! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Meldpunt voor problemen met incasso

Nieuws|Om inzicht te krijgen in de problemen die consumenten ondervinden met incassotrajecten, opent de Consumentenbond het Meldpunt Incasso op zijn website.

Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op:29 april 2015

Euro's in briefgeld

De Consumentenbond ontvangt al jaren een gestage stroom klachten over incassotrajecten.
Met het meldpunt wil de Consumentenbond de grootste problemen van consumenten in kaart brengen en waar nodig het bedrijfsleven, de incassobranche en de politiek hierop aanspreken.

De klachten die de Consumentenbond krijgt over incasso lopen uiteen van intimiderend gedrag van schuldeisers en (te) hoge incassokosten, tot volledig geautomatiseerde incassotrajecten waarbij persoonlijk contact onmogelijk is.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'De menselijke maat is volledig zoek. Incassotrajecten moeten consumenten in staat stellen hun schuld af te lossen. Maar nu zien we vaak het tegenovergestelde, namelijk dat consumenten alleen maar verder in de schulden worden gedreven. Bedrijven en incassobureaus verdienen nog flink op die schuld ook. Dat kan nooit de bedoeling zijn.'

Kritiek

De Consumentenbond heeft ook kritiek op de geldende regels omtrent incasso. Als consumenten niet op tijd betalen, krijgen zij een kosteloze betalingsherinnering en 14 dagen de tijd om alsnog te betalen.

Verloopt die termijn, dan mag een bedrijf of incassobureau direct minimaal €40 aan incassokosten in rekening brengen, ook bij zeer kleine vorderingen. Het bedrijf hoeft niet aan te tonen dat het die kosten heeft gemaakt.

Wanneer de vordering vervolgens wordt overgedragen aan een deurwaarder, lopen de bedragen snel nog verder op. De Consumentenbond vindt dat de incassokosten bij relatief kleine vorderingen niet in verhouding staan tot de schuld.

Momenteel is het Meldpunt Incasso gesloten.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Supermarkt_kassa
    Nieuws | 24 okt.

    Veel verkeerd geprijsde artikelen in supermarkt

    Gemiddeld 1 op de 8 producten in de supermarkt heeft bij de kassa een andere prijs dan in de winkel. Dit blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Jumbo en Albert Heijn spanden de kroon: 22% van de artikelen waren fout geprijsd.
  • Prijspeiling supermarkten
    Nieuws | 25 aug.

    Prijsverschil tussen A-merk en huismerk steeds groter

    Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken groeit. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Was het verschil in 2014 nog 24%, nu zijn huismerkartikelen gemiddeld 45% goedkoper, met uitschieters tot bijna 80%.
  • hotel-laagsteprjisgarantie
    Nieuws | 27 feb.

    Kamer via hotel vaak goedkoper dan via boekingssite

    Consumenten die zoeken naar een goedkope hotelkamer doen er goed aan om verder te kijken dan boekingsites. Hotels bieden hun kamers regelmatig goedkoper aan via hun eigen site. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • parkeer apps artikel
    15 mei.

    Parkeerapps

    Met een parkeerapp op je smartphone kun je in veel gemeenten betalen. Dat is een gemakkelijk alternatief voor de parkeerautomaat. Dit zijn de voordelen, nadelen en de beste parkeerapps.