Energiedienst Huisbaasje van de Consumentenbond helpt consumenten om grip te krijgen op hun energierekening. Het meet het stroomverbruik en geeft via een app persoonlijke tips om energie te besparen.
  • Digidwang-ongewenst
    Nieuws  |  10 okt.

    Pas op met All Great Dealz

    De Consumentenbond ziet veel klachten over All Great Dealz, een bedrijf dat telefonisch kortingsvouchers voor vliegreizen en hotelovernachtingen verkoopt (update 10 oktober 2017).
  • sjaak-app-eerste-indruk
    Eerste indruk  |  7 sep.

    Sjaak app

    Sjaak is een app die het mogelijk maakt om met een (vrienden)groep betaalde rekeningen te verdelen en verrekenen. Het verschil met andere apps is dat de betalingen via je eigen bank-app gaan. Voordeel daarvan is dat je geen account hoeft aan te maken en er geen saldo hoeft op te zetten. Nadeel is dat de betalingen door Sjaak niet in je app klaargezet worden. Wat kan Sjaak dan wel voor je betekenen?
  • geldzaken = makkelijk

    Boek: Geldzaken = makkelijk

    In 90 vragen en antwoorden bespreken we belangrijke financiële kwesties. Van huis en hypotheek tot verzekeringen en besparen op je vaste lasten. Met duidelijke voorbeelden en praktische tips, zodat je direct aan de slag kunt.