icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Airbnb: risico's en rechten

Welke risico's kleven aan het gebruik van Airbnb? En op welke oplossing mag je dan rekenen?
Peter Kulche
Peter Kulche

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  25 april 2017

ArtikelBeeld-Airbnb

Wat als de huurder de boeking wil annuleren?

Ben je niet helemaal zeker van je vlucht, of heb je een ziek familielid? Let dan goed op voordat je boekt. Verhuurders kunnen hun woning of kamer met verschillende annuleringsvoorwaarden aanbieden: Flexibel, Gemiddeld, Streng en zelfs Zeer Streng. Bij elke advertentie en reservering staan de annuleringsvoorwaarden. Hoe ‘strenger’ de voorwaarden hoe korter de termijn na je reservering waarop je nog iets van je geld terugkrijgt. Je kunt je reservering annuleren door in te loggen, de reisplannen te bekijken en dan op 'Annuleren' te klikken bij de reservering.

Wat als de verhuurder de boeking annuleert?

  • Bij annulering door de verhuurder langer dan 4 weken vóór je aankomst, krijg je automatisch je geld terug.
  • Bij annulering door de verhuurder binnen die 4 weken vóór je aankomst, heb je 2 opties: je krijgt jouw geld terug óf je kunt het bedrag bestemmen voor een andere boeking via Airbnb.

De verhuurder krijgt bij een annulering wel te maken met sancties van Airbnb. Dit verkleint de kans op annulering door de verhuurder.

Let op: een verhuurder die ‘Direct reserveren’ toelaat mag wél ongestraft annuleren als hij zorgen heeft over het gedrag van een gast of wanneer een gast zijn huisregels overtreedt.

De accommodatie valt tegen of de beloofde voorzieningen zijn er niet

De verhuurder is zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van de juiste informatie. Valt het tegen, klopt de beschrijving niet of worden afspraken niet nagekomen, dan ontstaat er een 'Travel Issue' (zeg maar: reisprobleem) als bedoeld in het Gast Restitutiebeleid. Er zijn 3 categorieën:

  • De verhuurder doet iets verkeerd (weigert jou een sleutel te geven of binnen te laten).
  • De beschrijving komt niet overeen met de advertentie (aantal slaapkamers klopt niet of het beloofde zwembad is net gedempt).
  • De staat van de accommodatie deugt niet (hygiëne, ongedierte, vies beddengoed).

Probeer eerst zelf met de verhuurder het probleem op te lossen en laat daar niet teveel tijd mee verloren gaan. Binnen 24 uur moet je de problemen melden bij Airbnb inclusief bewijsmateriaal zoals foto’s of filmpjes. Wordt je klacht gehonoreerd, dan krijg je het volledige of gedeeltelijke bedrag terug afhankelijk van de ernst van het reisprobleem, of je wordt omgeboekt naar een andere accommodatie. Airbnb kan of wil niet van tevoren aangeven hoeveel geld je terugkrijgt.

De verhuurder blijkt niet te bestaan (oplichting)

Airbnb neemt geen verantwoordelijkheid voor de juistheid van de identiteit van de verhuurder noch voor het aanbod van de verhuurder. Het is ook niet eenvoudig om 3 miljoen accommodaties te controleren.

Verhuurders die betaling vragen buiten Airbnb om, zijn sowieso verdacht, doe daarmee geen zaken. Airbnb heeft wereldwijd een Trust and Safety team van zo’n 600 medewerkers aan het werk, maar daarmee heb je nog geen garantie. Het Trust and Safety team houdt zich onder meer bezig met het bestrijden van fraude.  

Wat als jij als huurder schade veroorzaakt?

Het staat de verhuurder vrij een borgsom te vragen. Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk en moet je beschadigde zaken vervangen of de verhuurder schadeloos stellen. Airbnb bemoeit zich daar niet mee, maar ze zijn wel bereid te bemiddelen als er problemen over de borgsom of over de waarde van de beschadigde zaken blijven bestaan, overigens zonder garantie op een bevredigende afloop. In eerste instantie moet je er met de verhuurder uit proberen te komen, vervolgens kán Airbnb bemiddelen, maar in laatste instantie sta je bij de rechter, zoals in elk geschil.

Voor de verhuurders is er een 'Host Guarantee' (een soort garantie) voor vergoeding van schade door huurders maar de lijst van uitzonderingen op de te vergoeden schades is lang.

Heb je nog vragen die je hier niet beantwoord ziet, stel die vragen dan in onze Community.

Lees verder:

Nieuw & interessant

  • petbnb
    Eerste indruk  |  7 aug.

    Petbnb

    Wil je op vakantie of een dagje weg, maar heb je geen oppas voor je hond? Met Petbnb.nl – een soort Airbnb voor honden – vind je online een hondenoppas bij jou in de buurt. Wij namen de proef op de som.
  • gearbooker-cameras
    Eerste indruk  |  8 jun.

    Gearbooker: airbnb voor foto- en video

    Wie bij een bijzondere gelegenheid een dure camera wil gebruiken, kan terecht bij verschillende verhuurbedrijven voor foto- en videoapparatuur. Of bij Gearbooker, waar het een fluitje van een cent is om ook je eigen spullen te huur aan te bieden.
  • GoBoony
    26 mei.

    Goboony

    Met Goboony huur je een camper van een andere particulier. Het is meestal goedkoper dan huren van een ‘gewone’ camperverhuurder, al blijft de borg aan de hoge kant.
  • ArtikelBeeld-Deelsites2--wehelpen
    19 mei.

    WeHelpen

    Iedereen heeft wel eens hulp nodig. Je kunt in zo’n geval bij je buren aankloppen, of eens een kijkje nemen op wehelpen.nl