icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Bekijk het aanbod.

Energiecollectief icon

SnappCar: onze ervaring

Met SnappCar kun je een auto huren van iemand anders. Hoe gaat dat in de praktijk? We namen de proef op de som.
Peter Kulche
Peter Kulche

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  20 april 2017

snappcar-app

Stap 1: een geschikte auto zoeken

Het begin is makkelijk. Op de openingspagina van SnappCar.nl vullen we bij ‘waar zoek je een auto’ een postcode in. Hierna welke dag we de auto willen ophalen en terugbrengen. Er verschijnt er meteen een lijst met auto’s. We kiezen een Fiat Punto, die 10 x is verhuurd en een fijn prijsje heeft: €31 per dag en hij staat redelijk dichtbij geparkeerd.

Stap 2: een account aanmaken

Om het huurverzoek te verzenden moeten we een account aanmaken bij SnappCar. Dat is nog wel even wat werk. Het uploaden van een foto van het rijbewijs gaat niet vlekkeloos. ‘Er gaat iets mis’, verschijnt er in beeld. Wat er misgaat, staat er niet bij. Er staat een telefoonnummer op de pagina, maar dat is alleen voor noodsituaties, en daar valt ‘digipaniek’ niet onder. Na een tijdje zijn we eruit. De foto was te klein. Best lastig: je foto in het juiste formaat uploaden.

We hebben ook twijfels ook over de upload zelf. Hadden we het BSN-nummer niet moeten afdekken (jazeker!) om geen slachtoffer te worden van ID-fraude? Er staat hierover in ieder geval geen waarschuwing op de site. Het is belangrijk dat bedrijven vooraf vertellen dat het belangrijk is je BSN af te dekken. Een verbeterpunt dus voor SnappCar.

Ondertussen vraagt SnappCar om een profielfoto en een korte persoonlijke introductietekst. Voor verhuurders is dat verplicht, voor huurders optioneel. Na een uur krijgen we via e-mail bericht: ons huurverzoek is goedgekeurd. Hierna volgt nog een aantal mails. Eén ervan meldt dat het huurverzoek dat we hebben gedaan nog niet verzonden kan worden omdat het profiel niet compleet is. We hoeven alleen nog de ontbrekende gegevens van het profiel in te vullen, aldus de mail en het huurverzoek wordt automatisch verstuurd. We dachten alle gegevens keurig te hebben ingevuld en gaan twijfelen. We sturen een mail naar Community Support van SnappCar en wachten het antwoord af. Binnen een uurtje komt er antwoord van een zekere Dylan. Dylan heeft goed nieuws! ‘We hebben je gegevens even nagekeken en alles is in orde. Je kunt nu gewoon gebruik maken van SnappCar. Veel plezier!’

Stap 3: de auto ophalen

Op de afgesproken dag ontvangen we ‘s morgens een sms van SnappCar: ‘De huurperiode begint bijna’ staat er, gevolgd door een link naar een persoonlijke webpagina. Als we bij de verhuurder arriveren, zien we dat hij net de auto aan het stofzuigen is. ‘Altijd een mooie stok achter de deur, je auto verhuren.’

Hij geeft de sleutel en neemt plaats op de passagiersstoel om samen te kunnen inchecken. Dat kan heel gemakkelijk via je telefoon. De verhuurder tikt de kilometerstand in, geeft aan dat de auto geen schade heeft en voert in dat de auto volgetankt is. LPG, zegt hij erbij. (Verstandig om dat expliciet te zeggen). We controleren alles en bevestigen de gegevens met een simpel ‘ja’. 2 tellen later rijd ik weg. De auto rijdt prima en is brandschoon.

SnappCar wenst ons ondertussen op de persoonlijke webpagina een fijne rit en houdt ook nog eens met een aflopende teller bij wanneer we de auto weer terug moeten brengen. Verder kunnen we op deze pagina een boeking verlengen pmocht dat nodig zijn en een extra bestuurder toevoegen. Ook worden we via deze persoonlijke webpagina geattendeerd op een telefoonnummer dat we kunnen bellen in geval van nood. Slim.

Stap 4: de auto terugbrengen

Tegen de tijd dat de teller is afgelopen naar de afgesproken inlevertijd, rijden we terug naar de verhuurder en leveren de sleutel weer in. Er is geen schade gereden, de auto is volgetankt en we checken samen met de verhuurder uit. Ook weer via de telefoon. Een kind kan de was doen.

Tip: je kunt doorpraten over SnappCar in de community.

Lees verder:

Nieuw & interessant

  • petbnb
    Eerste indruk  |  7 aug.

    Petbnb

    Wil je op vakantie of een dagje weg, maar heb je geen oppas voor je hond? Met Petbnb.nl – een soort Airbnb voor honden – vind je online een hondenoppas bij jou in de buurt. Wij namen de proef op de som.
  • gearbooker-cameras
    Eerste indruk  |  8 jun.

    Gearbooker: airbnb voor foto- en video

    Wie bij een bijzondere gelegenheid een dure camera wil gebruiken, kan terecht bij verschillende verhuurbedrijven voor foto- en videoapparatuur. Of bij Gearbooker, waar het een fluitje van een cent is om ook je eigen spullen te huur aan te bieden.
  • GoBoony
    26 mei.

    Goboony

    Met Goboony huur je een camper van een andere particulier. Het is meestal goedkoper dan huren van een ‘gewone’ camperverhuurder, al blijft de borg aan de hoge kant.
  • ArtikelBeeld-Deelsites2--wehelpen
    19 mei.

    WeHelpen

    Iedereen heeft wel eens hulp nodig. Je kunt in zo’n geval bij je buren aankloppen, of eens een kijkje nemen op wehelpen.nl