icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Thuisafgehaald: onze ervaring

Op Thuisafgehaald.nl kunnen amateurkoks hun maaltijden verkopen aan andere consumenten. Werkt dat goed? Wij bestelden een maaltijd via Thuisafgehaald. Dat ging niet helemaal zonder problemen.
Peter Kulche
Peter Kulche

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  20 april 2017

thuisafgehaald

Thuiskoks

Natuurlijk hebben we Thuisafgehaald.nl ook even geprobeerd. Op de website kun je zonder in te schrijven al zien of er thuiskoks in je buurt zijn. De postcode invullen is genoeg, zegt Thuisafgehaald, maar straat en plaats werkt beter, de postcode mét spatie werkt niet, zonder spatie wel.

Aanbod divers

Onze dichtstbijzijnde thuiskok zit op een kilometertje en is gespecialiseerd in Turkse simit. De volgende, op een kilometer of 5, doet niet in maaltijden, maar in jams en chutneys. Híer heeft Thuisafgehaald de kritische massa van deelkoks nog niet bereikt, ondanks de meer dan 10.000 ingeschreven thuiskoks.

Ook op de website te vinden: broodjes, taarten, soep, zelfs ijs. IJs, dan kom je al snel op voedselveiligheid. Fabriceert de thuiskok het ijs wel streng hygiënisch en verhit hij of zij de kip lang genoeg?

Account aanmaken

De registratiepagina vraagt naast je echte naam ook een profielnaam. Daarmee sta je op de website. De verplichte velden zijn volstrekt logisch gezien het doel van de website. Een profielfoto en iets over jezelf kun je altijd later nog toevoegen.

Het verificatiemailtje komt niet van Thuisafgehaald.nl, maar van shareyourmeal.net. Thuisafgehaald werkt ook in andere landen, vandaar.

Eerste bestelling

Onze kans komt wanneer we met een groep vrienden hebben afgesproken. Wij beloven een maaltijd mee te nemen en selecteren op Thuisafgehaald een thuiskok die ‘op verzoek’ werkt. We bestellen via de website chili con carne voor 5 personen. Het systeem laat ‘mijn afhaalverzoeken’ op 0 staan. Onze fout, verkeerd gekeken, er is ook een categorie ‘maaltijdverzoeken’. Maar in onze verwarring doen we het nog een keer. Nu bestaat het gevaar dat we voor 10 porties genoteerd staan of voor 0, dus beter maar even bellen. Gelukkig neemt onze kok de telefoon op en komt het allemaal op zijn pootjes terecht. We kunnen met een lege pan in de hand 's avonds bij haar aanbellen en rekenen het bedrag contant af.

Eigenlijk hebben we nog geluk, onze thuiskok zegt binnenkort te stoppen met Thuisafgehaald omdat ze inmiddels een vaste klantenkring heeft opgebouwd. We rekenen €7,50 per persoon af. Zeker niet duur en al helemaal niet gezien de hoeveelheid en smaak.

Tweede bestelpoging

We bestellen nog een tweede maaltijd, ook ‘op verzoek’. We hoeven niet eens in te loggen om een maaltijd op te sporen, dat is nog eens toegankelijk. We kiezen dit keer voor Indisch. Onze eerste keuze is niet aan te klikken op het kalendertje want die maaltijd is alleen op donderdag en vrijdag mogelijk. We zoeken iets voor dinsdag, dus kiezen we wat anders dat wel op dinsdag beschikbaar is. We vullen het aantal porties in, de voorgenomen afhaaltijd en een berichtje voor de kok. We kijken nog even op ‘Mijn Thuisafgehaald’, en daar zien we het verzoek onder het kopje ‘maaltijdverzoeken’, inclusief alle gegevens, behalve de afhaaltijd, die schrijf ik maar even op. Adres en telefoonnummer van de kok krijg je pas van Thuisafgehaald wanneer het verzoek geaccepteerd is. Onder het kopje ‘geaccepteerde verzoeken’ staat nog 0.

Van shareyourmeal.net krijg ik pijlsnel een mailtje met de mededeling dat mijn verzoek in de wacht staat: 'If the home cook accepts your request, you will receive the address and contact information of the cook.'

2 dagen verder en op 3 uurtjes van de geplande afhaaltijd hebben we nog geen uitsluitsel van de kok. Plan B: toch maar boodschappen doen.

1 uur voor de geplande eetafspraak. We verwachten niet dat de kok binnen dat uurtje zal mailen dat het eten klaar staat, dus wordt het vandaag Plan B. Jammer.

Kok verdwenen 

Gek genoeg kunnen we de dagen daarna de kok ook helemaal niet meer terugvinden op de Thuisafgehaald website, hoewel haar koksmuts nog wel op het kaartje staat. Wanneer ik erop klik, komt er een leeg wit vlakje tevoorschijn waar eerder haar naam stond. Ze heeft net deze week haar profiel opgeheven. Een gevalletje pech dus. Wonderlijk dat haar koksmutsje nog op de kaart stond.

Heb jij zelf al eens eten besteld bij Thuisafgehaald?  En hoe ging dat? Deel je ervaring in de community.

Lees verder:

Nieuw & interessant

  • petbnb
    Eerste indruk  |  7 aug.

    Petbnb

    Wil je op vakantie of een dagje weg, maar heb je geen oppas voor je hond? Met Petbnb.nl – een soort Airbnb voor honden – vind je online een hondenoppas bij jou in de buurt. Wij namen de proef op de som.
  • gearbooker-cameras
    Eerste indruk  |  8 jun.

    Gearbooker: airbnb voor foto- en video

    Wie bij een bijzondere gelegenheid een dure camera wil gebruiken, kan terecht bij verschillende verhuurbedrijven voor foto- en videoapparatuur. Of bij Gearbooker, waar het een fluitje van een cent is om ook je eigen spullen te huur aan te bieden.
  • GoBoony
    26 mei.

    Goboony

    Met Goboony huur je een camper van een andere particulier. Het is meestal goedkoper dan huren van een ‘gewone’ camperverhuurder, al blijft de borg aan de hoge kant.
  • ArtikelBeeld-Deelsites2--wehelpen
    19 mei.

    WeHelpen

    Iedereen heeft wel eens hulp nodig. Je kunt in zo’n geval bij je buren aankloppen, of eens een kijkje nemen op wehelpen.nl