icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Inloggen Maak gratis kennis

Vergelijk alles-in-1-providers
Kies het abonnement dat bij je past

Stop prijsmisleiding!

Consumenten voelen zich regelmatig misleid door de prijs, bijvoorbeeld door kosten die pas later in het koopproces worden vermeld. In de campagne 'Stop Prijsmisleiding!' pakken we bedrijven aan die onduidelijk zijn over prijzen.
Lees meer

Tot dusver

  • Nieuws | 05 september 2014 | 17 reacties

    Reisaanbieders overtreden massaal Reclamecode

    Reisaanbieders overtreden nog steeds massaal de Reclamecode Reisaanbiedingen en de wet Oneerlijke Handelspraktijken door online te adverteren met reizen, auto's en huisjes die niet te boeken zijn voor de lage aanbiedingsprijs. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond voor de Reisgids.
    Lees meer

  • Hoogtepunt | 20 maart 2014 | 3 reacties

    Aanbieding Heron Auto Misprijs van het jaar

    Consumenten hebben de '2e autoband voor €1'-aanbieding van Heron Auto verkozen tot Misprijs van het jaar. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'De tweede autoband voor 1 euro lijkt een enorm goede aanbieding. Maar die eerste band kost bij Heron tijdens deze actie bijna het dubbele van de gangbare prijs, dus van dat voordeel blijft weinig over. Een typisch voorbeeld van een sigaar uit eigen doos.'
    Lees meer

  • Nieuws | 03 maart 2014 | 1 reactie

    Verkiezing Misprijs van het jaar

    Een jaar lang verzamelde de Consumentenbond meer dan 400 meldingen van consumenten over bedrijven die niet eerlijk zijn over hun prijzen op het meldpunt Misprijzen. Uit de inzendingen selecteerde de Consumentenbond 4 bedrijven voor de Misprijs van het Jaar verkiezing: D-Reizen, Heron autobedrijven, Mediamarkt en Tango tankstations. Consumenten kunnen vanaf 2 maart tot 16 maart stemmen op het bedrijf dat volgens hen de Misprijs van het jaar verdient.
    Lees meer

  • Nieuws | 25 januari 2014 | 13 reacties

    Consumenten willen boekingskosten in de geadverteerde reisprijs

    Consumenten willen dat online reisaanbieders onvermijdbare boekingskosten in de geadverteerde prijs opnemen en niet pas tijdens het boekingsproces erbij optellen. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 65% van de bekeken reiswebsites deze kosten niet in de geadverteerde prijs opneemt.
    Lees meer

  • Nieuws | 01 januari 2014 | 4 reacties

    Acties binnen Stop Prijsmisleiding

    Van een 'Actieweek Reisprijzen' tot de actie tegen nepaanbiedingen van speelgoed: bekijk de acties die wij hebben gevoerd tegen onduidelijke prijzen.
    Lees verder

  • Hoogtepunt | 09 oktober 2013 | 8 reacties

    Actie prijsmisleiding vakantiehuizen succesvol afgerond

    Vakantieparken hebben gehoor gegeven aan de kritiek van de Consumentenbond op de onduidelijkheid over hun prijzen. De Consumentenbond vroeg toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) in juni 2013 om prijsmisleiding door vakantieparken tot hoogste prioriteit te maken. De ACM heeft zich hiervoor ingezet en met succes: bijna alle vakantieparken hebben nu hun website aangepast.
    Lees verder

  • Nieuws | 26 september 2013 | 4 reacties

    Stuntprijzen zijn vaak gebakken lucht

    Winkeliers die schermen met van/voor-prijzen zuigen de oorspronkelijke prijs vrijwel altijd uit hun duim. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Consumentengids van oktober 2013.
    Lees verder

  • Hoogtepunt | 20 juni 2013 | 4 reacties

    Reiswereld in beweging na Actieweek Reisprijzen

    Arke, Bizztravel, Kras, Solmar Tours en World Ticket Center (WTC) hebben tijdens de Actieweek Reisprijzen van de Consumentenbond (17 - 21 juni) hun websites aangepast en gaven daarmee gehoor aan de oproep van de Consumentenbond eerlijk te zijn over reisprijzen.
    Lees verder

  • Nieuws | 17 juni 2013 | Plaats een reactie

    Snelle resultaten Actieweek Reisprijzen

    Op de eerste dag van de Actieweek Reisprijzen van de Consumentenbond hebben Arke, Bizztravel en Kras op hun website de vooraf ingevulde vinkjes voor verzekeringen uitgezet. Ook Solmar Tours heeft toegezegd aanpassingen te doen op zijn website.
    Lees verder

  • Nieuws | 17 juni 2013 | 2 reacties

    Reisprijzen zetten consumenten nog steeds op het verkeerde been

    Tijdens de Actieweek Reisprijzen van 17 tot 21 juni gaat de Consumentenbond rechtstreeks bij reisaanbieders aandringen op eerlijke reisprijzen. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Nog steeds zien wij kunstmatig lage advertentieprijzen, vooraf aangezette vinkjes, verborgen kosten en dubieuze toeslagen. Een veel te groot deel van de reissector zet consumenten op het verkeerde been. Daar moet een einde aan komen!'
    Lees verder

  • Nieuws | 27 mei 2013 | 1 reactie

    Autoriteit Consument & Markt pakt misleidende reisprijzen aan

    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een voorlichtingscampagne om consumenten te informeren over hun recht op duidelijke reisprijzen. Het gaat om de prijzen van vliegtickets, vakantiehuisjes en georganiseerde reizen.
    Lees verder

  • Nieuws | 18 april 2013

    Over de campagne Prijsmisleiding

    Consumenten hebben recht op duidelijke prijzen, want misleidende reclame is volgens de wet verboden. Toch voelen consumenten zich regelmatig misleid door de prijs, bijvoorbeeld door annuleringsverzekeringen die standaard staan aangevinkt of verplichte schoonmaakkosten die pas later in het boekingsproces worden vermeld.
    Lees verder

  • Nieuws | 18 april 2013 | 12 reacties

    Oneerlijke reisprijzen is meest irritante prijsmisleiding

    Ruim 60% van de Nederlanders ergert zich van alle prijsmisleidingen het meest aan reserverings-, boekings- of verplichte schoonmaakkosten die bovenop geadverteerde reisprijzen komen. Dit blijkt uit een enquête van de Consumentenbond. Ondanks een wettelijk verbod op prijsmisleiding krijgt de Consumentenbond al jaren klachten over oneerlijke prijzen en misleidende aanbiedingen. Daarom start de Consumentenbond de campagne Stop Prijsmisleiding!
    Lees verder

Toon volledige tijdlijn Toon beknopte tijdlijn Terug naar boven